Nehezen kelsz ki az ágyból? 10 reggeli rutin, hogy könnyebben induljon a napod

Felborult világunkban egy dolog biztos: minden éjszakát nappal követ. Ha már nem állíthatjuk meg a reggelek eljövetelét, érdemes személyre szabott napkezdő rutinban gondolkodnunk, hogy könnyebben induljon a reggelünk!

A reggelek minden alkalommal új lehetőséget kínálnak arra, hogy kezedbe vedd az irányítást, persze csak abban a szerencsés esetben, ha pacsirta jellemmel áldott meg a sors. Az éjjeli bagoly  típusok számára viszont gyakran nehezen indulnak a napok: ötpercenként kinyomott óracsörgés, szitokszavak, és kávéfőzés triumvirátusa jellemzik a reggeleket. Pacsirta vagy bagoly ide vagy oda, néhány egyszerű reggeli rutin beiktatásával produktívabbá teheted a reggeled, így üdébben indulhat a napod! 

Állítsd át az ébresztőhangod

Egy 2020-ban publikált kutatás szerint az, hogy milyen dallamra ébredünk, nagy mértékben befolyásolja napunk kezdetét. A vizsgálat szerint a lassú, ritmikus hangszerek, vagy épp a természet hangjai a legjobb választások, ha nyugodt reggelekre vágyunk. Ezek a hangok szép lassan löknek át minket az álomvilágból a valóságba, ebből kifolyólag nem érezzük úgy magunkat kelés után, mintha pofonnal ébredtünk volna. 

Engedd be a fényt 

Éjszaka a szervezetünk a sötét hatására melatonint termel. A melatonin egy alvási ciklust irányító hormon, melyet a tobozmirigy állít elő. Noha a melatonin rendkívül fontos a szervezetnek, – hiszen elősegíti neurológiai fejlődésünket, valamint biztosítja a zavartalan alvást, – hatását éjszaka kell kifejtenie. Azért is fontos, hogy reggeli rutinodat napfényben kezdd el, hogy egyértelmű üzenetet küldj az agyadnak: megérkezett a reggel, ideje abbahagyni a melatonintermelést. 

Beautiful,brunette,is,waking,up,in,the,morning,,stretches,in
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Mosd meg az arcod, vagy zuhanyozz le

Amikor nagyon nehezen indulnak a reggeleim, felkelés után szinte azonnal bevágódom a zuhany alá. A vízcseppek segítenek felébredni, a kellemes meleg (vagy épp hideg, ha nyáron már kora reggel őrjítően meleg van) zuhany pedig átlendít a reggel legnehezebb percein. Ha nincs sok időd reggelente, egy hideg vizes arcmosás is csodákra képes: a szemek környékét átmosogatva máris frissebbnek és üdébbnek érezheted magad! 

Egyél tápláló reggelit

Mindig megdöbbenve hallom, ha valaki azzal kérkedik, hogy nem eszik reggelit. Édesanyám gondoskodásának köszönhetően gyermekkoromtól hozzá vagyok szokva a bőséges, tápláló reggelihez, ebből pedig az egyetem legsűrűbb napjain sem engedek. Ugyanúgy, ahogy az autó sem indul üzemanyag nélkül, úgy a szervezeted sem képes tisztességesen funkcionálni, ha csak kávéval és az aluljáróban vett pizzával „táplálod”. Persze nem muszáj egy hatfogásos  menüt készítened reggelire, elegendő valamiféle teljeskiőrlésű pékáru, gyümölcsök, valamint proteinforrás, például tojás, vagy tej. A hidratálást sem szabad elfelejtened, kitűnő erre a célra a tea vagy a gyümölcslé. Fél liter citromos víz pedig megindítja a bélrendszered egészséges működését is. 

