Várod vagy sem, de ezeknek a filmeknek nincs vagy egyénenként más a vége.
A filmeknek, könyveknek van eleje, közepe és vége. Ennek a három fő szerkezeti egységnek mentén halad általában a történet. Így ismerjük meg a szereplőket, a személyiségüket, a helyszínt, a történetet, a cselekményt, a problémát és a végére valamiféle megoldást remélünk (nem mindig kapunk). Csakhogy ezt a hármas narratívát nem minden alkotás követi, ez különlegessé, nyitottá teheti a történetet és számos kérdést megválaszolatlanul hagyhat és a néző képzeletére bízza a befejezést.
7 film, aminek nincs vége
Következzen olyan alkotásokból egy válogatás, amelyek nem a hagyományos filmfelépítés mentén haladnak.
Útvesztőben
A kiélt szaxofonos, Fred úgy sejti, hogy felesége, Renee csalja őt. Az egyre több jel erre utal, csakhogy a feleség meghal. A gyanúsított a férj és az ítélet halálbüntetés. A főszereplőt másik szereplő váltja le. A zenész eltűnik a cellából, helyére egy fiatalember, Pete kerül, aki rejtélyesen kapcsolódik a másikhoz. A film végén az első főszereplő egy sivatagi kunyhóból szökik meg, pedig előtte még a másik férfi bőrében volt. A barátnője, Alice pedig éppen úgy néz ki, mint Renee. Ha belekavarodtál, hogy ki kicsoda, akkor nézd meg a filmet és gondolkodj!

Tágra zárt szemek
Tom Cruise és Nicole Kidman főszereplésével akár romantikus filmet is kaphatnánk, ám a drámában egy orvos és felesége exkluzív eseményekre bejáratosok és rendre próbára teszik egymás hűségét. A huzavona addig megy köztük, amíg a férj arra dönt, hogy bosszút áll. Ekkor csöppennek egy titkos társaság szertartási ceremóniájába. Egyáltalán nem derül fény arra, hogy amit közösen megéltek az csak álom volt, vagy tényleg megtörtént velük? Netán csak a fantáziájuk szüleménye volt?
Drive – Gázt!
Ryan Gosling, a sármos színész kaszkadőrként dolgozik és autós meneküléseket hajt végre. Driver, a szakma legjobbjának kikiáltottja. Az ügynöke azonban más szerepet szán neki: egy profi járgánnyal versenypályán látja. Az ötletbe bevonják azt az egykor filmproducerént dolgozó személyt is, Beniciót, aki azóta inkább a gengsztervilágban találta meg a számítását. Közben Driver és Benicio felesége összeszűrik a levet. Közös, de elbaltázott rablást hajtanak végre. Csakhogy a másik oldalon is rosszarcú és -indulatú emberekkel találja magát szemben, így az élete erőszakkal és vérrel átitatottá válik. A végén azt hisszük és reméljük, hogy Driver és Benicio felesége, Irene végre egymáséi lehetnek és biztonságban élnek tovább. Ám a történet nem így ér véget. Nem tudjuk meg, hogy Drivert elkapják-e valaha, hogy a pár láthatja-e egymást, mert a film nincs teljesen lezárva, az a nézőre van bízva.
Beszélnünk kell Kevinről
A mentális betegsége feltárásával foglalkozó Lynne Ramsay egy családdal találkozik. Az asszony sikeres író, de karrierjét feladja a családalapítás miatt. Csakhogy egyetlen fiával való kapcsolata nem épp idillikus. Kevin ugyanis finoman szólva is igen furcsán viselkedik. Az anya természetesen küzd önmagával és azzal az érzéssel, amit fia miatt és a fia iránt érez.
A film maga is kaotikus, nemcsak Kevin viselkedése, ugyanis folyamatosan váltogatja a múlt és jelen idősíkjait. Ahogy idősödik Kevin, egyre durvább dolgokat művel (apját és testvérét is lemészárolta). Az utolsó jelentekben Kevintől megkérdezi az anyja, hogy miért tette azt. A férfi válasza az, hogy valamikor biztosan oka volt annak, de már nem tudja. Vagyis nem ad igazi magyarázatot a zavarodottságra és tetteire. A vége ezzel nyitott kérdést hagy a nézőknek.
Eksztázis
A francia horror eredeti címe Climax, ami könnyen a változókor horrorjára terelné a gondolatunkat. A valóság az, hogy egy francia középiskola épületében azért gyűlnek össze táncosok, hogy eltáncolják utolsó táncukat. A buliból nem maradhat ki az alkohol sem. Csakhogy a sangriába LSD is vegyül, amely komoly hallucinációt okoz, de maga a néző is érezheti így magát. Van, akit a mennybe repít a drog, mások a poklot járják meg és az így létrejött káoszból nem hiányozhat az erőszak, a szex sem. A táncolós estéből így válik anarchia, amely halálos áldozatot is követel. Másnap megérkezik a rendőrség, de nem derül ki, hogy hogyan és ki által kerül az LSD az italba. Következhet az agyalás.
Ellenség
A magának való Adam (Jake Gyllenhaal) a Torontói Egyetem professzoraként dolgozik. Szelíden teszi a dolgát és emberi kapcsolata lényegében csak barátnőjére korlátozódik, de az inkább csak szexuális viszony. Egy munkatársa ajánlására megnéz egy filmet, amelyben lényegében saját magát látja meg. A főszereplő, Anthony az ő kiköpött másra. Találkozásukkor a másik férfi átveszi Adam szerepét és közössé válik az életük. Adam barátnőjét elviszi randizni a hasonmás, de a nő tudja, hogy nem az igazi Adammal van dolguk. Hazafelé jövet azonban halálos balesetet szenvednek. Adam magára marad Anthony feleségével, aki ugyancsak rájön, hogy nem a férje. A professzor megtudja, hogy a nő valójában egy pók, aki fenyegeti Torontót is. Csakhogy a film vége nem utal arra, hogy mindez hallucináció vagy álom.
Soha nem voltál igazán itt
A komoly traumákat megélt veterán (Joaquin Phoneix) FBI-ügynöként dolgozott. Ez idő alatt túl sokat látott, hallott és olyat is tett, amely kihatott az életére. Mindez akkora terhet nyomott rá, hogy az öngyilkossággal is kacérkodott. Ekkor érkeznek a megbízások: emberkereskedők markából kell lányokat kiszabadítani. Az ügy ennél bonyolultabb, a kormány is tud az emberkereskedelemről, sőt, nyakig benne van. Az egyik lány, Nina életét mindenképp meg akarja menteni. A film végén a veterán arról ábrándozik, hogy megöli magát, de Nina megmenti és együtt mennek el. Hogy hová? Jó kérdés, mert arra a filmből nem kapunk választ, mint ahogy arra sem, hogy mi lesz a sorsa a többi kormánytisztviselőnek.
Nyitókép forrása: IMDB