A 2022-es Glamour Women of the Year gálán Varga Viktória vehette át az év divattervezőjének járó díjat. Viktória úgy érzi, hogy rátalált az útjára, és az az álma, hogy minden magyar nő gardróbjában legyen egy VIKTORIAVARGA ruhadarab. Vele készült interjúnkból kiderül, hogy nem csupán a ruhái, de ő maga is roppant színes személyiség.
Colore: Mi adta az inspirációt ahhoz, hogy gazdasági területről divattervezésre válts? Olvastam, hogy hiányzott az életedből a kreativitás, de mi sodort éppen a divat felé?
Varga Viktória: Eredetileg informatikát és gazdaságtan-menedzsmentet tanultam a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, öltözködni viszont mindig is szerettem, így a divat, még ha csak hobbiszinten is, de mindvégig jelen volt az életemben. Autodidakta módon megtanultam varrni, elvégeztem különböző tanfolyamokat, sokat rajzoltam, és egyre vonzóbb lett számomra ez a világ. Persze nem volt egyszerű, eleinte nem voltam túl magabiztos, illetve a környezetem egy része nem fogadta kitörő sikerrel, hogy egy biztos karrierpályát elhagyjak egy bizonytalanért… a pozitív visszajelzések, amiket az öltözködési stílusomra kaptam, azonban bátorítottak az elinduláshoz. A márka létrehozásánál egyébként az is segített, hogy sokat utaztam, világot láttam (Torontóban is éltem egy ideig), láttam, hogy máshol az emberek sokkal bátrabbak az öltözködésüket illetően, és természetesen divattervezőkkel is eszmét cserélhettem. Akadtak persze nehézségek is, hiszen rá kellett jönnöm, hogy egy vállalkozás üzemeltetése nem csupán a szép ruhák tervezéséből áll, de lassacskán mindenbe beletanultam. (Amihez egyébként nagy segítséget jelentettek korábbi gazdasági tanulmányaim.)
Tervezel esetleg nemzetközi karriert?
Egyelőre a hazai célcsoportra fókuszálok, mert bár mostanra sokan megismerték a márkát, azt gondolom, mindig van hova fejlődni. Az az álmom, hogy minden magyar nő ruhatárában legyen egy VIKTORIAVARGA ruhadarab. Persze ott lebeg a szemem előtt, hogy milyen szuper lenne, ha több országban is lenne egy VIKTORIAVARGA showroom, de ez a hosszútávú célom.
A szlogened szerint „Színekbe öltöztetjük az életet”, amit vissza is tükröznek a kreációid, hiszen mindegyik mesés színekben pompázik. Mi inspirál a merész árnyalatválasztáshoz, hiszen a magyar nők nem igazán bevállalósak ezen a téren…
Ennek ellenére azt gondolom – és azt látom –, hogy az emberek szeretik a színeket, és keresik a saját stílusukat. Persze személyiségfüggő is, hogy valaki mennyire „bevállalós” színválasztás terén: valaki bátran viseli együtt mondjuk az élénk narancssárgát és a piros árnyalatait, míg mások fokozatosan haladnak, és eleinte csupán egy-egy színes darabbal dobják fel a ruhatárukat, majd az idő előrehaladtával egyre bátrabbak lesznek. Az én misszióm pedig az, hogy segítsek nekik.
Ha már a missziódnál tartunk: változott ez a brand indulása óta? Ha igen, hogyan?
Azt mindig is tudtam, hogy a színekre szeretném építeni a márkát, az már más kérdés, hogy ez hogyan konkretizálódott az évek során, de számomra már a KREA-ban töltött éveim alatt is fontos szerepet kaptak a színek, így például a diplomamunkám is egy színes kollekció lett. Megjegyzem, ezt eleinte óvatosan fogadták a vizsgáztatók, kíváncsiak voltak, mi lesz belőle, de végül elnyerte a tetszésüket, sőt, olyan tanárokat is sikerült meggyőznöm, akiktől távolabb állt a színes stílus, mert látták a munkámban az esztétikát és a színharmóniát.
Ami pedig a jelent illeti, azt látom, hogy van kereslet a színekre, a nők valósággal kinyílnak, miközben megtalálják magukat a színek világában.
Előfordul, hogy divattanácsért is megkeresnek?
Igen, gyakran megesik. A vásárlóink többsége persze konkrét elképzeléssel fordul hozzánk, ettől függetlenül sokan kérnek tőlem stílustanácsot, és általában meg is fogadják azt.
Jelenleg melyik a vásárlók kedvenc VIKTORIAVARGA ruhadarabja/-darabjai?
A selyemingruhák régóta nagyon népszerűek, akárcsak a palazzo nadrágok, de a pólókat is a slágerdarabok közé venném. Az új kollekcióból pedig a marrakeshi mintás selyemruhánk a legnépszerűbb. Illetve a Signature kollekciónkból (a VIKTORIAVARGA meghatározó kollekciója, kifinomult anyagok és újító vonalak elegye, magas minőségű részletekkel, estélyi ruhák, alkalmi szoknyák és kézzel készült kabátok eklektikus keveréke) a pomponnal és a szalagokkal díszített ruhák is kelendőnek. Utóbbinak személy szerint nagyon örülök, mert ez is azt mutatja, hogy bevállalósak a vásárlóink.
Hogyan élted meg a covid miatti lezárásokat? Mit tapasztaltál?
