Hogyan kerüld el az év eleji depressziót?

Az év eleji depresszió sokunknál előfordul: ismét eltelt egy év, megint nem jutottunk előrébb az életben, arról nem is beszélve, hogy elmúlt a karácsony és a pihenés időszaka, és újra vissza kell állunk a mókuskerékbe. Tehetünk ezek ellen a negatív gondolatok ellen?

Az év legnehezebb időszaka

A búskomorsághoz a személyes élményeken és érzéseken kívül a tények is hozzájárulnak: a pszichológusok arra vezetik vissza az állapotot, hogy januárban nemcsak a karácsonyi kiadások rövidítik meg a pénztárcánkat, hanem az időjárás is hidegebbre fordul, ami hamar kialakítja a rossz hangulatot. Úgy összegzik az észrevételt, hogy a január az a hónap, amikor fizetünk a decemberért.

Az év utolsó havában sok-sok program áll rendelkezésre, nem is beszélve a szabadnapokról, így igazi érvágás belecsöppenni a rideg valóságba, a januárba.

Olyannyira valós a probléma, hogy nevet is adtak neki, mégpedig a Seasonal Affective Disorder-t, azaz a szezonális depressziót. Ez nemcsak január elején jön el; akár akkor is beköszönthet, amikor a nyárból ősziesre, majd télire vált az idő. Ezért többek közt a szerotonin-szint felel, hiszen a napfényes órák csökkenésével a szerotonin-szintünk is alacsonyabb lesz, aminek nagy szerepe van a depresszió kialakulásában.

A korai sötétedés sem segít az állapoton, olyannyira, hogy január harmadik hétfője az általánosan elfogadott legrosszabb napja az évnek. Eddigre a legtöbb ember lemond arról, hogy valaha eljön a tavasz, ráadásul az újévi fogadalmak is ez idő tájt szoktak véget érni.

Hogyan segítsünk magunkon?

Sokan az állandó sikertelenség miatt szomorkodnak: nem elég, hogy elmúlik felettünk az élet, még boldogok sem vagyunk akár munkában, a párkapcsolatban vagy a család tekintetében. Akik ilyen problémával küzdenek, tekintsenek pozitívan a jövőbe! Új év, új naptár, új kezdet: gondolkozzunk el azon, mit kell hátrahagyni ahhoz, hogy olyan legyen az esztendő, amilyennek szeretnénk! Ki az, aki bánt vagy kihasznál bennünket? Érdemes őket továbbvinni 2022-be?

A tárgyakról is bátran gondolkozzunk hasonlóan: mi az, amire igazán szükségünk van? Mi olyat tartogatunk, ami valójában egy fájdalmas emlékhez kötődik? Érdemes rá, hogy foglalja a helyet a szobánkban és a szívünkben?

Év eleji depresszió
Kép forrása: Shutterstock/Puzzlepix

Ha az segít, ha nem engedjük el a karácsonyt, akkor ne tegyük! Nem szentírás, hogy hatodikán le kell bontani a fát, ahogy az sem, hogy szigorú diétába kell kezdeni elsején! Tegyük, ami jólesik, éljünk úgy, ahogy az újév előtt: attól, hogy már nem 2021-et írunk, még nem dől össze a világunk!

Könnyen lehet, hogy nyomott kedvünknek nem is lelki, hanem testi oka van: télen különösen érdemes odafigyelni a vitaminpótlásra, mert akár a hangulatunkra is hatással lehet, ha nem juttatunk belőlük eleget szervezetünkbe.

Ha van kihez fordulnunk a bajban, bátran tegyük meg! Mondjuk el barátainknak, hogy mi nyomaszt bennünket, de akár pszichológus segítségét is kérhetjük!

Az új esztendőben két dolgot tehetünk: vagy sajnáljuk magunkat, amiért nem változik semmi, vagy változtatunk, hogy az új ne csak a naptárban mutatkozzon meg, hanem bennünk is! Merünk tenni érte?

Nyitókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

100 km/h-t meghaladó széllökésekre készülhetünk