Szeretnek utazni, de nem minden áron. Az élmények számukra a legfontosabbak: ez olykor nagyobb prioritást élvez, mint hogy építenek-e saját házat vagy sem. Az Y generáció képviselői általánosságban szeretnek a tengerparton sütkérezni, de még a hosszú intervallumot felölelő korosztályon belül is vannak eltérések a generáció utazási szokásai között. Ezeket megérteni nem kötelező, de ajánlott, ha valaki eligazodna a „meg nem értett” Y generáció berkeiben.
Élmény: a legfontosabb érték
Az Y generáció egyik legfontosabb tulajdonsága, az élményközpontúság, vagyis az a szemlélet, hogy nem (feltétlenül) az határozza meg a társadalmi státuszt, kinek mennyi pénze, vagy miféle tulajdona van, hanem milyen tapasztalatokkal és élményekkel rendelkezik a világról. Ennek tudatában nem véletlen, hogy az Y generáció számára szinte prioritás az utazás, hiszen ennek apropóján jócskán érik őket felejthetetlen impulzusok és behatások.
A turizmusban betöltött, egyre nagyobb szerepük (s nem utolsó sorban elköltött pénzük) miatt nemrég a STEM/MARK végzett egy felmérést a cseh illetőségű Kiwi.com megbízásából, hogy tisztába kerüljenek az Y generáció utazási szokásaival. (A kutatást olyan cseh, szlovák, magyar, lengyel és román állampolgárok körében végezték 2023 márciusának első hetében, akik az elmúlt hat évben legalább kétszer utaztak külföldre nyaralni.)
Az eredmények érdekes tendenciákra mutattak rá, többek között arra, hogy még az Y generáción belül is eltérnek az idősebb és fiatalabb milleniálok utazási szokásai. A felmérés szerint ugyanis míg a 26-33 év közötti Y generációsok leginkább múzeumba vágynak, amikor utaznak, addig a 34-42 év közöttiek a legkevésbé vágynak ilyesfajta kikapcsolódásra: ők inkább a festői tájak felfedezésére vágynak, főleg, ha az autójukból tehetik azt.
„Korábbi felmérésünk alapján eltérőek a 26-33 és a 34-42 év köztiek motivációi, amikor utaznak. Ez természetesen nem véletlen, hiszen az idősebbek többnyire családosak, és ezért másfajta kikapcsolódásra vágynak, amikor átszelik az országhatárt” – osztotta meg véleményét az eredményekkel kapcsolatban Eliška Řezníček Dočkalová, a Kiwi.com ügyfélélményért felelős alelnöke.
Nemcsak a végcél, hanem az élmény tekintetében is eltérés mutatkozik az Y generáción belül: míg a 26-33 évesek 33%-a tombolna egy koncerten, addig a 34-42 év köztiek csak minden ötödik vágyik bulizásra, amikor külföldre utazik, ők egyébként sokkal szívesebben ücsörögnek egy idegen város kávézójának teraszán, egy könyvvel a kezükben. Ami a túrázást illeti: a generáció fiatalabb tagjai szívesebben húznak túrabakancsot, mint az idősebbek, a napozás és strandolás viszont egyértelműen boldogságot hoz a teljes generációnak, noha a fiatalabbak ezt is jobban értékelik.