Vörös démon, porcelánbaba, botox-szökevény – Nicole Kidmant sokféle módon jellemezték már negyed évszázados pályafutása alatt, egy dologban viszont mindenki egyetért: az ausztrál színésznő végtelenül tehetséges. Kidman a mai napon ünnepli 55. születésnapját, ennek örömére lássuk legemlékezetesebb alakításait.
Ugyan Nicole Kidmant eredetileg Tom Cruise fiatal feleségeként ismerte meg a világ, nem Cruise érdeme, hogy az ausztrál filmcsillag ennyi éven keresztül megőrizte, mi több, egyre inkább növelte befolyását Hollywoodban.
Héja nász az avaron
Kidman pályafutása közel sem mindennapi: Ausztráliában már igazi sztárnak számított sorozatszínészi alakításaival, amikor kipróbálta magát Amerikában. Nicole a Mint a villám című filmmel robbant be nemzetközileg, viszont kiváló alakítása ellenére a lapok inkább a Tom Cruise-zal való kapcsolatáról cikkeztek.
„Mindent hajlandó lettem volna feladni érte. Emlékszem, milyen ideges voltam, amikor megláttam Tomot, ahogy felhajt a feljáróra a Porschéjával. Kiszállt az autóból, odasétált az ajtóhoz, nekem meg leesett az állam. Végem volt. Őrülten, szenvedélyesen szerelmes voltam. Minden tervemet sutba dobtam érte. Kétségbeesetten akartam tőle gyereket, nem érdekelt, hogy házasok vagyunk-e, vagy sem” – mesélte Kidman erről az időszakről a Vanity Fair 2002-es interjújában.
Kapcsolatuk afféle héja nász volt az avaron, s a rossz nyelvek szerint ennek állított örök emléket Stanley Kubrick utolsó filmje, a ’99-es Tágra zárt szemek, amely egy házaspár igen bonyolult, fantáziákkal, szexuális elfojtásokkal és furcsa álmokkal terhes, elborult házasságát mutatja be. A kritikusok szerint egyébként Kidman és Cruise életük legjobbját nyújtják a filmben, így nem meglepő, hogy a filmvásznon megjelenő elfojtott agressziót sokan valódi párkapcsolatuk leírásának tudják be.
Ugyan a pletykalapok mindkettejük renoméját megcincálták, Kidman főnixként támadt fel kapcsolata romjaiból, karrierje a 2001-es válás után indult be igazán.
Mesterhármas: Moulin Rouge!, Más világ, Órák
Általános tény, ha az ember párkapcsolata zátonyra fut, a munkába menekül. Nicole Kidman is hasonlóképp reagált tízéves házassága felbomlására, s meg is lett az eredménye. A Moulin Rouge!-ban játszott alakításáért a legjobb női főszereplő Oscar-díjra jelölték, s nem is érdemtelenül: Ewan McGregor partnereként parádésan csillogtatta meg erotikus oldalát a prostituált Satine karaktereként.
A filmmusicalt aztán igazi Kidman-specialitások követik, így a Más világ című lélektani thriller, amelyet a spanyol Alejandro Amenábar rendezett Kidman főszereplésével. Ezidáig ez az egyetlen olyan film, amely úgy kapta meg a Goya-díjat (spanyol nemzeti filmdíj), hogy nem beszélnek benne spanyolul. A fojtogató szellemtörténet a második világháború után játszódik, Kidman pedig egy szigorú édesanyát alakít, aki egy hatalmas házban él fényérzékenységben szenvedő gyermekeivel. Történetük akkor vesz nem várt fordulatot, amikor új szolgálók érkeznek a házba, s a család élete rémálommá válik. Kidman színészi bravúrja, hogy pillanatok alatt képes az aggodalmaskodó anyából őrjöngő fúriává változni, s nem ez az utolsó szerepe, amelyben megcsillogtatja ezt az arcát.
A sors furcsa fintora, hogy a 2002-ben bemutatott Pánikszoba című film főszerepét mégsem ő, hanem pályatársa, a szintén rendkívül tehetséges Jodie Foster kapta meg. (Kidman térde ugyanis megsérült a Moulin Rouge! ausztrál forgatásán, így helyét Foster vette át.) Nem bánkódott sokáig a kihagyott lehetőség miatt: miután felépült, szerepet kapott az Órák című filmben, s Virginia Woolf karaktere végre meghozta számára a legjobb női főszereplő Oscar-díját is. Az Órákban nem akármilyen kollégákkal dolgozott együtt, hiszen Julianne Moore és Meryl Streep érdeme is, hogy a három történetből álló filmet az egekbe magasztalták.
„Ms. Kidman elképesztően bátor performanszában felidézi azt a vad, belső háborút, amelyet egy brilliáns elme vív a hibás rendszer ellen” – írták róla anno a The New York Times-ban.
