Másnapos vagy? Így kezeld!

Sokan vannak, akik ugyan nem tervezték, mégis felöntöttek a garatra, és most próbálják túlélni az év első napját. Ha Te sem látsz kiutat ebből a napból, olvasd el tippjeinket!

,,Ó, Miszter Alkohol”

A szesz hosszú utat tesz meg, mire kiváltja hatását: amint a gyomorba kerül, elkezd felszívódni, így terjedve szét a véráramban. Hamarost eljut az agyba, ahol különböző területek blokkolásával “éri el”, hogy részegek, azaz némiképp saját magunk számára is kezelhetetlenek legyünk.

Szerencsére rendelkezésünkre áll a májunk, ami rögvest nekiáll méregteleníteni, de teljesítménye mindenkinél egyéni, így nincs pontos recept arra, hogy milyen gyorsan szabadul meg a felgyülemlett alkoholtól. Az általános alapvetés szerint óránként átlagosan egy pohár sört vagy egy deci bort bont le.

A másnaposság oka az acetaldehid nevű molekula, amit májunk állít elő az alkohol lebontása során, így nem elsősorban az alkohol miatt leszünk másnaposak, hanem annak lebontásától.

Mit tegyünk ha másnaposak vagyunk
Fotó: Shutterstock/Puzzlepix

Így éljük túl!

Ha már megtörtént a baj, akkor is tudunk segíteni magunkon, ám egyik módszer sem hoz azonnali javulást.

  • Vegyünk be fájdalomcsillapítót, de ügyeljünk rá, hogy ne legyen benne paracetamol, mert ezt is a máj bontja le, így csak megnehezítjük a saját dolgunkat.
  • Igyunk sok folyadékot, legfőképpen vizet.
  • Ha tudunk, bőségesen együnk, különösen ezeket az ételeket.
  • Vegyünk be C-vitamint! Ugyan jobb rögtön ivás után, ártani nem ártunk vele akkor sem, ha később fogyasztjuk: antioxidáns hatásától megkönnyebbül a gyomrunk és a fejfájást is csillapodik.
  • Ugyan a sport egészséges dolog, nem másnaposan: ilyen esetben jobb, ha pihenünk
  • Ha unjuk a vizet, akkor igyunk gyümölcsleveket, vagy gyógyteát: a kamilla például kifejezetten jót tesz ilyenkor. A gyömbérből és borsmentából készült főzet kiválóan csökkenti a hányingert és a gyomorfájdalmakat.
  • Az italoknál maradva a paradicsomlé is hasznos tud lenni ilyen esetben: amellett, hogy gyulladáscsökkentő, C-vitaminban is gazdag.
  • Filmekben többször látható, hogy ilyen esetekben az uborkalevet alkalmazzák, ami nem filmes trükk: tényleg működik, ráadásul fél deci is elég belőle, hogy jobban érezzük magunkat!
  • Ugyan ilyenkor az ember csak feküdni kíván, a sétának is kedvező hatása lehet: a friss levegő és az enyhe mozgás segíti a keringést, ami a máj dolgát is megkönnyíti.
  • Ha kávét kívánunk reggel, bátran igyunk, ám mivel ennek is vízvisszatartó hatása van, gondoskodjunk róla, hogy az ezáltal kiesett folyadékot is pótoljuk!

Ugyan mindenki által jól ismert mondás a ,,kutyaharapást szőrével”, az alkohol pont nem az a helyzet, amikor ez működne: ha másnaposságukra iszunk, csak még jobban kiszáradunk, ráadásul az amúgy is elmaradásban lévő májunknak csak még több feladatot adunk, így meghosszabbítjuk a másnaposság kínzó tüneteit.

A legjobb, ha egy egynapos betegségként tekintünk a helyzetre: ne hősködjünk, csak pihenjük ki az előző este fáradalmait a kínzó tünetekkel együtt.

Nyitókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Hűtsd le magad egy vegán kapros töklevessel!