Újabb őrült kihívásnak vették elejét a TikTokon: a challenge-ben ezúttal ahhoz kaptak tanácsokat a fiatalok, hogyan törjék fel a Kia és Hyundai típusú autókat. A videók nem csak anyagi károkat okoztak ezidáig, hiszen azóta előfordult, hogy a kihívásban résztvevő tinédzserek karamboloznak is a lopott autókkal, ezzel magukat és másokat is veszélybe sodorva. Mit érdemes tudni a legújabb bűnüldözési hullámról, és hogyan reagálnak a gyártók és a biztosítók a rosszindulatú emberek terjesztette videókra?
2016-os indulása óta számos olyan kihívás terjedt el a kínai gyökerekkel rendelkező TikTokon, amelyek nemhogy elősegítették volna az emberiség fejlődését, sokkal inkább hátráltatták azt. A top válogatásba egészen biztosan bekerülnének az arcwax TikTok-kihívás során sírva üvöltő férfiak vagy a müzlikihívás (cereal challenge) után fulladozó tinédzserek, de nehéz lenne elfelejteni azt a szerencsétlenül járt lányt is, aki egy TikTok-videóban látott tanács hatására gorilla ragasztóval (gorilla glue) kente be a haját, majd meglepődött, hogy azt semmivel sem tudja eltávolítani. (Végül egy plasztikai sebész sietett a segítségére.)
E kihívások legnagyobb veszélye, hogy akarva-akaratlanul óriási károkat okoznak a felhasználók testi vagy lelki egészségében, nem beszélve arról, hogy olykor környezetük is sérül. Ennek egyik legékesebb példája az úgynevezett Kia TikTok-challenge, amelynek „köszönhetően” veszélybe kerültek a Kia 2011-2021-es, valamint a Hyundai 2015-2021 között gyártott, kulccsal indítható modelljei. Az ilyesfajta videók ugyanis pontról pontra végig vezetik a felhasználót azon, hogyan képes bárki egy egyszerű trükkel ellopni az említett évjáratú járműveket. (Spoiler: könnyedén.)
Veszélyben a Kia és a Hyundai autói?
Noha értelemszerűen nem tárnánk a nagyközönség elé a TikTokon megosztott metódust, néhány dolgot azért érdemes tisztázni a kihívással kapcsolatban. A challenge-ben megfogalmazott lopási mechanizmus rávilágított arra, hogy az említett évjáratokban nincs elektromos indításgátló, azaz olyan biztonsági berendezés, amely egy egyedi chip segítségével azonosítja be a kulcsot az indítóban.
E tudás, és a TikTok-videóban bemutatott technika birtokában a tolvajok leginkább a kulccsal indítható modelleket keresték: a nyomógombos autókat már korántsem ilyen egyszerű megbűvölni. Nemcsak kreativitás, hanem statisztikailag is erős számokat produkáltak a „Kia Boyz” becenevű kihívás kipróbálói: míg a Kia autólopások száma 363%-kal nőtt, addig a Hyundaié 503%-kal emelkedett 2021 és 2022 között Seattle-ben. Az oregoni Portlandben 916%-kal nőtt az ellopott Kiák száma 2022 és 2023 januárja között, mindeközben a Hyundai autólopások száma 768%-kal nőtt. Chicagóban ugyanakkor már konkrét adatokkal rendelkeznek a tolvajlásokról: a nagyvárosban tavaly októberben ezer Kiát loptak el.
Nem csak az autólopások száma, hanem az abból származó halálos balesetek mennyisége is megnőtt a TikTok-kihívás óta: tavaly októberben négy, 14 és 17 év közötti tinédzser vesztette életét Buffalóban, miután egy lopott Kiával karamboloztak, Illinois államban pedig nemrég három 13 éves fiatalt tartóztattak le, miután egy szintén lopott Kiában halálra gázoltak egy 71 éves férfit.
Az elképesztő bűnözési hullám az autógyártók részéről sem maradt megválaszolatlanul: a Kia indításgátlókkal egészítette ki 2022-ben piacra dobott modelljeit, a Hyundai pedig ugyanígy járt el a 2021 novembere óta gyártott kocsikkal. Az eddig kompromittált modellekkel kapcsolatban ugyanakkor nem történt visszahívás, ám a Kia és a Hyundai is hangsúlyozta az Insidernek adott nyilatkozatában, hogy kormányzárakat biztosítanak az érintett autótulajdonosok részére: ez a Kia esetében 23 ezer zárat jelent országszerte.
Természetesen a TikTok sem hagyta válasz nélkül az eseteket: a platform működtetői kilátásba helyezték, hogy eltávolítják a platformról a Kia Challenge-tolvajok által feltöltött videókat. Egy gyors keresés lefuttatása után megállapítható: ennek valóban eleget tettek, mostanra már csak a kárvallottak videói találhatók meg a platformon a kulcsszó beírása után.
TikTok-kihívás: az autógyártók rémálma
A TikTok-kihívás kapcsán persze nem csak a lopott autók és a megkárosított autótulajdonosok szempontját érdemes górcső alá venni, hanem a videók tovagyűrűző hatását is. Hiába ugyanis a felajánlott zárak: a State Farm és a Progressive biztosítók ugyanis úgy döntöttek, egyes városokban nem biztosítják többé a sebezhető modelleket.
A biztosításon kívül további problémát jelentenek az adatvédelmi kérdések is: az Insider már említett cikkében egy szakember elmondta, vannak olyan garázsok, amelyek mostanra megtagadják az említett korosztályú Kia és Hyundai autók őrzését, mert aggódnak az autólopás esetén fennálló felelősségre vonástól. Ha tovább gondoljuk, a probléma egész ördögi körré fajul: aki nem tudja biztosítani az autóját és nem tud parkolni, annak azonnali hatása van az eszköz értékére. Így vissza is jutunk az autógyártók felelősségéhez.
Ennél fogva – akármennyire elképesztőnek hangzik is – az autógyártóknak el kell gondolkodniuk azon, hogy egy virális videó mennyire gyorsan fedheti fel a termékeik hibáit, s hogy hosszú távon mihez kezdenek ezzel a kitettséggel. Noha a fogyasztók elvárnák a cégektől, hogy azonnali javításokkal (hardver- és szoftverfrissítések) rukkoljanak elő, ezek a megoldások a tolvajokra is hatással vannak, akiknek így egyre kifinomultabbá válik a technikájuk. Mivel a biztonsági rendszerek gyártóitól eltérően az elkövetők több szabadidővel rendelkeznek, könnyebben osztják meg „tapasztalataikat” a közösségi médiában. Ez pedig végső soron egy végtelen macska-egér játszma lehet.
Forrás:BusinessInsider.com
Borítókép forrása: PixaBay.com