Egyre nagyobb követőbázissal rendelkeznek azok a tartalomgyártók, akik valamiféle gasztronómiai tartalommal örvendeztetik meg „rajongóikat.” Ilyen a #caviarTok trend is, azaz az olyan videók a TikTokon, amelyek a kaviárfogyasztás rejtelmeibe vezetik be a tartalomfogyasztót. Miért olyan népszerűek a luxus gasztronómiai ínyencségekről szóló tartalmak és mit árul ez el a Z generációs fiatalokról? Mindent a #caviarTok trendről.
Szerepelt a Micsoda nő!-ben, de felbukkant egy-két James Bond adaptációban is, említés szintjén pedig megjelent a Pletykafészek és Szex és New York sorozatokban. Nem, ezúttal nem a kilencvenes évek egyik A-listás színészéről van szó, hanem egy olyan ételről, amelynek kapcsán azonnal a luxusra asszociálunk: a mindenkori James Bond, vagy a kőgazdag ficsúrt alakító Richard Gere ugyanis gyakran fogyasztottak kaviárt kedvenc italuk mellé. Úgy fest, a különleges étel a kilencvenes évek után ma újra reneszánszát éli, köszönhetően a TikToknak, és az úgynevezett #caviarTok tartalmaknak, amelyek csaknem hatmillió megtekintéssel rendelkeznek a közösségimédia-felületen.
#caviarTok, az új gasztroőrület
Valószínűleg maga Danielle Zaslavskaya sem gondolta volna, hogy egy ártatlan TikTok-videóval gasztro-forradalmat indít el a Z generációs felhasználók között. A @dzaslavsky felhasználónevű Zaslavskaya 2022 novemberében töltötte fel első, mindössze harminc másodperces videóját kaviárfogyasztás témában, amelyben arról értekezett, melyik a kedvence családja kaviár-brandjének választékából, s hogy milyen kenyérrel érdemes azt elfogyasztani.
Danielle videója jelenleg 140 ezer megtekintésnél jár és 428 komment sorakozik alatta, nagyrészt Z generációs felhasználók részéről. „Uramisten, annyira szeretném kipróbálni a kaviárt! Hol lehet beszerezni és mennyiért?” – érdeklődik az egyik felhasználó, míg többen a legfinomabb kaviármárka felől kérdezősködnek.
A kommentekből kitűnik, hogy a #caviarTokot meglovagló felhasználók jócskán tisztában vannak azzal, hogy a legtöbb ember számára elérhetetlen falatokról van szó, így egyrészt önmagában ezzel a ténnyel felkeltik az érdeklődést a kaviár iránt, másrészt, ha valaki mégis rávenné magát a méregdrága ínyencség megvásárlására, a videók miatt pontosan tudni fogja, mit érdemes levenni a polcról.
Arany a víz alatt: a kaviárról dióhéjban
Ugyan a kezdetek kezdetén korántsem a polcról, mint inkább megbízható halászoktól vásárolták az emberek a halikrákat, azok ígyis-úgyis a vacsoraasztalon kötöttek ki. A kaviárfogyasztást nagyjából a tizedik század óta kapcsoljuk össze a luxussal, hiszen a „tenger gyümölcse” már akkor is jócskán a görög társadalom arisztokratáinak legkedvesebb ételei között szerepelt. Végül azonban az orosz konyha különlegességeként vonult be a gasztronómia felsőkategóriás ételei közé, köszönhetően az orosz kaviárnak nevezett ínyencségnek. (Ezt egyébként a Fekete-tengerben, az Azovi-tengerben és a Kaszpi-tengerben honos valódi tokfélék ikrájából nyerik ki.)
A kaviár különlegességét (egyúttal borsos árát) a kereslet-kínálat közötti kényes egyensúly adja. Népszerűsége miatt ugyanis egy időben elkezdődött a vadon élő tokhalak túlhalászása, amely a környezetszennyezéssel és a vízszabályozással együtt veszélyeztette a tokhalak létezését. (Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a tokhalak szaporodása korábban sem volt túl egyszerű eset: egy nőstény tokhal több millió tojásából mindössze egy hal kel ki és éli meg a felnőttkort, majd további 8-20 év szükséges ahhoz, hogy az élő egyed tovább szaporodjon.)
A fentiekből fakadó alacsony kínálatnak és a kaviár iránti nagy keresletnek köszönhetően mostanra jócskán mondhatjuk, hogy a tokhalak ikrái luxuscikké váltak: a világ legdrágább kaviárja jelenleg az Osetra karat Gold Caviar névre hallgató aranykaviár, amelynek kilója hatezer dollár (jelenleg 2,1 millió forint).
Kérdések és válaszok
Zaslavskaya példája jól mutatja, hogy a Z generáció edukációja egyértelműen átterelődött az eredetileg zenés-táncos produkcióktól hemzsegő TikTokra, amelyen – ezt az igényt kielégítendő – azóta sorjáznak a színes-szagos gasztronómiai tartalmak. „A követőim nagy része csak azért lép kapcsolatba velem, hogy megköszönje, hogy edukáltam kaviár-fogyasztás, és annak egészségre gyakorolt hatása témában” – meséli Zaslavskaya a Town&Country Magazine témában írt anyagában.
Sophia Hu (felhasználónevén @Sophiaxwhatever) szerint is az információmegosztás és edukáció lehet a # caviarTok videók óriási nézettségének titka: „Szerintem a Z generáció egyszerűen arra kíváncsi, miért ilyen drága a kaviár” – fejtette ki véleményét az előbb idézett cikkben. Sophia valószínűleg tudja, miről beszél: a követően főképp utazási tippeket adó influenszer egy alkalommal közzéttett egy videót arról, hogyan és milyen kísérettel együtt érdemes első körben kipróbálni a kaviárt egy étteremben: videója ötvenezer like-ot zsebelt be a megosztás óta.
A közösségimédia-szakértők szerint az edukációnál többről van szó: a fiatalok ugyanis hajlamosak olyan tartalomgyártókhoz vonzódni, akik bevezetik őket egy olyan világba, amely – a luxuskategória miatt – számukra elérhetetlen. Nem beszélve azokról a videókról, amelyek úgynevezett „színfalak mögötti” bejárást nyújtanak például bizonyos éttermekbe, netalántán a kaviárt elkészítő séfek munkafolyamatába és mindennapjaiba. Persze, nem árt tisztában lenni a valósággal: a New York-i Les Trois Chevaux étterem séfje, Angie Mar például örül annak, hogy a fiatalok a videók által megismerkedhetnek az alapokkal, ugyanakkor nem hisz abban, hogy demisztifikálni kellene az éttermeket vagy épp a szakácsok munkáját. „Amit itt csinálunk, az művészet, s az elkészítési módért egyedül a művészt illeti dicséret” – fejtette ki véleményét a séf.
Akárhogy is, úgy fest, a videók által mostanra mindenkinek lehetősége van megismerkedni az olyan luxustételekkel, mint például a kaviár, ám videók ide vagy oda, a szakértelmet úgy fest, még mindig az iskolapadban tanítják.
Források: Town&CountryMag.com, Eater.com,
Kép forrása: Fabio Balbie/Getty Images