Iris Apfel, Nonna Fina, Hide the pain Harold és a Sooshi Mango. Ők azok, akik elképesztő internetes karriert futottak be, amikor ők vagy termékeik már bőven túl voltak a nyugdíjas koron. De mi kell ahhoz, hogy a nagyi, vagy a szomszéd bácsi ne egy megszokott arc, vagy a család idős tagja legyen csupán, hanem igazi szupersztár?
Nonna Fina
Aki megstoppolná a rojtos farmered
Nonna Fina, vagyis Fina nagyi egy Ausztráliában élő, olasz gyökerekkel rendelkező nyugdíjas hölgy, akit unokája, Maddie TikTok-ra feltöltött videói tettek ismertté. Amikor Maddie először osztott meg egy vicces videót Nonnáról Sydney covid miatti lezárása idején, egyikük sem gondolta volna, hogy alig néhány héten belül többmilliós megtekintést érnek el, és igazi, többszázezres rajongótábort szereznek.
Nonna véleményezi Maddie és a fiatalok öltözködési és egyéb szokásait, állást foglal közéleti kérdésekben, unokájával pedig recepteket tesznek közzé, főző videókat készítenek, mindezt ízes olasz stílusban, az idősekre jellemző józan paraszti ésszel, olasz kulturális alapokon.
‘ Évek óta veszek föl videókat a Nonnáról, amiket korábban privátban küldtem el a barátaimnak’ – mondta Maddie a Honey Kitchen magazinnak, hozzátéve, hogy általában hetente három-négy alkalommal látogatja meg nagymamáját, akit olasz szokás szerint nonnának nevez.
‘ A lezárások alatt nem tudtam látogatni őt, és nagyon hiányzott, ezért egyik este végigpörgettem az összes videómat. Ekkor döntöttem úgy, hogy viccből felteszek néhányat a TikTokra, de arra egyáltalán nem számítottam, hogy a nagymamám felrobbantja az oldalt! ‘ – mondta Maddie.
Sooshi Mango
Mert ki ne ismerné a kilyukadt alsógatyával és szétfeslett pólóval takarító nagymama karakterét?
A melbourne-i Oakleigh, görögök lakta külvárosának szomszédságában nőttek fel a Sooshi Mango tagjai, ezért sem meglepő, hogy a komikus trió egy olyan videóval debütált, ami a régi görög stílusú fish n’ chips üzletek hangulatát és karaktereit mutatta be. Ezzel hetvenmilliós megtekintést értek el, népszerűségük pedig messze túlmutat a görög és az olasz kultúrán, hiszen ma már százezer fős stadionokban lépnek föl világszerte.
A két testvér, Joe és Carlo Salanitri valamint közeli barátjuk, Andrew Manfre dél-olasz felmenőkkel büszkélkedhetnek, ezért a görögök mellett az olaszokhoz köthető sztereotípiákat is kifigurázzák. Mint mondják, legkedvesebb karaktereik a saját szüleik, akik elképesztő kritikai érzékkel, az idősebb generáció józanságával és konzervativizmusával, hajthatatlanságával, csöppet sem pc-n reagálnak a világ dolgaira. A komikus csapat már külön sorozatot indított az apákról, ‘Ethnic Dads’ címmel, de gyakori témájuk a nagynénik és a nagymamák világa, akiket szintén saját öltözékükben, otthonkában és tupírozott hajjal jelenítenek meg.
Hide the pain Harold
Csak mosolyogj!
Arató András magyar stockmodell, nyugdíjas elektromérnök ma már utazással tölti az élete nagy részét, ugyanis a ‘Hide the pain Harold’ néven mémmé vált fotó tulajdonosa világszerte olyan népszerű lett, hogy a mai napig kap felkéréseket, hogy adja az arcát egy márkához, vagy eseményhez.
Amíg csak a stockfotók világában találkoztunk Arató Andrással, fogalmunk sem volt róla, hogy magyar, pedig az egész karrierje azzal kezdődött, hogy 2010-ben az iwiw-en keresztül megkereste őt egy fotós, hogy képeket készítsen róla a dreamstime.com, stockfotókat gyűjtő nevű oldal számára. Nem sokkal később fölkapta az internet, összetéveszthetetlen mosolya miatt, ami azt sugallja, hogy fáj valamije, ám ő titkolja azt.
Ekkor született meg a Hide the pain Harold mém, amiről csak évekkel később tudta meg a közönség, hogy valójában egy magyar nyugdíjasról van szó. Idehaza rengeteg felkérést kapott, miután kilétére fény derült, de nemzetközi kampányokban is szerepelt, és szerepel azóta is. Arató Andrást a Coca-Cola 2019-ben a magyarországi reklámarcává választotta, de volt már Vodafone reklámarc Olaszországban, és a Manchester City forgatott vele kisfilmet a futballmeccsén, a koronavírus idején pedig szerepelt svédországi vakcinaregisztrációs honlapon.
Azt kevesebben tudják, hogy Arató András már korábban is népszerű lett egy videofelvétel révén, amin a Mindent vagy semmit televíziós játék felvételén mesél tej és kakaó iránti rajongásáról. Hide the pain Harold népszerűsége már évek óta megkérdőjezhetetlen, viszont arról, hogy miért lett ekkora sztár a magyar nyugdíjasból, ő maga így nyilatkozott:
‘Úgy gondolom, hogy egy furcsa mosoly vagy arckifejezés kevés ehhez. Ezt a többletet magamban Hide the pain filozófiának neveztem el, ami alatt azt értem, hogy az élet kisebb-nagyobb bosszúságait könnyebb elviselni úgy, ha nem vesszük túl komolyan őket és inkább egy mosollyal leplezzük a szomorúságunkat.’ – magyarázta Arató András a vaol.hu-nak.
Iris Apfel
A több az több
Nem az internetre feltöltött tartalmai révén vált ikonná, ám annak segítségével lett a tömegek kedvence Iris Apfel, az idén márciusban elhunyt belsőépítész, divattervező és üzletasszony. Ő volt az a nyugdíjas, akinek saját ruháit és kiegészítőit állították ki a Metropolitan Művészeti Múzeumban 2005-ben, és ő volt az, akivel 97 évesen kötött szerződést az IMG modellügynökség. Barbie-babát is készítettek a képmására, ezzel kilencvenhat évesen a legidősebb élő ember lett akit megmintázott a Mattel.
Férjével, Carl Apfellel ragyogó textilipari karriert futottak be, mely során dizájn-restaurációs projektekben is részt vett, és olyan elnököknek is dolgozott a Fehér Házban, mint Truman, Kennedy, Nixon, Eisenhower vagy Clinton. Nem az internetes népszerűsége tette tehát sztárrá Iris Apfelt, azonban tagadhatatlan, hogy extravagáns megjelenése, aranyköpései tették a tömegkultúra nagy alakjává.
Kedvelt idézetei közé tartozik a ‘More is more’ és a ‘Fashion you can buy, but style you possess. The key to style is learning who you are, which takes years’, amiket nagyjából úgy lehet lefordítani, hogy ‘A több az több’, illetve, hogy ‘A divatot megveheted, de a stílus már a birtokodban van. A stílus kialakításának a kulcsa viszont önmagunk évekig is eltartó megismerése. ‘
A nyitókép forrása: Getty Images