Kígyózó sorok, többórás check-in és biztonsági ellenőrzés, elveszett csomagok, késések, járattörlések, munkaerőhiány, sztrájk… Tömören így foglalható össze az európai repterek 2022-es nyara, s ahogy haladunk előre a szezonban, még inkább érzékelhetők a koronavírus-járvány és a jelenlegi gazdasági válság legkevésbé sem kecsegtető hatásai.
Káosz a reptéren – röviden így lehetne összefoglalni az Air Council International (repülőterekkel foglalkozó európai kereskedelmi szervezet) jóslatát, miszerint az európai repterek mintegy kétharmadán elkerülhetetlenek lesznek ezen a nyáron a késések.
A szervezet június eleji előrejelzése megvalósulni látszik, hiszen az utóbbi hetekben több európai nagyváros repülőterén is tarthatatlan állapotok alakultak ki. Ugyan eddig elég volt „csak” két órával korábban a repülőtérre érkezni a becsekkoláshoz és bőröndfeladáshoz, a légitársaságok azt kérik az utazóktól, hogy minimum három, de inkább négy órával az indulás előtt jelenjenek meg a repülőtéren a feltorlódó embertömeg miatt.
A sok utazó, kevés személyzet egyenletet általában a csomagok sínylik meg, hiszen tömegével akadnak olyan közösségi média-bejegyzések, amelyek elveszett, vagy más országban kikötött csomagokról szólnak, de persze a klasszikus járateltörlések és késések is megnehezítik a turisták dolgát. A nyár további része sem tűnik kecsegtetőnek, hiszen csak most indul be igazán a főszezon. Hol siklott félre a dolog?
Korona után
A repülőtereken kialakult őskáosz több okra vezethető vissza, ezek közül mindenképp kiemelendő a koronavírus-járvány, amelynek következtében 2020/21-ben rengeteg repülőtéri dolgozót bocsátottak el a légiforgalom összeomlása miatt.
Az ETF (European Transport Workers’ Federation, azaz a Szállításban Dolgozók Európai Szövetsége) 2021-ben készített felmérése szerint a földi kiszolgálásban dolgozók 58,5 százaléka kiesett a munkából a tavalyi év elejére, míg az európai reptereken dolgozó munkaerő hozzávetőleg 23 százalékát bocsátották el ugyanebben az időszakban.
Nemcsak a földi dolgozók mindennapjait keserítette meg a koronavírus, hiszen a pilóták is hozzájuk hasonló elbánásban részesültek: több tízezer pilótát bocsátottak el 2020 és ’22 között. A kereslet-kínálat különbsége azonban most kezd igazán égetővé válni, s az előrejelzések szerint 2025-re 34 ezer pilótányira nőhet a szakadék a pilóták iránti szükséglet és az állományban maradó, valós kínálat között. A differenciát pedig a kései nyugdíjazások sem fogják hamar enyhíteni.
Nem segített sokat a munkaerőhiány-problémán, hogy idén áprilisban az európai országok nagy többsége szinte egyszerre oldotta fel a járvány miatt még mindig életben lévő korlátozásokat, ezek pedig egyik napról a másikra megtöbbszörözték az utazásra kiéhezett turisták számát.
Tárgyak helyett élményt
A hirtelen megnövekedett utazási kedvről több ízben értekeztek már a gazdasági rovatok. A Skyscanner nevű repülőjegy-foglaló oldal kutatása szerint az utazók 86 százaléka ugyanannyit vagy többet szeretne 2022-ben költeni utazásra, mint a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben.
Ugyanezt a tendenciát tükrözi az amerikai Forbes magazin cikke is, amelyben „sold out summerként”, azaz durva fordításban kiárusított nyárként jellemzi az idei szezont. Ugyanebben a cikkben Julie Ann Hargett, az H. Luxury Travel tulajdonosa figyelmeztet: érdemes az utazás minden pontját előre megtervezni, hogy minimalizáljuk a megnövekedett kereslet miatt egekbe szökött költségeket.
Az őrült utazási kedvet persze a biztosítók is megérzik: az Allianz Partners felmérése szerint egyre több amerikai mond le a hagyományos, államokbeli utazásról, s inkább Európába látogatnak el az idén: eszerint 600 százalékkal fog nőni a tavalyi évhez képest az Egyesült Államokból Európába utazó turisták száma.
Nem véletlen, hogy az amszterdami Schiphol Repülőtér június 16-án közleményben közölte: idén nyárra korlátozzák a légikikötőből induló utazók számát, mivel a munkaerőhiány következtében képtelenek a napi szinten több mint 67 ezer embert ellátni. (A becslések szerint ez a mennyiség 72 ezer főre növekedne augusztusra.) A holland gyakorlatot valószínűleg több európai csomópont is kénytelen lesz követni, hogy elejét vegyék az esetleges ballépéseknek, baleseteknek idén nyáron.
Ha nyár, akkor sztrájk
Nem könnyítik meg a helyzetet a rendezetlen bérek sem: a kevés fizetés miatt rengetegen vonakodnak visszatérni korábbi munkájukhoz, s inkább kitartanak újonnan talált, biztos állásuk mellett. Ehhez még egy gondolatot érdemes hozzátenni: az új munkatársak betanítása meglehetősen hosszú folyamat, így még ha munkáért kuncsorgó embertömegek rohannák meg a reptereket, akkor sem oldódna meg azonnal a helyzet.
A bérproblémák (érthető módon) a legdolgosabb hónapokban csúcsosodnak ki igazán. Június 9-én a francia Charles de Gaulle repülőtéren töröltek több száz járatot, miután a helyi szakszervezet 300 euró/fő béremelést akart kikövetelni a vezetőségtől. Hasonló történt egy nappal előtte Olaszországban is, ahol 360 járatot töröltek a légiforgalom-irányítók és légiutaskísérők ugyanezen célból indított sztrájkja miatt, de Dániában és Svédországban is a munkavégzés felhagyásával fenyegetőztek a Scandinavian Airlines pilótái június elején.
Mi a megoldás?
Az elemzők rövid válasza szerint nem létezik gyorssegély a problémára. A kérdéskört jobban kibontva az előzmények ismeretében talán már érzékelhető, hogy az európai reptereken tapasztalható munkaerőhiány és a fokozódó gazdasági válság elkerülhetetlenül befolyásolni fogja az idei utazásélményeket, s erre jobb mielőbb felkészülni.
Némi optimizmusra ad okot, hogy noha a repülőterek kétharmada jelentős járatkésésekkel számol, mindössze 16 százalékuk számít arra, hogy a járattörlések növekedni fognak. Ugyanakkor madártávlatból nézve, az európai repülőterek működtetői tisztában vannak azzal, hogy a kiszolgálószemélyzet hiánya erősen befolyásolja majd a nyarukat: a megkérdezett repterek mintegy 35 százaléka vélekedett így.
Egy bizonyos: úgy fest, hogy az idei nyáron nemcsak azt kell számításba vennünk, mely nevezetességeket szeretnénk megnézni a célországban, hanem arra is érdemes felkészülni, hogy az oda- és visszajutás ezúttal tetemes részét képezi majd az utazási élményünknek.
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix