Barion Pixel S.E.R.E.G. – szuper katonasorozat, belevaló férfiakkal – Coloré

S.E.R.E.G. – szuper katonasorozat, belevaló férfiakkal

2024. 12. 24.

Már a Netflixen is látható a Kálomista Gábor műhelyéből kikerült katonai sorozat, a Dombrovszky Linda rendezte S.E.R.E.G. Irakban harcoló katonákról, igényes dialógusokkal és színészi játékkal, szép férfiakkal és fényképezéssel készült a történetét tekintve nem túl bonyolult minisorozat, még sincs hiányérzetünk.

Kepernyokep 2024 10 21 155514
Csórics Balázs és Jászberényi Gábor a S.E.R.E.G.-ben. /fotó: Megafilm

NATO küldetésre, Irakba készül Győrbíró Zsolt alezredes, ahogyan öt évvel korábban is tette. Az akkor elkövetett hibáját azóta sem tudta magának megbocsátani, és nem árulok el nagy titkot, ha spoilerezek: katona társa életébe került az a baklövés, amit egy újabb küldetés során szeretne kijavítani, vagy inkább megoldani a Csórics Balázs által megformált karakter. Természetesen, a történetben van egy felettes (Kamarás Iván), aki nem mindig támogatja a misszió létrejöttét, egy feleség (Balla Eszter) , akivel nem mindig konfliktus mentes az együttélés éppen a tinédzserévei végén járó fiú (Séra Dániel) miatt. Meg persze barátok, bajtársak (többek közt Jászberényi Gábor és Györgyi Anna) és újoncok, akik végigkísérik a főszereplőt a végkifejletig.

Séra Dániel Sereg
Séra Dániel, vagyis Marci. /fotó: Megafilm

A S.E.R.E.G történetében nem kínálkozik nagyobb csavar, de ez nem tűnik föl a sorozat közben, csupán utólag realizáljuk, hogy semmi váratlan nem történt, mégis végig érdekes volt a sztori. Talán egy ponton, az odaveszett bajtárs feleségének új kapcsolata láttán bicsaklik meg a történet – akár klisének is nevezhetnénk – azonban, amint azt a készítőktől megtudtuk, az alapos kutatómunka alapján kimondható, hogy az egykori bajtárssal kötött házasság gyakori fordulat az özvegyek életében.

A magyar filmipar szórakoztató alkotásainak egyik gyenge pontja a szöveg. Túlírt dialógusok, szájbarágós poénok, túlmagyarázott, inkább színpadra, mintsem filmre való kijelentések okoznak kínos perceket a szórakozni, kikapcsolódni vágyó közönségnek, megidézve ezzel a középszerű kabaré-színpadok hangulatát. A S.E.R.E.G ezzel szemben gördülékeny, jobbára életszerű, hétköznapi beszélgetésekre emlékeztető, olykor félszavakkal, elharapott mondatokkal – pont mint a valóságban – tűzdelt szövegkönyvet kapott, Somogyi György és Bendi Balázs jóvoltából. A forgatókönyv írói (Kovács Gergely felelt az epizódokért) éppen a szöveggel adtak mélységet a történetnek, a kommunikáció erejével tette fajsúlyossá a sztorit. Ezt talán nevezhetnénk női eszköznek, a S.E.R.E.G mégsem lett női film.

Csórics Balla Sereg Motor
Balla Eszter és Csórics Balázs, a házaspár. /fotó: Megafilm

Pedig lehetne, egy rakás szép és szexi férfival, és erős, de mégis másodrendű szerepekben megmutatkozó nőkkel. Dombrovszky néhány, dramaturgiailag könnyen tetten érhetően női megközelítésű kompozíción kívül nem csinált női filmet a sorozatból, gondoljunk csak Susanne Bier erős, de ordítóan feminin perspektívából forgatott filmjeire. Csórics Balázs sokkal jobb színész, mint vártam, Balla Eszter pedig hibátlanul játssza el a tökéletes testű katona feleségét, pedig előtte egy lyukas garast nem adtam volna a kettejük között fellelhető kémiáért.

De van, és megdöbbentően erős – olykor erősebb, mint Csórics felkarja, ami sztereotip módon eltérítene bennünket a honi színjátszás minőségi képviselőinek játékától. Holott ebben a sorozatban sokszor látni ilyet, Jászberényi Gábor mimikáját, Séra Dániel zavart pillanait és Kamarás Iván felkavaró, olykor már modorosnak ható rosszfejségét is ide értve, a küldetésről hazatérő, fáradt de nyugodt bakák közelijeivel egyetemben. Kár, hogy a karakterek jelleme nehezen bontakozik ki a filmben, azonban ezt ellensúlyozza az előbb említett erős színészi játék.

Csórics Balázs Sereg
Az alezredes. /fotó: Megafilm

A szürke ötven árnyalata mind látható ebben a sorozatban, hiszen, késő ősszel játszódik a történet, az pedig idehaza ritkán szép. Aszfalt, sár, por, elszáradt gaz, kopott teherautók, felhős ég, novemberi eső gondoskodnak arról, hogy komorrá váljon az egyébként sem vidám helyzet. Elindulni embert ölni nem lehet felemelő, ámbár a misszió hallatán, a szereplők arcán látható lelkesedés és megnyugvás keveréke ennek némiképp ellentmond. Ugyanígy keveredik Dombrovszky filmjében a S.E.R.E.G alapjául szolgáló rend és a háború káosza, a geometriailag is értékelhető drónfelvételek esztétikája és a harci jelenetek poros zűrzavara. Női szemmel jóleső élmény volt végignézni a sorozatot, de, hogy a fényképezés igazán jó, vagy csupán korrekt iparosmunka, annak eldöntését a hozzáértőkre bízom.

Képernyőfotó 1403 08 04 15.06
Jászberényi Gábor, az egyik bajtárs szerepében. /fotó: Megafilm

A produkció tetemes, több mint kilencszáz millió forintos támogatást kapott a Nemzeti Filmintézettől, mely láttán a honi újságírás kevésbé konzervatív képviselői már dörzsölték a tenyerüket, hogy hogyan fogják lehúzni a kormányközeinek kikiáltott alkotást annak bukása láttán. Nem jött be, aminek az előbb említett erények mellett az lehet az oka, hogy a több éves kutatómunka és a honvédséggel, annak szekértőivel való szoros együttműködés szintén hitelessé tette a sorozatot.

Orosz Ákos Sereg
Orosz Ákos, az Irakot megjárt katona szerepében. /fotó: Megafilm

Aki emlékszik még az Angyalbőrben című, honvédséget parodizáló sorozatra, az könnyen gondolhatja, hogy ismét egy, a sereget népszerűsítő toborzófilmet láthat, de közel sem erről van szó. A S.E.R.E.G. nem teszi vonzóvá a katonaságot, nem veszi el a háború és a katonalét kritikáinak élét, és legkevésbé sem próbál arról meggyőzni, hogy a külföldi frontra utazó katonák állomásai, holmi vidám barakkok lennének. Ezzel együtt és épp ezért érdemes megnézni a S.E.R.E.G.-et, Dombrovszky Linda legújabb, az igazán szórakoztató A helység kalapácsát követő alkotását.