Barion Pixel Angelina Jolie egy évtizede nem találja önmagát, most mégis a divatipar élére törhet az Atelier Jolie-val – Coloré

Angelina Jolie egy évtizede nem találja önmagát, most mégis a divatipar élére törhet az Atelier Jolie-val

2023. 10. 09.

Angelina Jolie neve régóta egyet jelent a tehetséggel, szépséggel, és a divattal, ám mostanáig kellett várnunk, hogy utóbbit egy fokkal magasabb szinten művelje. A színész ugyanis novemberben engedi útjára Atelier Jolie-ra keresztelt, új márkáját, amelyet gyermekei és az identitáskeresés hívtak életre. Nomeg a fenntarthatóság, amelyet ugyanolyan magas szinten kíván biztosítani, mint eddigi alakításait.

„Nem akarok nagy divattervező lenni. Olyasvalamit akarok létrehozni, amelyben mások azzá válhatnak” – véli a világ egyik legszebb nője, Angelina Jolie az Atelier Jolie-ra keresztelt új vállalkozásáról, amely sokkal több, mint egy új divatmárka. Jolie célja egy olyan közösség létrehozása, amelyben az alkotók és a vásárlók is egyaránt megtalálhatják és kibontakoztathatják önmagukat és tehetségüket. Az Oscar-díjas színésznő Vogue-interjújából kiderül: jelenleg átmeneti szakaszt él meg, amelyből reméli, hogy minden eddiginél erősebben tér majd vissza. 

„Mindannyian alkotók vagyunk”

„Az elmúlt húsz évben a humanitárius történetek dokumentálása során megtapasztaltam a nyugati fogyasztás negatív hatásait a fejlődő országokra: a gyermekmunka, az ásványok illegális kitermelése, a textíliák festéséből származó szennyezés vagy a gazdák kizsákmányolása ugyanannak az éremnek a különböző oldalai” – állítja Giles Duley korábbi dokumentumfotós, aki egyben Jolie új márkájának hivatalos fotográfusa is. „Az Atelier Jolie pozitív hatással lehet azokra a művészekre, akiket gyakran nem ismernek el vagy alulértékelnek – de általa arra is lehetőségünk van, hogy beszélgetést kezdeményezzünk a munkaerő kizsákmányolásáról, a környezetszennyezésről és a pazarlásról.”

Angelina Jolie, Atelier Jolie
Angelina Jolie az Atelier Jolie márka főhadiszállása előttKép forrása: MEGA/Getty Images

Talán nem meglepő, hogy Angelia Jolie márkája korántsem a fast fashion vállalatok megszokott politikájára épül. A karitatív munkájáról ismert színésznő régóta olyan országok és azok lakóinak szószólója, amelyekről csak keveset hallani ugyan a nyugati médiában, mégis számos fronton kapcsolódik Amerika elképesztő fogyasztói kultúrájához.

Angelina figyelme a kétezres évek elején fordult a kiszolgáltatott régiók felé: 2003-ban létrehozta a Maddox Jolie-Pitt Alapítványt, amely többek között környezetvédelmi ügyekkel foglalkozik, valamint a szélsőséges vidéki szegénység enyhítésén dolgozik Kambodzsában. 2014-ben Stella McCartney-val a háborús zónákban élő gyermekekért emelték fel a hangjukat, 2021-ben pedig az ENSZ-ben képviselte a kenyai iskolás lányok érdekeit.

Jolie ugyan ezidáig vonakodott beismerni, de nemcsak karitatív munkája miatt van óriási hatással a közvéleményre, hanem öltözködési szokásai miatt is. Mostanra belátta: manapság több százezer kattintást generálhat egy-egy okos választásával, ha sikeresen azonosítják az általa viselt darabokat. Jolie pontosan ezt az erőt reméli hasznosítani az Atelier Jolie-val, hogy megadja az ismeretlen művészeknek járó elismerést. 

