Barion Pixel Szúrd el, és jobb leszel! Hibázni tanít a hibanagykövet – Coloré

Szúrd el, és jobb leszel! Hibázni tanít a hibanagykövet

2024. 09. 25.

Újszászi Ivett tréner, mentálhigiénés szakember és pedagógus tizenöt évnyi tanítás után hagyta el az iskolarendszert. Magántanárként lassan húsz éve készít fel diákokat matematikából felvételire, amely során nagy hangsúlyt fektet a mentális felkészítésre is. Utóbbi keretében azonban nem a tökéletes tudásra, hanem a hibázásra tanítja a gyerekeket.

Újszászi Ivett jelenleg egy olyan workhsop előkészítésén dolgozik, mely kizárólag a vizsgákra való mentális felkészülésről szól majd, ennek pedig központi eleme a hibázásra való tréningelés, a hiba lehetőségének kiaknázása. Hasonló workshopokat tart felnőttek számára is, mert mint mondja, a hibák terén a felnőttek sem állnak jobban, mint a gyerekek. A hibázás nagyköveteként szeretne a hibázni, még kérdezni is alig merő gyerekeken, és segíteni a még mindig szorongó, szégyentől szenvedő felnőtteken.

Újszászi Ivett a hibázás nagykövete
Újszászi Ivett a hibázás nagykövete / Fotó: Újszászi Ivett

Hiba? Szuper!

Vállalati tréningek keretében hosszabb távú tervei között szerepel egész szervezetekbe beépíteni a hibázás kultúráját: hogyan ismerjük el, hogyan fogadjuk, ha valaki elismeri, hogy elrontott valamit, és hogyan adjunk, valamint fogadjunk erre visszajelzést.


Mint mondja, nagyon fontos, hogy ismerjük el, ha hibáztunk, és vállaljuk a következményeket, de a megalázásra, a kiabálásra, a földbe döngölésre akkor is mondjunk nemet, ha hibázunk. Ez ugyanis nem szükségszerű velejárója annak, ha valamit elrontunk. 

Felnőttként sem tudunk igazán jól hibázni, nincs benne a kultúrákban a hiba kiaknázásának lehetősége. Ennek a gyökerei gyerekkorba nyúlnak vissza. Az oktatásunk inkább büntető, mint támogató, csak gondoljunk bele, hogy első osztályban mit karikáz be a tanító néni! Pirossal azt, amit elrontottál, vagyis a hibákon van a fókusz. A kicsiknél különösen fontos, hogy hangsúlyozzuk ki ami jó, ugyanakkor ne hallgassuk el azt, amiben még fejlődni kell

– vágott bele Újszászi Ivett álláspontja és módszere kialakításának okaiba. Pedagógusként maga is megtapasztalta, hogy az iskolarendszer nem támogatja a szabad gondolkodást.

Frustrated Student Trying To Understand Notes In A Bar
A tökéletességre való törekvés tévút, mert eleve kudarcra van ítélve / Kép forrása: Getty Images

Ha tágabb perspektívából vizsgálódunk, láthatjuk, hogy már a történelmünk egyes időszakai is arra trenírozták felmenőinket, hogy ne kövessenek el hibát, hiszen egy rossz mondat vagy hangsúly elég volt olykor ahhoz, hogy megüsd a bokád. Ez a társadalom tagjai számára azt jelentette, hogy, ha hibázol, azért büntetés jár. Vagyis hibázni nemhogy nem szabad, hanem veszélyes is. 

Újszászi Ivett saját gyermekkori tapasztalataiból kiindulva választotta a pedagógusi pályát. Többségében nem támogató tanárai voltak, akik általában arra hívták fel a figyelmét, amit rosszul csinált. Mivel küzdő típus, nem nyugodott ebbe bele, és úgy döntött, ő másképp tanít majd. 

Mivel ők megmutatták nekem, hogy hogyan ne csináljam, volt lehetőségem kipróbálni valami mást, pedig az elején én is féltem a hibáktól. Aggódtam, hogy mi lesz, ha egy gyerek egyszer hoz egy matekpéldát, amit kapásból nem tudok megoldani, mit fogok akkor mondani? Emlékszem, amikor először mondtam egy tanítványnak, hogy nem tudom: és semmi nem történt! Talán észre sem vette, hogy én valamire nem tudtam a választ. A hiba, illetve a hibától való félelem pont ilyen: amikor kirakjuk az asztalra, összezsugorodik, mert csupán a fejünkben tűnik hatalmasnak. Amint kirakjuk, rá tudunk nézi, és meglátjuk, mekkora is valójában. Az őszinteség elcsépelt szó, de amikor kimondjuk egy gyereknek, hogy valóban félni fog a vizsgától, utána viszont megnézzük, hogy ezzel a félelemmel mit lehet kezdeni, az felszabadító

– magyarázta a matematikaoktató, aki szerint a hibák elkerülésével járó tökéletességre törekvés tévút.