Barion Pixel Élménygyűjtés, mint létszükséglet: kisokos az Y generáció utazási szokásairól – Oldal 2 – Coloré

Élménygyűjtés, mint létszükséglet: kisokos az Y generáció utazási szokásairól

2024. 07. 13.

Szeretnek utazni, de nem minden áron. Az élmények számukra a legfontosabbak: ez olykor nagyobb prioritást élvez, mint hogy építenek-e saját házat vagy sem. Az Y generáció képviselői általánosságban szeretnek a tengerparton sütkérezni, de még a hosszú intervallumot felölelő korosztályon belül is vannak eltérések a generáció utazási szokásai között. Ezeket megérteni nem kötelező, de ajánlott, ha valaki eligazodna a „meg nem értett” Y generáció berkeiben.

Élmény: a legfontosabb érték

Az Y generáció egyik legfontosabb tulajdonsága, az élményközpontúság, vagyis az a szemlélet, hogy nem (feltétlenül) az határozza meg a társadalmi státuszt, kinek mennyi pénze, vagy miféle tulajdona van, hanem milyen tapasztalatokkal és élményekkel rendelkezik a világról. Ennek tudatában nem véletlen, hogy az Y generáció számára szinte prioritás az utazás, hiszen ennek apropóján jócskán érik őket felejthetetlen impulzusok és behatások. 

A turizmusban betöltött, egyre nagyobb szerepük (s nem utolsó sorban elköltött pénzük) miatt nemrég a STEM/MARK végzett egy felmérést a cseh illetőségű Kiwi.com megbízásából, hogy tisztába kerüljenek az Y generáció utazási szokásaival. (A kutatást olyan cseh, szlovák, magyar, lengyel és román állampolgárok körében végezték 2023 márciusának első hetében, akik az elmúlt hat évben legalább kétszer utaztak külföldre nyaralni.) 

Y generáció utazási szokások, Y generáció, utazás
Kép forrása: Urbazon/Getty Images

Az eredmények érdekes tendenciákra mutattak rá, többek között arra, hogy még az Y generáción belül is eltérnek az idősebb és fiatalabb milleniálok utazási szokásai. A felmérés szerint ugyanis míg a 26-33 év közötti Y generációsok leginkább múzeumba vágynak, amikor utaznak, addig a 34-42 év közöttiek a legkevésbé vágynak ilyesfajta kikapcsolódásra: ők inkább a festői tájak felfedezésére vágynak, főleg, ha az autójukból tehetik azt. 

„Korábbi felmérésünk alapján eltérőek a 26-33 és a 34-42 év köztiek motivációi, amikor utaznak. Ez természetesen nem véletlen, hiszen az idősebbek többnyire családosak, és ezért másfajta kikapcsolódásra vágynak, amikor átszelik az országhatárt” – osztotta meg véleményét az eredményekkel kapcsolatban Eliška Řezníček Dočkalová, a Kiwi.com ügyfélélményért felelős alelnöke.

Nemcsak a végcél, hanem az élmény tekintetében is eltérés mutatkozik az Y generáción belül: míg a 26-33 évesek 33%-a tombolna egy koncerten, addig a 34-42 év köztiek csak minden ötödik vágyik bulizásra, amikor külföldre utazik, ők egyébként sokkal szívesebben ücsörögnek egy idegen város kávézójának teraszán, egy könyvvel a kezükben. Ami a túrázást illeti: a generáció fiatalabb tagjai szívesebben húznak túrabakancsot, mint az idősebbek, a napozás és strandolás viszont egyértelműen boldogságot hoz a teljes generációnak, noha a fiatalabbak ezt is jobban értékelik.