A szórakoztatáson túl életünk szinte minden szegletét befolyásolhatják kedvenc sorozataink.
Szeptemberben debütált a Netflixen a Squid Game, magyarul Nyerd meg az életed című dél-koreai, disztópikus drámasorozat, amely villámgyorsan a platform legnézettebb műsorává lépett elő, megelőzve ezzel az addigi első helyezett Bridgertont. A népszerűséget látva a valóságban is megrendezték a sorozatbeli játékokat, és úgy tippelünk, hogy idén Halloweenkor az amerikai házibulik kihagyhatatlan jelmeze lesz majd a zöld tréningruha, amit a sorozatban a játékosoknak viselniük kell a versenyek során. Ezt egyébként már a Netflix is tervezi piacra dobni, valószínűleg lesz rá kereslet. Az előző években ugyanígy sok Harley Quinn és Joker volt, hála a 2016-os Öngyilkos osztagnak, rengeteg Pennywise (AZ) és persze a szuperhősök és a westerosi karakterek (Trónok harca) is gyakori vendégek voltak a beöltözős partikon. A népszerűség persze nemcsak ezen a téren mutatkozik meg, hanem a fogyasztói társadalom életének majdnem minden szegletében.
Merchandise, avagy így mutasd meg, hogy rajongó vagy
Neked mi a kedvenc filmed? Na, és ez látszik rajtad kívülről? No, persze nem minden Gyűrűk ura-rajongónak van ilyen feliratos pólója, és a Harry Potter-széria kedvelői sem alszanak mind Roxfortos ágyneműben, azért a rajongói bázisokhoz tartozók nagy százalékának van valamilyen ajándéktárgya. Nem mindegyik mozihoz gyártanak úgynevezett merchandise-t, de amelyikhez igen, arról általánosságban elmondható, hogy a produkció bevételének igen tetemes részét teszi ki az ebből befolyó összeg. Hiszen gyerekek és felnőttek hadai egyaránt imádják az öltözékükkel, kiegészítőikkel, használati tárgyaikkal kifejezni, hogy szeretik az adott karaktert vagy filmet, így egy feliratos bögre, iskolatáska vagy termosz piacra dobása mindig nagy biznisz.
Nemcsak a hivatalos webshopokban lehet ilyen kincsekre szert tenni, az utóbbi években sok áruházlánc beszállt a forgalmazásukba, például még az élelmiszerüzletek is – emlékeztek az itthon kapható Darth Vaderes tejekre vagy a Bosszúállók arcképével díszített joghurtokra? Noha az ízükben és összetételükben nem történt változás, marketing szempontból nagyon jó húzás volt az új külső. A határ pedig a csillagos ég, füzetre, tolltartóra, sapkára rányomni az adott logót már szinte „unalmas” – valószínűleg ebből az indíttatásból született meg Thor kalapácsának súlyzóváltozata (hiszen a Mjölnirt csak az emelheti fel, aki arra érdemes), és a Vasember fejével díszített kávéfőző. De a zeneiparban is akadnak furcsaságok: a KISS együttes koporsója alighanem a legbizarrabb ilyen merch-termék. Mindent az önkifejezésért, ugye?
A közvetettebb hatás
Nemcsak ajándéktárgy-vásárlás útján hatnak ám ránk a filmek. A kétezres évek egyik legsikeresebb sorozata volt a Gossip Girl – A pletykafészek, melyre ha más miatt nem, a ruhaköltemények miatt biztosan emlékszünk. A főszereplő lányok stílusa – kócos lófarkak, nyakkendők, hajpántok, kockás szoknyák, elegáns blúzok – igencsak befolyásolta a divatot akkoriban, sokan akartunk Blairhez vagy Serenához hasonlítani.
De ha még inkább visszamegyünk az időben, akkor ugyanezt a hatást érte el a Jóbarátok is, hiszen nők tízezrei akartak Rachel-frizurát csináltatni maguknak a kilencvenes években. Napjainkban pedig, főleg a Z generáció körében fedezhetjük fel az Eufória sorozat által inspirált sminkeket és ruhadarabokat. Az Emily Párizsban címet viselő szériának idén télen érkezik a második évada, amiben a főszereplőt alakító Lily Collinsnak jellegzetes telefontokja volt – egy vintage kamerára emlékeztetett a tárgy, amit aztán a rajongók nem győztek megvásárolni. Hasonló módon lettek igencsak népszerűek azok a termékek, amik Tony Stark (Robert Downey Jr.) napszemüvegeire, Bane (Tom Hardy, A sötét lovag: Felemelkedés) vagy épp K (Ryan Gosling, Szárnyas fejvadász 2049) kabátjaira emlékeztetnek.
Lépjünk túl a külsőségeken! Amikor tavaly október végén a Netflix bemutatta A vezércselt Anya-Taylor Joy főszereplésével, melyben egy sakkgéniusz fiatal lány életét követhették a nézők, egyes játékgyártó cégek arról számoltak be, hogy a premiert követő hetekben sakktábla-eladásuk megháromszorozódott. Ez némely helyeken olyan készlethiányt okozott, hogy még karácsonyra sem sikerült újra feltölteni a készleteket, na nem mintha nagyon szomorúak lettek volna az extrém bevételeik miatt. Ebből is látszik, hogy a tévéképernyő közvetett módon is befolyásolja a fogyasztási szokásokat, és néha olyan folyamatokat produkál, amikre talán maguk a készítők sem számítottak.
A szürke ötven árnyalata könyvek nem várt sikert arattak a 2010-es években, akkorát, hogy 2015-ben Hollywood meg is filmesítette az első részt (majd aztán a többit is). A nem szokványos, alá-fölérendeltségen alapuló, BDSM-mel „fűszerezett” szexuális kapcsolatról (is) szóló regény és film bizony a hálószobákba való játékszerek és kellékek piacán is dobott egy óriásit. Hatalmas kereslet ígérkezett a premier után a bilincsekre, kötelekre és más kiegészítőkre, amikkel a nézők Christian Grey és Anastasia Steele módjára szerették volna feldobni a párkapcsolatukat.
A turizmust is rendkívüli módon befolyásolja a filmművészet. A Birmingham bandája (Peaky Blinders), a Gyűrűk Ura és a már említett Trónok harca epizódjai gyönyörű helyszíneken forogtak (például Dubrovnik belvárosa, egy liverpooli kúria, Belfast, Spanyolország, Új-Zéland), és ezen városok látogatottsága igencsak fellendült a produkcióknak köszönhetően.
De karrierválasztás tekintetében is nagy hatása van a sorozatoknak, egy 2017-es kutatás szerint a brit felnőttek 18%-a bevallottan egy kedvenc műsor vagy karakter miatt döntött aktuális pályája mellett. A húsz évadot megért Esküdt ellenségeket (Law&Order) látva rengetegen kezdtek bele jogi tanulmányaikba, valószínűleg a Hogyan ússzuk meg egy gyilkosságot is sokakat inspirált erre, a kórházas sorozatok pedig az orvosi pályát tették vonzóbbá.
Borítókép forrása: Northfoto