Az izlandiak villámgyorsan reagáltak a Facebook és a Meta körüli felhajtásra és egy frappáns országimázs reklámmal lovagolták meg a Zuckerberg cégbirodalma körüli hírverést. A vicces reklám vírusvideóként terjed, és aki egyszer megnézni, annak garantáltan a bakancslistájára kerül a gejzírjeiről és vulkánjairól híres szigetország.
Nincs olyan közösségi médiát használó internetező, aki ne hallott volna Mark Zuckerberg legutóbbi nagyszabású tervéről, a metaverzumról (Metaverse), amely a fizikai valóságot és a virtuális világot kapcsolná össze nekünk. A bejelentés óriási médiavisszhangot kapott, ezt használta ki egy zseniális húzással az izlandi turisztikai hivatal, amely egy Zuckerberg-hasonmással bemutatja az Icelandverse-t, azaz a valódi Izlandot:
Izland, az igazi
Zuckerberget nem nehéz parodizálni, elég hozzá a Facebook-alapító jellegzetes frizurája, egy egyszerű sötét pulcsi és egy erőltetett mosoly. Ezt tökéletesen hozza az izlandi reklámfilmben Zack Mossbergson, aki Zuckerberg modorosságával mutatja be nekünk az igazi, hamisítatlan Izlandot, azokat a tájakat és élményeket, amelyeket mindenkinek érdemes lenne megélnie.
Itt minden valódi: a gyönyörű táj, a vízesések, a jellegzetes gejzírek, a sarki fény, az állatok, növények, mohák, sőt – a Facebookkal ellentétben – az emberek is. Utóbbit be is bizonyítja Zack, amikor belemerül a türkizkék termálvízbe, majd kissé feszengve a mellette fürdőző hölgynek szegezi a kérdést: „You are human, right?” (Vagyis: „Ön ember, ugye?”) Az üzenet pedig egyértelmű: az egész annyira tökéletes, mintha virtuális valóság lenne, miközben minden valódi. Itt úgy lehet kapcsolódni a világhoz, hogy közben „hülye headset sem kell hozzá”.
Zuckerberg indulna is
A reklám vírusvideóként kezdett terjedni az interneten, öt nap alatt több, mint egymillió megtekintésnél tart a YoutTube-on, és a paródiára maga Zuckerberg is reagált. „Elképesztő. Hamarosan el kell látogatnom Icelandverse-be. Örülök, hogy te is használsz naptejet” – üzent a Twitteren reklámfilmbeli hasonmásának. Az izlandiak vették a lapot és visszaírtak: „Szia Mark! Bármikor szívesen látunk. Icelandverse mindig nyitva!”
Úgy tűnik, imázsfilmjeikben az országok egyre gyakrabban szakítanak a hagyományos és unalmas üzenetekkel („Látogass el hozzánk, ezt és ezt tudod megnézni…”), helyette inkább a kreatív és vicces megoldásokat keresik. Legutóbb Robert de Niro alakított hatalmasat Svájc reklámfilmjében, amelyben hosszasan magyarázza Roger Federernek: nem fogja reklámozni az alpesi országot, mert az túl unalmas.
Borítókép forrása: YouTube