Mozogj néhány percet

Jellemzően kétféle ember létezik: aki imád reggel sportolni, és aki képtelen kelés után megmozdulni. Mozgás alatt ebben az esetben nem egy 60 perces izzasztó bikram jógára gondolok, épp ellenkezőleg: a YouTube-on számos olyan videót találsz, amik mindössze 10 perc alatt elvégezhető átmozgató „edzést” kínálnak annak érdekében, hogy jól induljon a reggeled. Ugyanilyen hatékony lehet, ha némi kávéval felszerelkezve megkerülöd a háztömböt, ha kutyás gazdi vagy, még társaságod is lesz a körözésekhez. Az utóbbi időben egyre többen járnak gyalog vagy biciklivel a munkahelyre, ez is kiváló lehetőség arra, hogy átmozgasd a tested, és felkészítsd az elméd az előtted álló feladatokra. 

Woman,doing,yoga,exercise,on,bed,at,home.,morning,workout
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Építs új dolgokat a reggeli rutinodba

Az új rutin kialakítása nem egyszerű dolog. A produktivitás növelése érdekében viszont gyakran előkerül a reggeli szokások témája, hiszen az, ahogy a reggelünk indul, nagyban befolyásolja az elkövetkezendő óráinkat. A szakértők szerint az új rutin kialakításához először gondoljuk ki, mit szeretnénk beiktatni a napirendünkbe: például telefonozás helyett olvassunk el néhány sort az éppen aktuális könyvünkből. Érdemes kis lépésekben előre haladni, nem muszáj azonnali eszköz-embargót bevezetni, a lényeg, hogy fokozatosan hagyjuk el a telefont és építsük be az olvasást. Akár tervet is készíthetünk, hogy pontosan hány percet szánunk erre a tevékenységre reggeleink során. A haladásért csakúgy, ahogy gyermekekkel tennénk, érdemes megjutalmazni magunkat, és esetleg leírni a napról napra tapasztalható fejlődést, változást. Az ilyesfajta kihívások mindig érdekes tapasztalatokkal járnak, és közben még jól is szórakozhatunk! 

Meditálj

A mozgás mellett a másik sarkalatos vitapont a meditáció kérdése. Noha a relaxáció a nap bármely pontjában feltöltő erővel bír, mégis leginkább a reggeleket indító, mindössze néhány perces gyakorlat fontosságát hangsúlyozzák a hozzáértő „guruk”. A meditáció segít csökkenteni a reggel során érzékelhető stresszt, valamint a napi teendők miatt érzett szorongást, emellett növelheti önbizalmunkat és energiával tölthet fel a hétköznapokra. Természetesen nem biztos, hogy mindenki számára ugyanúgy működik, de kipróbálása mindenképp megér egy próbát! 

Készíts listát a teendőidről

Veled is előfordult már, hogy felkelés után azon kezdett pörögni az agyad, mennyi feladat vár rád, és vajon hogyan fogsz a végére érni? Egyszerű megoldás, de beválik: készíts listát az előtted álló feladatokról! A szakemberek szerint  ez segítségedre lesz abban, hogy fontossági sorrendet állíts fel, nem mellesleg igazán szívmelengető tud lenni, amikor kipipálhatsz elvégzett teendőket a cetlidről. 

Close ,up,hand,holding,pen,on,check,list,paper,and
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Hallgass zenét

Nem véletlen, hogy évtizedeken keresztül rádióra keltek az emberek: a zene segít csökkenteni a szorongást. A kellemes ritmus, vagy a számodra jelentőségteljes szöveg energiával tölt fel, így pozitívan vágsz neki a napnak! 

Ölelés

Minden családnak megvan a saját ritmusa, viszont egyikből sem hiányozhatnak a reggeli puszik és ölelések. Noha a bagoly típusúak általában nem túl szociálisak reggelente, erőt meríthetnek pacsirta családtagjaik pörgő ritmusából. Az ölelés pedig egészen biztosan jól esik mindenkinek! 

Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Amiről mindenképp beszélni szükséges egy kapcsolatban