Barion Pixel Olvasásra sarkall és hatással van a zeneiparra – a TikTok már nem csak tátogásról és táncolásról szól – Coloré

Olvasásra sarkall és hatással van a zeneiparra – a TikTok már nem csak tátogásról és táncolásról szól

2022. 10. 09.

Biztos, hogy te is láttál már legalább egy TikTok-videót, és nem telik el hét, hogy valaki ne említené meg az alkalmazást. A platform kikerülhetetlensége ott is megmutatkozik, hogy hatással van a kultúránk számos szegletére.

2014-ben született meg Kínában a musical.ly nevű alkalmazás, melynek népszerűsége abban állt – főleg a tinédzserek körében – , hogy ismert zeneszámokra tátogtak és koreográfiákat készítettek a felhasználói. 2018-ban megvette a ByteDance és beolvasztotta TikTok nevű alkalmazásába. A TikTokból mára sokkal több lett, mint tátogós-táncolós videók láncolata, hamar az Instagram és a Facebook babérjaira tört, és már a legnépszerűbb közösségi média felületek között találjuk. Különösen jót tett neki a koronavírus és a lezárások, 2020-ban ugyanis majdnem megkétszerezte felhasználói számát.

Manapság havonta egymilliárd aktív használója van, akiknek egy része nemcsak görgeti a videós tartalmakat, hanem gyártja is azokat. Ugyan ma a 35-40 év feletti korosztály többsége számára idegen a felület, egyesek szitokszóként használják a TikTokot, be kell látni, hogy szinte kikerülhetetlen a mindennapokban. Legyen szó sminkről, szépségápolásról, divatról, állattartásról, mentális egészségről, filmekről, a zeneiparról, felfedezésekről, magánéleti gondokról, politikáról vagy bármi egyébről, az megjelenik a felületen. Ez pedig visszafelé is működik, a TikTok-tartalmak hatnak a nagyvilágra is.

A zene a minden

Aki letöltötte már az alkalmazást, vagy látott pár videót, az tudja, hogy a tartalmak szerves részét képezi a hang és a zene. Így aztán nem csoda, ha hatással van a zeneiparra is, ha okosan használják, egy jókora lökést adhat a már kibontakozóban lévő karriernek. Így járt például a 23 éves rapper, Lil Nas X vagy Olivia Rodrigo is, előbbinek a (nagy port kavart videoklippel rendelkező) Montero, utóbbinak pedig Drivers license című dala lett rendkívül népszerű az alkalmazásban, a siker pedig megmutatkozott a YouTube és Spotify-megtekintésekben is. Doja Cat és a Måneskin is rengeteget köszönhet az appnak, csak úgy, mint Harry Styles vagy épp Lizzo – egyszóval azok, akiknek fiatalabb hallgatótáboruk van. Mellettük azonban megesik az is, hogy az ismeretlenségből egyből a toplisták élére repíthet egyeseket (Gayle és a TikTokon debütált abcdefu), illetve már korábban befutott, saját jogukon is híres előadók kaphatnak meglepő “segítséget” innen – Britney Spearstől elkezdve Lily Allenen és a Metallicán át David Bowie-ig.

tiktok olivia rodrigo
Olivia Rodrigo a 2022-es Glastonbury Festivalon – a TikTok nélkül ez aligha jöhetett volna létre. Forrás: Northfoto

A TikTok egyértelműen átalakította a zeneipart, már nem kell ügynök és lemezszerződés ahhoz, hogy valaki betörjön, elég egy jól eltalált dal, hozzá egy frappáns videó amit felkap az algoritmus. A felhasználók 75%-a vallotta, hogy talált már rá egy számára új előadóra a TikToknak hála, 63% pedig ugyanezt mondta addig ismeretlen dalokról.

Ami a plusz az egészben, hogy a rajongókkal itt lehet a legkönnyebben kapcsolatot teremteni, hiszen videóválasz is lehetséges, amit aztán az adott előadó könnyűszerrel visszanézhet. Gondoljunk bele, mekkora élmény lett volna annak idején, ha a Backstreet Boyshoz eljut a mi bohóckodásunk és netalán válaszolnak is rá (Mondjuk ők is fent vannak a TikTokon, így ez akár meg is történhet!).

A könyvmolyoknak is van helyük

Mivel az alkalmazás algoritmusa nagyon figyelmesen és behatóan tanulmányozza, hogy az egyes felhasználók milyen videókat lájkolnak, nem kell sok idő, hogy mindenkinek kialakuljon az ízléséhez igazodó főoldal (FYP – For You Page). Így aki a klasszikus zenével kapcsolatos tartalmakat preferálja, és ez megmutatkozik a lájkjaiban is, az idővel látni fogja, hogy az ajánlott videói között egyre gyakrabban bukkannak fel ehhez igazodók. Ez igaz a képregényrajongókra, a gasztromániásokra, a kisállatbarátokra, mindenkire. Az algoritmus ezen működése pedig akarva akaratlanul alközösségeket hozott létre, melyet tagjai “-tok” utótaggal láttak el. Az egyik legnagyobb ilyen – nem hivatalos – csapat és hírfolyam talán a BookTok, ahol könyvajánlókat, kibeszélőket és irodalommal kapcsolatos tartalmakat találunk.

Azért nagy jelentőségű ez a tény, mert a TikTok használói főként a 18-24 éves korosztályból kerülnek ki, akikre világszerte jellemző, hogy csökken az olvasási kedvük. Az app viszont újra trendivé tette az olvasást, különböző, sokszor elfeledett műfajok és írók lettek egy csapásra felkapottak, és már a nagy könyváruházak is felültek a BookTok népszerűségére – külföldön például a Barnes&Noble, itthon a XXI. Század Kiadó ezzel a hashtaggel listázza kiadványait, hogy a tiniket bevonzza.

Nem vagy egyedül

Bár az internetnek eddig is megvolt az az előnye, hogy teljesen ismeretlen emberekkel kapcsol össze, ez a szóban forgó alkalmazás tekintetében hatványozottan igaz. Az újabb és újabb trendek, vitaindító videók, interjúrészletek szerencsés módon beszélgetést, eszmecserét generálnak, kapcsolatokat építenek. A vicces tartalmak segítenek kicsit kikapcsolni, a főzős videókból például tippeket és trükköket tanulhatunk el, az utazós vlogok készítői is meg szokták osztani ötleteiket a városnézéshez vagy repülőjegy vásárláshoz.

Ami pedig az egyik legnagyszerűbb dolog, hogy rendkívül nagy figyelmet kaptak a mentális és fizikai betegségek, a hátrányos helyzetűek, és jelentős alközössége van az LMBTQ-közösségnek. A szemléletformálás, ismeretterjesztés mellett abban is rejlik a fontossága, hogy az illető tudja: nincs egyedül. 

Forrás: ITT, ITT