Nemrég a habok martalékává vált Diána hercegné és Dodi Al-Fayed hajója, a Cujo. A katonai külsővel rendelkező jacht neve azért lehet ismerős, mert Diána és Dodi annak fedélzetén töltötték utolsó, közös nyarukat az 1997 augusztus végén bekövetkező, tragikus haláluk előtt. A hajó egy ismeretlen tárggyal való ütközés miatt kaphatott léket, s süllyedt el Franciaország partjainál.
Elsüllyedt az a Cujo nevű jacht, amelyen Diána hercegné és kedvese, Dodi Al-Fayed is előszeretettel időztek 1997-ben bekövetkezett, tragikus halálukat megelőzően. A hatóságok szerint egy lék vezethetett a hajú süllyedéséhez, ám szerencsére mindenkit sikerült kimenteni a fedélzetről, mielőtt a jacht végleg alámerült volna.
Mayday, mayday!
„Megállíthatatlan erő”, azaz Cujo. Ez volt a neve annak a jachtnak, amely Diána hercegné és Dodi Al-Fayed utolsó, együtt töltött nyarán némi nyugalommal szolgált a párnak a média őrült hajszája elől. A mostanra elsüllyedt jacht valószínűleg léket kapott: az Architectural Digest információi szerint a kapitány eltalálhatott egy ismeretlen tárgyat a hajótest közepe táján, s ez okozta a szivárgást. Miután a skipper észlelete a bajt, azonnal értesítette a partiőrséget a közismert „mayday”, azaz vészhelyzet kifejezéssel, így azok időben meg tudták kezdeni a hétfős társaság mentését.
A partiőrség azonnal mentőcsónakokat küldött a helyszínre, s miután megbizonyosodtak arról, hogy mindenkit sikerült biztonságba helyezni, igyekeztek megmenteni a hajót: a kapitány aktiválta a szivattyúkat és járva tartotta a motorokat, de ez nem volt elég ahhoz, hogy megakadályozza a süllyedést. A hajó mostanra 2500 méter mélyen fekszik Franciaország partjainál, a tenger fenekén.
A nagyjából húsz méter hosszúsággal büszkélkedhető Cujót eredetileg 1972-ben bocsátották vízre, első tulajdonosa, John von Neumann megbízásából. Von Neumann az olasz Baglietto hajógyárat kérte fel arra, hogy építsen neki egy olyan hajót, amely „gyorsabb, mint bármely más motorjacht a vízen”.
Első útja során a Cujo el is érte a kívánt célt: 54 literes, V-18 turbó diesel ikermotorjaival 2700 lóerős teljesítményre volt képest, ezáltal könnyedén elérte a 72 kilométer/órás sebességet is. (Összehasonlításként érdemes kiemelni, hogy a Titanic anno 39 kilométer/órás teljesítményre volt képes.) Von Neumann végül túladott a hajón: eladta azt egy Adnan Khasgohhi nevű fegyverkereskedőnek, aki végül unokaöccsének, Dodi Al-Fayednek ajándékozta a jachtot.
Diána hercegné és egyéb, neves vendégek
A Cujo akkor kapott óriási médiafigyelmet, amikor Diána hercegné és Dodi Al-Fayed használták azt a halálukat megelőző nyáron, de a volt walesi hercegnén kívül egyéb nevezetes vendégek is megfordultak a jachton: többek között Clint Eastwood, Tony Curtis, Bruce Willis és Brooke Shields is vendégeskedtek a Cujón. (A jachtot legtöbbször Saint-Tropez partjainál szúrták ki a szemfüles újságírók, nekik „köszönhetően” tudni teljes bizonyossággal, kik fordultak meg a fedélzeten.)
Mint ismeretes, Diána és Fayed 1997 augusztus 31-én vesztették életüket egy autóbalesetben miután a paparazzik motorokkal és autókkal üldözték őket Párizson keresztül. (Érdekesség, hogy halálukért végül nem a média munkásait tették felelőssé, hanem a Diánáék autóját vezető, szintúgy halott sofőrt, annak magas véralkoholszintje miatt.) Diána és Fayed halálát követően hajójuk, a Cujo is tönkrement, így 1999-ben leszerelték.
Néhány év múlva Dodi unokatestvére, Moody Al-Fayed azonban megvásárolta a jachtot és újra életet lehelt belé: a felújítás nagyjából egymillió dollárt emésztett fel. Al-Fayed később 160 ezer euróért adta el a hajót Simon Kidstonnak, egy brit autógyűjtőnek és restaurátornak, aki egyúttal a jacht utolsó, bejelentett tulajdonosa.
Források: Independent.uk, ArchitecturalDigest.com
Borítókép forrása: Michel Dufour/Getty Images