JR tette fel ezt a kérdést, melyre mindennapi arcok „falakra applikálásával” igyekezett megadni a választ. Annak, aki még esetleg nem hallott róla, eláruljuk, JR egy kortárs francia alkotó, aki fiatalon graffitivel kezdte, mostanra azonban világhíres művésszé vált, s immáron nem csak illegális berkekben ismert a neve.
Egy metrón talált fényképezőgéppel kezdődött minden; először csak graffitiket örökített meg, majd a többi munkáját is dokumentálta. Az utcát használta művészete helyszínéül, nem kívánt galériába menni. Nem akarta, hogy mások döntsék el érdemes-e rá, hogy kiállítsák, így maga installálta műveit.
JR: Portrait of a Generation
A munka, amely Franciaország szerte híressé tette a művészt, a 2005-ös zavargások dokumentálása volt. Olyan észak-afrikai és közép-afrikai fiatalok fotóit láthatjuk a projektben, akik részesei voltak a zendülésnek. JR célja az volt, hogy bemutassa a rebellis véleményformálókat.
Face2Face
Első nagyobb, világhírnévre is szert tett projektje a palesztin-izraeli konfliktusra reflektált, ez volt a Face 2 Face. Nyolc-nyolc azonos munkakörben dolgozó embert fotózott le, majd egymás mellé tette a felvételeket, hogy felhívja a figyelmet a hasonlóságokra és különbségekre.
Később megnyitotta az egyik leghíresebb illegális street art kiállítást a Palesztinát Izraeltől elválasztó falon. (A legtöbben persze képtelenek voltak megmondani, hogy melyik fotón szerepel izraeli vagy palesztin személy.)
Women Are Heroes
Szintén nagyon fontos, ezúttal Brazíliához kapcsolódó projektjének elkészülése évekbe telt. A Women Are Heroes (A nők hősök) a drogkartellek elnyomása alatt szenvedő nőkről szólt, akik a gyermekeiket próbálták védeni a törvényeket nem tisztelő szerkereskedelemtől. Brazília után a világ több olyan városában is bemutatta ezt a kiállítást, ahol épp háborúk tizedelték a népességet. JR szerint azért nagyon fontos ez a munkája, mert a különböző harcokban a nők (is) borzasztó dolgokat szenvednek el, és muszáj, hogy a világ tudjon minderről.
Meglepő módon az izraeli-palesztin konfliktus idején is láthatóak voltak a képei, s a brazil kartellek se tették őket tönkre. Az utóbbi években foglalkozott a menekültválsággal is, illetve készített egy kiállítást gyerekek számára, amelyben a kicsik játékosan ismerkedhetnek meg a városi élet velejáróival.
Forrás: JR-Art, Wikipedia, Street Art Bio
Borítókép forrása: Northfoto