Az úgynevezett Bechdel-teszt a nők megjelenítését vizsgálja a filmekben, pontosabban szólva párbeszédeiken és jeleneteiken keresztül megállapítja, mennyire valósághűek az ábrázolások.
Az utóbbi években egyre inkább előtérbe került a reprezentáció témája Hollywoodban, vagyis a különböző népcsoportok, rasszok, kisebbségek, szexuális orientációk helyes és gyakoribb megjelenítése a vásznon. Sokan ezt túlzásnak, erőltetettnek gondolják, azonban abban talán ők is egyetértenek, hogy a mozifilmekben továbbra is nagyobb a férfiak aránya. Értékítélet nélkül írom mindezt, illetve azért, hogy felvezessem a cikk témáját, ami nem más, mint a Bechdel-teszt.
Beszélgető nők, akiknek a témája nem a férfi?
Alison Bechdel amerikai karikaturista képregényében, a Dykes to Watch Out For-ban jelent meg a teszt még 1985-ben, melyet ma a szerzőnő nevéből kiindulva Bechdel-tesztnek hívunk. A sorozat egyik részében két női figura a filmekről cseveg, és az egyik kijelenti, hogy csak olyan művet néz meg, ami megfelel az alábbi kritériumoknak:
- legalább két, neveiken nevezett nő szerepel benne,
- akiknek van közös párbeszédük,
- és ez a beszélgetés nem csak férfiakról szól.
A pár képkockányi jelenetet aztán a 2010-es években kapta fel a mainstream média és kezdték el segítségével megvizsgálni a produkciókat – születtek meglepő és szomorú eredmények is. Bár a teszt Bechdel nevét viseli, a szerzőnő nem győzi kihangsúlyozni, hogy az ötlet egy barátjától, Liz Wallace-tól származik, illetve nagy hatással volt még rá Virginia Woolf Saját szoba című könyvében tett megállapítása a 20. század eleji irodalomról. Woolf úgy látta, hogy a művek hatalmas részében a nők szinte kivétel nélkül a férfiakkal kapcsolatosan vannak megemlítve és ábrázolva, anyák vagy barátnők, és Jane Austen koráig konkrétan a másik nem szemszögéből, azzal összefüggésben ábrázolták őket – pedig ez milyen kis szelete egy nő életének.
A Bechdel-tesztnek tehát a fent említett három egyszerű kritériuma van, mellyel bármilyen filmet (vagy sorozatot, könyvet is) meg lehet vizsgálni ilyen szempontból. Ezt a szempontot nevezhetjük nőbarátnak, feministának is, ugyanakkor azt is észben kell tartani, hogy hiába “bukik meg” egy alkotás a teszten, még korántsem biztos, hogy mondjuk szexista és szörnyen állítja be a nőket, és ez igaz fordítva is – vannak olyan produkciók, melyek két mondat miatt mennek át rajta. Mindeközben még nem is esett szó a film művészi értékéről, a minőségéről és még egy rakás másik dologról, így szögezzük le, hogy a Bechdel-tesztet jelen esetben mintegy érdekességként, szórakozásként alkalmazzuk a filmtörténelem ikonikus alkotásaira. Emellett pedig a szakma sem tekint rá hivatalos mérceként, hiszen akkor az Oscar-díjas alkotások felét a kukába lehetne dobni, hendikeppel indulnának az akciófilmek, ahol jellemzően kevesebb nő van jelen, illetve azok a filmek is, amelyben indokoltan nem szerepel női karakter – például a Kutyaszorítóban, a Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán vagy A Sólyom végveszélyben. Nézzünk meg pár filmcímet, vajon melyik hogy vizsgázna.
Mely filmek mennének át a vizsgán?
- Elfújta a szél (1989)
- A cápa (1975)
- Annie Hall (1977)
- E.T. A földönkívüli (1982)
- A terminátor (1984)
- A bolygó neve: Halál (1986)
- Drágán add az életed! (1988)
- A bárányok hallgatnak (1991)
- Schindler listája (1993)
- Jumanji (1994)
- Titanic (1997)
- Mátrix (1999)
- A Gyűrűk Ura: A Két Torony (2002)
- A Tűz serlegét kivéve mindegyik Harry Potter-film
- Kill Bill Vol. 1 (2003) és Vol. 2 (2004)
- Eredet (2010)
- Éhezők viadala (2012)
- Csillagok között (2014)
- Mad Max: A harag útja (2015)
- Tomb Raider (2018)
Milyen produkciók buknának meg a teszten?
- Casablanca (1942)
- Álom luxuskivitelben (1961)
- A harmadikat kivéve a Keresztapa-filmek
- A három Indiana Jones-mozi
- A Csillagok háborúja-filmek közül a III, IV, V és V. részek – a széria többi tagja zöld utat kapna
- A Vissza a jövőbe első és harmadik része
- Idétlen időkig (1993)
- Forrest Gump (1994)
- Harcosok klubja (1999)
- A Gyűrűk Ura: A Gyűrű szövetsége (2001)
- Lara Croft: Tomb Raider (2001)
- A Gyűrűk Ura: A király visszatér (2003)
- Gettómilliomos (2008)
- Trópusi vihar (2008)
- 500 nap nyár (2009)
- Őrült, dilis szerelem (2011)
- Bosszúállók (2012)
- Kaliforniai álom (2016)
- Csillag születik (2018)
Aki egyébként megkeresné a kedvenc moziját, az a felhasználók által szerkesztett bechdeltest.com-ot lapozgassa, ahol a filmek melletti megjegyzésekre is érdemes odafigyelni, mert az értékelés nem egyszer téves. A kommentelők között például sokszor vita tárgyát képezi, hogy a „beszélgetésnek” kétirányúnak kell lennie, így ha egy nő odaszól a másiknak, az még nem pipálhatja ki a teszt kettes kritériumát. Jó böngészést!