Folyamatosan voltak megrendeléseink, így szerencsére nem kellett leállnunk vagy csökkenteni a kapacitásunkat. Inkább úgy mondanám, hogy más darabok kerültek középpontba: az alkalmiruha-készítés egy időre háttérbe szorult, a mindennap viselhető darabokra azonban végig volt kereslet. A vendégkörünktől kifejezetten azt a visszajelzést kaptuk, hogy ők otthon, a Zoom előtt is szeretnének csinosan megjelenni (sokan még képet is küldtek erről), ami nagyon jó, és egyben meglepő érzés volt, mert erre nem számítottam. Persze voltak nehéz pillanatok, de összességében jól jöttünk ki a helyzetből.
Ha jellemezned kellene azt a nőt, akinek ruhákat tervezel, milyennek írnád le?
Egyszerre bátor és nőies, erős és törékeny, független, aki boldog és harmóniában él önmagával.
Nagyjából mennyi idő kell egy kollekció megalkotásához? (Az ötleteléstől kezdve egészen addig, amíg az üzletbe kerülnek a darabok.)
Ez többnyire az adott márka gyakorlatától függ, mi általában két hónapot tudunk rászánni (előkészületekkel együtt maximum három hónap). Ez az időszak sűrű heteket takar, amikor gyakran szombatonként, vagy késő éjszakába nyúlóan dolgozunk. Illetve menet közben is sok a változtatás, míg egy kollekció tényleg olyan lesz, mint amilyennek megálmodtuk. A tervezői szakaszból kettő van egy évben, vagyis, ha fel kellene osztanunk, hogy mit csinálunk egy évben, akkor nagyjából fél évet foglalkozunk az új kollekciókkal, és fél évet az értékesítéssel.
Minek a jegyében született az idei tavaszi/nyári kollekció?
A marokkói kultúrából merítettem inspirációt. „Guemassa” a kollekció neve, egy Marrakesh-i sugárút, a névválasztás pedig az utcák sokszínűségét és egyben a marokkói nők eleganciáját idézi. A kollekcióban egyesül a modern szemlélet a könnyed luxusról Marokkó tradicionális kultúrájával, egzotikus misztikusságával és jellegzetes, domináns színeivel.
Friss, könnyen viselhető nyárias darabokat, változatos sziluetteket szerettem volna, ezért a kollekció legjellemzőbb elemei az A vonalú ruhák, kaftánok, szoknyák midi és maxi hosszban, palazzo nadrágokkal kombinálva. A rétegezett outfitek pedig modernné teszik a kollekció darabjait. A színvilágot a fűszerpiacok színpompája, a különböző tradicionális és gazdag marokkói textúrák és a helyi kézművesek történelmi alkotásai inspirálták.
A széles színpalettában megjelennek a marokkói forró napsütésre emlékeztető élénk narancssárga és a Marrakesh várost körülvevő fal piros monokróm árnyalatai, valamint hangsúlyosak a Marokkó utcáinak jellegzetes kék falai és annak különböző árnyalatai, mint a kobaltkék, a kékes lila és a tengerészkék. Ezek a helyi tradíció szerint az ég és a mennyország szimbólumai a spirituális életre emlékeztetnek. Az erőteljes színeket a fehér, a púder és a beige pasztell árnyalatai egészítik ki és teszik harmonikussá.
Személyesen választod ki az anyagokat a ruhákhoz?
Igen, jelenleg is éppen tervben van, hogy ellátogatunk egy anyagvásárra, de például az egyik kedvenc anyagunk, a selyem esetén olasz beszállítóink vannak, akik mindig az egyedi terveink alapján készítik a selymet. Az anyagok többségét Olaszországból, illetve egy részüket Franciaországból kapjuk, ahol már kiépítettük a kapcsolatainkat. Persze minden kollekcióhoz bejönnek új anyagok is, ezeket az anyagvásárokon szerezzük be. Nagyon fontosnak (és izgalmasnak) tartom egyébként az anyagvásárokat, hiszen az ottani szerzeményeink adják meg az újdonság varázsát, a megújulást az egyes kollekcióknál.
Milyennek látod a divat jövőjét?
Szerintem a jövő a fenntartható tervezőké, hiszen a fenntarthatóság és a tudatos gardróbépítés egyre fontosabbá válik az életünkben, egyre többeknek fontos, hogy helyi tervezőktől vásároljon, hogy a ruhák halmozása helyett azok minőségén legyen a hangsúly, amiket aztán legjobb esetben akár egy életen át viselhet.
Illetve remélem, hogy egyre több színes ruhát viselnek majd a hölgyek, hiszen a világ is színesedik. Összeségében tehát pozitívan tekintek a jövőbe.
Hogy látod, mi a legnagyobb előnyötök a fast fashion boltokkal szemben?
Az anyagminőség, a ruhák elkészítésének minősége, és azok a művészi elemek, amik egy adott márka védjegyévé váltak, így a VIKTORIAVARGA esetén a pompomdíszítés és a szalagok. Arról nem beszélve, hogy mindenkinek egyénre szabott ruhákat tervezünk, ami nem jön szembe velünk az utcán.
Mennyire fontos számodra, hogy a ruhák ne csak kényelmesek, elegánsak is legyenek?
Fontos, hiszen tevékenyen telnek a napjaim, ezért lényeges, hogy olyan ruhákat tervezzek, amelyek alkalmasak a mindennapos viselésre. A kényelem egyébként mindig lényeges volt számomra, és azt gondolom úgy is lehetünk csinosak, ha közben kényelmesen öltözködünk.
Mit jelent számodra a divat? Hogyan definiálnád?
A divat számomra az önkifejezést és a magabiztosságot jelenti, ami átsegít a nehéz napokon. Szerencsés vagyok, hogy ezzel foglalkozom.