Kolumbusz Kristóf zászlóshajójától kezdve az amerikai forradalom legendás kalózhajójáig, négy híres elsüllyedt hajót ennyi év után még mindig hullámsír rejt.
Ha híres elsüllyedt hajó, akkor Titanic, a legtöbben legalábbis biztosan erre gondolnak ezen szavak hallatán. Csakhogy a történelem során – jóval korábban a Titanic katasztrófája előtt – is szelték már olyan hajók a világ tengereit és óceánjait, amik azóta sem merültek feledésbe, noha roncsaikat a mai napig hullámsír rejti.
A világtörténelem híres elsüllyedt hajói
Santa Maria
Kolumbusz Kristóf három hajóval – a Niñaval, a Pintával és a Santa Mariaval – indult első útjára Amerikába, de közülük csak kettő tért vissza Spanyolországba. 1492 karácsony estéjén a Santa Maria zászlóshajó kormányzásával megbízott tengerész átadta a kormányt egy tapasztalatlan kabinos fiúnak, aki korallzátonynak irányította a hajót, nem messze a mai Haititól. A legénységnek a helyi bennszülöttek segítségével sikerült kimenekítenie a rakományt, ám a Santa Maria másnapra elsüllyedt, és később feltehetőleg betemette az üledék. Hullámsírjának helye azóta is ismeretlen. A víz alatti felderítéssel foglalkozó Barry Clifford 2014-ben címlapokra került, miután azt állította, hogy Columbus folyóirataiból származó információk alapján megtalálta a Santa Mariat, de az UNESCO szakértői később bebizonyították, hogy a roncs egy másik 17. vagy 18. századi hajóhoz tartozik.
HMS Endeavour
A HMS Endeavour azért érdemelte ki a híres elsüllyedt hajó címét, mert ez szállította James Cook kapitányt az első felfedezőútja során, 1768 és 1771 között, szerte a világban. A HMS Endeavour volt az első európai hajó, amely eljutott Ausztrália keleti partjaihoz, és megkerülte Új-Zélandot. Néhány évvel visszatérése után azonban eladták egy magánszemélynek, aki átkeresztelte a bárkát Lord Sandwich-re. Később a Brit Királyi Haditengerészet bérelte, és az amerikai forradalom idején csapatokat szállítottak vele New Englandbe.
1778-ban éppen a Rhode Island Newport kikötőjében horgonyozott, amikor 13 másik hajóval együtt szándékosan elsüllyesztették, hogy blokádot alkossanak a közeledő francia flotta ellen. Foszladozó maradványai jelenleg a Rhode Island Marine Archeology Project és az Australian National Maritime Museum folyamatos kutatásának célpontjai: az intézmények munkatársai több évet töltöttek a Newport körüli iszapos vizek feltérképezésével és feltárásával, ezidáig sikertelenül.
Griffin
A Griffin (vagy Le Griffon) az első vitorláshajó, amely a Nagy-tavakon cirkált. A háromárbocos hajót René-Robert Cavelier de La Salle francia felfedező építette egy korai expedíció során az észak-amerikai határ felé. La Salle a Griffin segítségével átkelt a Niagara-vízesésen, és felfedezte az Erie-, a Huron- és a Michigan-tó egyes részeit. Ám a hajó valamivel később, 1679 szeptemberében eltűnt, miután hattagú legénységével és egy rakomány szőrmével kihajózott a mai Green Bay területéről.
A hajó valódi sorsa továbbra is rejtély, bár az általános vélekedés szerint vagy egy viharban süllyedhetett el, vagy a lázadó legénység elpusztította. Kutatók régóta próbálták felkutatni a hullámsírját, de eddig egyetlen felfedezésük sem járt sikerrel. Egy hamis riasztás már történt 2014-ben, amikor két kincsvadász a jelentések szerint megtalálta a Griffint a Michigan-tó vizében. Egy későbbi vizsgálat azonban megállapította, hogy a talált roncs nagy valószínűséggel egy 19. vagy 20. századi gőzhajtású hajó volt.
USS Bonhomme Richard (LHD-6)
Kevés olyan óceáni flotta ért el kiemelkedőbb katonai teljesítményt, mint a Bonhomme Richard. A fregatt 1779-ben indult útnak John Paul Jones kapitány vezetésével, és néhány hét alatt 16 brit hajót fogott el. (A Bonhomme Richardot a franciák adományozták az Egyesült Államok haditengerészetének, mégpedig hazafias tetteikért.) Szeptember 23-án a HMS Serapis ellen vívott ádáz küzdelmet Anglia északkeleti partjainál. (A HMS Serapis a Királyi Haditengerészet kétszintes, Roebuck osztályú ötödik osztálya volt.) Jones azonban mozgósította embereit, és több órányi harc után sikeresen elfogta a HMS Serapist.
Ami a Bonhomme Richardot illeti, számára a győzelem sajnos túl későn érkezett el: a csata során kigyulladt, és több lövés is érte a vízvonala alatt. Miután 36 órán keresztül próbálták a felszínen tartani, Jones és legénysége vonakodva elhagyta a hajót, és hagyták, hogy elsüllyedjen az Északi-tenger hullámzó vizében. A híres elsüllyedt hajó roncsai azóta expedíciók célpontjává váltak, a brit civilektől kezdve a hivatásos mentőcégeken át az amerikai haditengerészetig, sőt Clive Cussler író és kalandor is a nyomukba szegődött. Néhány kutatócsapat ugyan talált a Bonhomme Richard leírásának megfelelő maradványokat, de még egyikről sem bizonyított, hogy valóban a Bonhomme Richardhoz tartozott.
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix