Barion Pixel Para a fedélzeten: mi történik, ha betörik a repülőgép ablaka? – Coloré

Para a fedélzeten: mi történik, ha betörik a repülőgép ablaka?

2021. 06. 15.

Sokak számára a legnagyobb félnivaló a repülésben a gép műszaki állapota.

Egyesek a magasság miatt, mások csak a szokatlan érzés miatt nem szeretnek repülni, de akadnak olyanok is, akik leginkább azért tartanak a repülőgépektől, mert nem igazán ismerik azoknak a fizikai jellemzőit, működési elvét, és bizalmatlanok, hogy ezek az óriási járművek tényleg gond nélkül fenn tudnak maradni a magasban.

Mi van például akkor, ha egy ablak betörik? – merülhet fel sokakban a kérdés. Ablak tört már be, ajtó nyílt már ki, sőt, 1990-ben a British Airways egyik járatán levált az egyik ablak, így a légnyomás kis híján kiszívta kabinjából a pilótát, de egy stewardess résen volt, és időben elkapta a jármű vezetőjét. Mikor hasonló eset történt 2018-ban, a biztonsági öv tartotta helyén a pilótát, tehát aggódni nem kell, de azért jó, ha tudsz egyet, s mást.

Mi zajlik a fedélzeten?

Ha betörne a repülőgép ablaka, mikor utazol rajta, elég hamar feltűnne, ugyanis a nyomáskülönbség irtó nagy zajjal mutatná meg magát, hiszen a kabinon belül a nyomás sokkal nagyobb, mint amilyen kívül. Ezért van az, hogy normálisan tudunk lélegezni bent. Ha betörne az ablak, a benti levegő nagyon gyorsan szökne ki a gépen, ezt pedig jól lehetne hallani, illetve a levegővel együtt a kisebb tárgyak is kiesnének. Így hát, ha attól rettegsz, mi van, ha betört egy ablak, már most megnyugtatunk: ez csendben nem történik, tudnál róla, amennyiben így lenne.

Na, jó, de mit csinálj, ha megtörténne?

Mint minden vészhelyzetben, ilyen esetben sem szabad pánikba esni. Legyen mindig becsatolva az öved, mikor a helyeden ülsz, és tudd, hol találhatóak az oxigénmaszkok. Ha betörne az ablak, a crew egyből kényszerleszállást hajtana végre, és arra kérné az utasokat, lélegezzenek nyugodtan az oxigénmaszkban. Amint biztonságos magasságra süllyedne a gép, már maszk nélkül is rendben lenne mindenki.

Kicsi az esély erre!

Persze, fontos kijelenteni, hogy igazán csekély esély van arra, hogy ilyesmi bekövetkezzen, hiszen rendszeresen ellenőrzik és vizsgálják a gépeket. Még ha nyomáscsökkenés is alakul ki, akkor is csak maximum 2.7 százalék esély van arra, hogy betörjön egy ablak. Akrilból és plexiből készülnek a repülők ablakai, amik a lehető legmasszívabb műanyagok, ráadásul van is rajtuk egy kis lyuk, ami akadályozza a törést.

Borítókép forrása: Freepik