A body positivity-mozgalom immáron világszerte terjed, ám régebben egy szűkebb körben volt ismert csupán, majd nőtte ki magát.
A body positivity ma már körülöttünk van, hiszen az önelfogadás nemcsak a lélek, hanem a test szempontjából is fontos. Számos hullámra fel lehet ülni, így erre is, és habár mostanában terjed igazán, sokkalta régebbre nyúlik vissza, mint gondolnánk!
Mi az a body positivity?
A body positivity a testpozitivitásra utal, azaz arra, hogy elfogadjuk a testünket olyannak, amilyen. Emberenként jelenthet mást és mást is, ugyanis van, aki számára a test megbecsülését és szeretetét jelenti, ekképp ápolását és gondozását, míg másoknak a test alakjának és méretének elfogadását hordozza. Ennek értelmében az ember nem terheli magát különböző diétákkal és az öregedést gátló krémekkel vagy műtétekkel, csupán élvezi az életét abban a testben, amiben éppen van, felesleges kilóktól és szépséghibáktól függetlenül.
A mozgalom eredete
A body positivity-mozgalom kezdetéig egészen 1969-ig kell visszamennünk, amikor is egy fiatal New York-i mérnök, Bill Fabrey nehezen viselte, ahogyan a kövér feleségével, Joyce-szal bánnak az emberek. Korábban egy elhízott ember tollából olvasott egy cikket arról, ahogyan a társadalom a kövérekkel bánik, és annyira megmaradt benne, hogy előkereste, több példányban lemásolta, és terjeszteni kezdte. Miután többen egyetértettek vele, az immáron kis csoportjával létrehozta a National Association to Aid Fat Americans nevű szerveződést, ami magyarul annyit tesz, hogy Kövér Amerikaiakat Segítő Nemzeti Egyesület, ami a világ legrégebben működő egyesülete, ami az elhízott emberek jogait védi.
Nagyjából ugyanebben az időben, az Egyesült Államok másik felén is hasonló szerveződés alakult, ugyanis kaliforniai feministák is megelégelték azt, ahogyan az elhízott emberekkel bánik a társadalom. Ők erre válaszul megalakították a Fat Undergroundot, mely 1973-ra egy úgynevezett Kövér kiáltvánnyá nőtte ki magát. A leiratban egyenlő jogokat követeltek a kövér embereknek, legyen szó az élet bármely területéről, valamint ellenségnek kiáltották ki a különböző diétákat.
A szerveződés mögötti motiváció nemcsak az volt, hogy a kövéreket elfogadják, hanem az is, hogy az aktivisták a kövérséget éppúgy látták, mint bármely más népcsoportot, akik elnyomást tapasztalnak. Ekképp egynek érezték magukat az afroamerikaikkal vagy éppen a nőkkel. Nem kívántak azonban beállni melléjük, ugyanis úgy látták, hogy ha őértük is küzdenek, felhígítják a saját üzenetüket. Szervezetükben fehérbőrűek voltak, és úgy látták, hogy a fekete és más színesbőrű közösségek jobban elfogadják a kövér embereket, így úgy gondolták, hogy nincs is szükség arra, hogy a bőrszín és a kövérség kérdését összefésüljék.
Kövérek a Pride-on
Az 1980-as években tovább nőtt a mozgalom, olyannyira, hogy a világ több részén is lettek szervezetek, így Európa egyik fővárosában, Londonban is. A múlt évezredben még nem használták ugyan a body positivity kifejezést, az általános üzenete az volt a kövérek törekvéseinek, hogy ahogyan ők elfogadják magukat, úgy a társadalom is fogadja el őket. A kilencvenes években már a Fehér Ház előtt vonultak fel, és a divatipart szidalmazták különböző tévéműsorokban. A sztrájk is gyakori volt, méghozzá konditermek előtt, és a korai Pride felvonulásokon is jelen voltak, hogy így inspiráljanak másokat arra, hogy fogadják el egymást és saját magukat is. Hangsúlyozták:
Ha valaki úgy néz ki, mint ők, akik mindennek ellenére meg tudták szeretni a testüket, akkor talán bárki képes lehet rá.
A 2000-es évek
Az évezred elején már az internet is lehetőséget nyújtott arra, hogy a szervezetek jobban hangot tudjanak adni érveiknek. Az egykori helyi gyűlések mostanra a közösségi média különböző felületeire költöztek, így adva lehetőséget arra, hogy az emberek a világ bármely pontjáról csatlakozzanak. Csupán az újabb generáció kezdte el body positivitynek nevezni a mozgalmat, és az elnevezés immáron egyre többekhez jut el.
A mozgalom mostanra egyre többé növi ki magát, és úgynevezett Fat Visibility néven terjed, ami szerint kifejezetten azt szorgalmazzák, hogy a kövér emberek ne csak elfogadják és elfogadtassák magukat, hanem büszkén mutassák is meg a testüket. Újdonság azonban, hogy nemcsak a kövér emberek forszírozzák, hogy láttassák magukat, hanem egyes, a body positivityt támogató aktivisták is.
Ma már a body positivity hashtagként is megállja a helyét, ugyanis a teltebb modellekkel reklámozó cégek vagy éppen telt influenszerek is használják a videóik vagy képeik alatt. Mindennek ellenére a test elfogadása nem kizárólag ez elhízott emberek sajátja, hanem azoké is, akik pontosan arra szeretnék felhívni a figyelmet, hogy a fogyástól érzi magát jobban a bőrében a kövér ember, így sokan gondolják úgy, hogy valójában a body positivity mint kifejezés értelmét vesztette, hiszen egyfajta kétélű fegyver, és mindenkinek mást jelent.
Nyitókép forrása: Getty Images