Polgárháborúból Stepfordba
Kár lenne tagadni: a thriller mellett Kidman fizimiskájához végtelenül passzolnak az olyan alkotások, amelyek a 18-19. században játszódnak. Így volt ez a már emlegetett Órákban is, de hasonlóan jól állt neki Ada Monroe szerepe is a Hideghegy című háborús filmdrámában, amelyben Jude Law szökevény katona partnerét alakította.
Érdekesség, hogy filmbéli kolléganője, Renée Zellweger Oscar-díjat kapott filmbeli alakításáért, de kettejük sorsa nem csak ezen alkotás kapcsán kapcsolódik össze. Kidman egyik első szerepe, a Bangkok Hilton Katrina Stantonja köszön ugyanis vissza a Bridget Jones naplója második részében, amikor a Jones-t egy thai börtönbe csukják állítólagos kábítószer csempészésért. Helen Fielding többször is hangsúlyozta: Kidman Bangkok Hilton-alakítása lebegett a szeme előtt, amikor megírta az emlékezetes börtönjelenetet.
A Hideghegy után egy évvel teljesen más terepen próbálta ki magát, amikor elvállata A stepfordi feleségek Joanna Eberhartjának szerepét. A film a „tökéletes feleség” koncepcióját forgatja ki, hiszen a Stepfordba költöző Kidman és családja azzal szembesül, hogy a városka feleségei ízig-vérig tökéletesek: sütnek, főznek, mosnak, vasalnak és fergeteges szexpartnerek a nap bármely pontjában. Stepfordról végül kiderül, hogy egy zárt, elborult közösség, ahová a férjek befizethetik túlhajszolt, csúcsvezető-feleségeiket, hogy egyfajta terápiaként kisüttessék az agyukat és mintafeleséget faragjanak belőlük. Praktikus, nemde?
Dogville, hazugságok és Ricardóék
Listánk nem lenne teljes a 2003-as Dogville – A menedék című alkotás nélkül, amely Lars von Trier dán rendező munkáját dicséri. Az alkotásban Kidman egy gengszterek által üldözött lányt játszik, aki egy aprócska faluban lel menedéket. Igen ám, csakhogy igen nehezen sikerül csak elfogadtatnia magát az egyébként zárt közösség lakóival, s épp csak hajszál híján, hogy terve sikerül, amikor fordul a kocka, és végül a falu lakói a rabszolgájukká teszik a fiatal lányt. Von Trier nem gondolja túl a film díszletét, hiszen a film egy üres színpadon játszódik, így elképesztő vibrálást igényel a színészektől, Kidman viszont remekül veszi ezt az akadályt (is).
Ugyan szigorúan véve nem tartozik a filmes listába, mégis muszáj megemlíteni a 2017-es Hatalmas kis hazugságok című hétrészes drámasorozatot, amelyben Kidman több, kvalitásaihoz méltatlan, komolytalan szerep (Kellékfeleség, Így csajozz egy földönkívülivel) után végre újra megcsillogtatta a kétezres évek elejére jellemző arcát.
A sorozatban kollégái, Reese Witherspoon, Shailene Woodley, Zoe Kravitz és Laura Dern történetszála sem egy tündérmese, mégis, Kidmannek jutott az egyik legkeményebb szerep: Alexander Skarsgard partnereként elképesztően komplex módon formálja meg „a bántalmazott nő” szerepét. Kidman és Skarsgard is Primetime Emmy-díjjal térhettek haza alakításukért, de Laura Dern mindkettejüket lekörözte, hiszen a Primetime mellett még a legjobb női mellékszereplő Golden Globe-díjával is megjutalmazták.
Kidman egyik legutolsó, parádés alakítása mellett sem érdemes szó nélkül elmenni, hiszen Az élet Ricardóéknál Lucille Ball karakterének megformálásáért Oscar-díjra jelölték őt, s filmbeli partnerét, Javier Bardemet is. Kidman és Bardem az I Love Lucy című, ötvenes évekbeli amerikai sitcom főszereplőit alakítják az életrajzi ihletésű filmben, amelyben nem csak karrierjük, hanem házasságuk is válságba kerül. Noha korábban nehéz lett volna elképzelni Kidmant és Bardemet egy közös alkotásban, Az élet Ricardóéknál rácáfol erre, hiszen külön-külön és házaspárként is hatalmasat alakítanak Aaron Sorkin forgatókönyvíró filmjében.
Noha a filmvásznon – a plasztikai sebészeti beavatkozások hatására – már közel sem ugyanazt az arcot látjuk, mint a nyolcvanas évek végén, kár lenne tagadni, hogy Nicole Kidman sokkal több annál, mint hogy a „botox-szökevényhez” hasonló egyszerű, degradáló kifejezésekkel illessük. Bízzunk benne, hogy a kor meghozza majd számára a megnyugvást: ha az arca nem is lesz már ugyanolyan, alakításai a korral egyre erőteljesebbé válnak. Nagy örömünkre. Isten éltesse sokáig!
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix