„A csúcson kell abbahagyni”, – tartja a mondás, ám nem mindenki képes megállni az új kihívások csábítását. Úgy fest, Quentin Tarantino a kivételek közé tartozik, hiszen többször is hangsúlyozta: hatvanévesen, tíz filmmel szeretné befejezni pályafutását. Tekintve, hogy a rendező idén tölti be a hatvanadik életévét, s a Volt egyszer egy Hollywood volt a kilencedik filmje, az ismert filmkritikusról szóló The Movie Critic lehet a Tarantino-korszak vége.
„A filmkészítést hegymászáshoz hasonlítanám: az egyik a Mount Everest, a másik a Kilimandzsáró, a harmadik a Fuji. Az egész életemet a hegyen töltöttem és szórakoztattam. Úgy szeretném elhagyni a szakmát, hogy az emberek még többre vágyjanak tőlem” – nyilatkozta 2022 novemberében a Kill Bill rendezője, Quentin Tarantino, amikor a további terveiről kérdezték.
Noha akkoriban még nem tudta, miről fog szólni a következő filmje, úgy fest, mostanra kikristályosodott a csaknem hatvanéves rendező ötlete. A The Hollywood Reporter megneszelte, hogy Tarantino (hasonlóképpen a Volt egyszer egy Hollywoodhoz) újra visszanyúl a gyökereihez, s következő alkotása ismét a filmkészítés berkeiben játszódik majd, ám ezúttal nem a színészek, hanem azok rettegett ellenfelei, a kritikusok – (pontosabban egy kritikus), egy bizonyos Pauline Kael szemszögéből.
The Movie Critic: amit a filmről tudni lehet
A lap értesülései szerint The Movie Critic (nyers fordítással: A filmkritikus) munkacímmel készült el Quentin Tarantino legutolsó forgatókönyve, amelynek munkálatai idén ősszel kezdődhetnek meg. Noha a forgatókönyv témáját egyelőre hét lakat alatt őrzik, a The Hollywood Reporter tudni véli, hogy a történet a hetvenes évek Los Angelesében játszódik, s Pauline Kael életére fókuszál.
Kael neve a magyar olvasók számára ugyan ismeretlen lehet, ám az amerikai filmrajongók számára kevésbé: Pauline-t ugyanis minden idők egyik legnagyobb befolyással bíró filmkritikusaként tartják számon a tengerentúlon. A 2001-ben elhunyt kritikus, esszé- és regényíró híres volt a szerkesztőkkel és a filmesekkel vívott kemény harcairól, s a hetvenes években egy rövid ideig a Paramount tanácsadójaként is dolgozott. (Ezt a munkát egyébként Warren Beatty tanácsára fogadta el.)
Kael Paramountnál eltöltött évei egybeesnek a Tarantino-film tervezett időszakával, így sanszos, hogy a The Movie Critic a kritikus ezen életszakaszát veszi majd górcső alá. (Az egyébként köztudott, hogy Tarantino nagyra tartotta Kael munkásságát, így nagy az esélye, hogy tizedik filmjének központjában valóban a legendás filmkritikus áll.)
Noha egyelőre nem tudni, melyik stúdiónál készíti a rendező a filmjét, a The Hollywood Reporter úgy véli, a Sony lesz a befutó: Tarantino ugyanis jó barátságot ápol annak vezető igazgatójával, Tom Rothmannal. Érdekesség, hogy a Sony égisze alatt készült a kilencedik filmje, a Volt egyszer egy Hollywood is, s Tarantino számára kecsegtető lehet az a gondolat, hogy a stúdió anno egyedi szerződést kötött vele, amely szerint a film szerzői jogai idővel visszaszálnak rá. (A Volt egyszer egy Hollywood tíz Oscar-jelölést kapott, amelyből kettőt díjra is váltott, s több, mint 377 millió dollár – 132 milliárd forint – bevételre tett szert.)
Valódi visszavonulás vagy szimpla hírverés ?
Ugyan Hollywoodban egyre-másra hallani a művészek szájából a visszavonulás szócskát, gyakori, hogy az elhamarkodott kijelentések hátterében inkább a figyelemfelkeltés, semmint valós szándék lapul. Tarantino esetében is nehéz megállapítani, mennyire vehető komolyan, hogy hatvanévesen, tíz filmmel szeretné letenni a lantot, ám beszédes, hogy a cikk elején már idézett interjúban azon is elmélázott, egyáltalán mit jelent számára a film.
„Jelenleg azt sem tudom, mi a mozi. Olyasvalami, amit lejátszunk a Netflixen?… Az a helyzet, hogy jelenleg nem tudom a választ erre a kérdésre, de szerintem senki sem. Azt hiszem, a megoldás még várat magára, s néhány év múlva talán már tudni fogom, milyen lesz a jövő mozija” – fejtegette a streaming-szolgáltatók mozira gyakorolt hatását a CNN vele készült interjújában.
Az idézett cikkben ugyanakkor kifejtette: egészen biztosan nem fog kapkodni a következő alkotását illetően, mert előtte még jó néhány projektet szeretne maga mögött tudni. Ilyen például a tavaly év végén megjelent, Cinema Speculation című esszégyűjteménye, amelyben a számára meghatározó filmekről vallott. (Quentin Tarantinóról köztudott, hogy szereti kipróbálni magát különböző műfajokban.)
A tizedik filmje mellett arról is szárnyra kaptak már spekulációk, hogy a 2005-ös CSI: A helyszínelők rendezése óta folyamatosan kacérkodik a sorozatok rendezésének gondolatával. A hozzá közelálló források szerint például sokat agyal A törvény embere sorozat felélesztésén, ám kategorikusan visszautasította a kétezres évek egyik ikonikus sorozatának, a Shaft-nak az újraindítását, amelynek elkészítésére már több ízben is felkérték.
„A legtöbb rendező legutolsó filmje baromi silány. Talán nem is kéne több filmet készítenem: a csúcson kellene abbahagyni” – idézte leghíresebb mondatát tavaly a People magazin. Bizakodásra ad okot, hogy Tarantino a Volt egyszer egy Hollywood előtt egyszer már azt nyilatkozta, ha jól fogadja a közönség az alkotást, lehet, hogy eláll a tizedik filmtől. Ha tíz Oscar-jelölés és az elképesztő népszerűség nem volt számára „elég jó fogadtatás”, bízzunk benne, hogy a következő filmjénél sem éri be kevesebbel, hiszen elérte a legnagyobb vágyát: minden egyes filmje után többre és többre vágyunk tőle.
Forrás: TheHollywoodReporter.com, CNN.com, People.com
Borítókép forrása: Nick Polk / NBC / Getty Images