„Mivel a ruháinkban élünk, a választásaink hozzátartoznak ahhoz, kik is vagyunk. Ez olyasvalami, amit fontos felfedezni, különösen a fiataloknak” – utal ezzel a színésznő tinédzser gyermekeire. A novemberben nyitó Atelier ugyanis egy olyan hely, ahová Jolie is szívesen elmenne a gyermekeivel. „Mindig is szerettem volna olyan helyre vinni a családomat, ahol azt mondhatom: valóban téged jelképez a ruhád? Egyáltalán ez te vagy? És szereted?”

Angelina Jolie és az új márka

Jolie szerint új vállalata abból a vágyból született, hogy megvitassa az önmagunk reprezentálása és az identitás körüli kérdéseket. A színésznő nem titkolja, hogy gyermekei öltöztetésének kérdése indította el benne az Atelier Jolie ötletét, hiszen ahelyett, hogy egy-egy filmpremieren rájuk erőltetett volna valamilyen hacukát, amelyben nem érzik jól magukat, megnyitotta előttük saját ruhatárát és megengedte, hogy onnan válogassanak, hátha így könnyebben magukra találnak. (Jolie egyébként ismert arról, hogy nem fél ugyanazokat a darabokat felvenni egy-egy vörös szőnyeges eseményre, az utóbbi években pedig rendre elkíséri őt valamelyik gyermeke is, akit a színésznő vintage darabjaiban látunk.)

A fenntarthatóság érdekében Jolie tavaly decemberben felkereste Gabriella Hearstöt, aki már jócskán letett valamit az asztalra: neki köszönhetően vált a Chloé márka a világ első olyan luxusmárkájává, amely B Corp státusszal rendelkezik. (A B Corp státusz teljes átláthatóságot és elszámoltathatóságot jelent mind a felhasznált anyagok minősége és az ellátási lánc gazdasági tényezőinek tekintetében.) Ketten végül egy olyan kapszulakollekciót hoztak létre, amely főképp estélyi ruhákat vonultat fel, persze, a fenntarthatóság jegyében. (A kollekció 84 százaléka fenntartható és etikus anyagok felhasználásával készült.)

A fenntarthatóság és a hosszú távra bevethető darabok mellett Jolie arra is ügyelt, hogy az Atelier Jolie ruhadarabok lelkileg is adjanak valami plusszt a viselőjüknek. „Azt akarom, hogy minden nő elég biztonságban érezze magát ahhoz, hogy merjen »puha« lenni. Miután kemény életszakaszon mentem keresztül, a terapeutám arra kért, hordjak nőies darabokat. Hülyén hangzik, de akkoriban azt feltételeztem, hogy a nadrágok és csizmák »kemény« megjelenést biztosítanak, miattuk erősebbnek gondoltam magam.

De elég erős voltam ahhoz, hogy merjek »puha« lenni? Abban az időben nem. Rendkívül sebezhetőnek éreztem magam!

– vallja be Angelina Jolie. 

Elmondása szerint emberként jelenleg átmeneti fázisban van: „Kicsit levertnek érzem magam mostanában. Úgy érzem, nagyjából egy évtizede nem vagyok önmagam bizonyos szempontból, amelybe most nem mennék mélyebben bele.” Jolie hét évvel ezelőtt kezdett el kevesebb filmes munkát vállalni, amelyek nem igényelnek hosszú forgatásokat. „Rengeteg gyógyítani valóm volt és még mindig nem találom magam alatt a talajt” – fogalmaz. Az Atelier Jolie is része ennek a folyamatnak: „Azt hiszem, a márka létrehozása terápiás jellegű volt számomra: felszabadító volt kreatív térben dolgozni olyanokkal, akikben megbízom. Általuk pedig újra felfedezhettem önmagam!” – vallja az Oscar-díjas filmcsillag. 

Forrás: Vogue.com
Borítókép forrása: Samir Hussein/Getty Images