Ma délután százmilliókat szögez majd a tévéképernyők elé a Forma-1 2021-es évadának utolsó futama Abu-Dzabiban, ugyanis eldől, hogy a hétszeres vb-győztes Lewis Hamilton, vagy pedig élete első világbajnoki címéért küzdő Max Verstappen nyeri az idei kupát. Amíg nem kezdődik el a verseny, nézzük meg, hogy a férfiak dominálta autósportok világában kik azok a nők, akik kivételes eredményeket értek el – mert természetesen belőlük is van, nem is kevés.
Hazánkban a Forma-1 az egyik legnépszerűbb autósport, de nézettség szempontjából ott van mögötte a WTCR, vagyis a túraautó-világbajnokság, a Dakar-rali, illetve a Le Mans-i 24 órás autóverseny. Amerikában pedig a Nascar hódít leginkább, nem csoda, hogy rajzfilm is készült belőle, ez volt a Verdák. Az autók iránti érdeklődést és az autósportban való részvételt automatikusan a férfiakhoz kötjük, hiszen a gyengébbik nem arányaiban kisebb számban képviselteti magát a pályákon. De mint mindig, itt is vannak kivételek, nézzük meg, hogy mely hölgyek voltak az elmúlt évtizedek legsikeresebbjei a kormány mögött.
Michèle Mouton
A mai napig a francia hölgy az egyetlen nő, aki rali-világbajnokságon (World Rally Championship) futamot nyerhetett, és ezt a címet máig ő birtokolja. 1974 és 1986 között versenyzett, összesen kilencszer szerzett dobogós helyezést, ebből négyszer lett első. Életéről nemrégiben dokumentumfilm is készült, hiszen Mouton nemcsak a női, hanem a férfi versenyzők számára is példaértékű karrierrel bírt, tehetsége vitathatatlan. Ugyanis versenyzése idejével esett egybe a rali hőskora, ekkor terjedtek el az úgynevezett B-csoportos autók, amik hihetetlenül gyorsak, viszont elképesztően veszélyesek voltak. Hiába volt tehát sokkal izgalmasabb egy-egy futam, a versenyzők konkrétan a saját és a nézők életét is kockáztatták, így 1987-ben aztán a FISA (Federation Internationale du Sport Automobile – a nemzetközi autósportért felelős szervezet) betiltotta a B-csoportos járműveket.
Jutta Kleinschmidt
A Dakar-rali nevet viselő sivatagi versenyt 1979 óta rendezik meg, melyen ma már négy kategóriában lehet indulni – autók, motorok, kamionok és quadok. 2001-ben, a rali történetében először (és eddig utoljára) az autós kategóriát egy nő, a német Jutta Kleinschmidt nyerte meg. Kleinschmidt navigátora Andreas Schulz volt és ők ketten egy Mitsubishi Pajeroval értek célba. 2001 volt egyben az utolsó év is, amikor az eredeti útvonalon, Párizstól Dakarig robogtak a járművek, azóta ugyanis több módosítást is eszközölt a szervezőbizottság, idén például Dzsiddától Rijádig kellett eljutniuk az indulóknak. Kleinschmidt egyébként először 1987-ben vett részt a Dakaron, akkor csupán nézőként, és ott döntötte el, hogy versenyezni akar majd a sivatagban. Amikor azt kérdezték tőle, hogy nőként nehezebb-e érvényesülni az autósportokban, azt válaszolta: “Nem, egyenlőség van, csupán a női mivoltom miatt hamarabb felkeltem mások figyelmét, azonban ez a figyelem nem tart sokáig, ha nincs meg a teljesítmény.”
Lella Lombardi
Ha már a Forma-1 a cikkünk apropója, nem hagyhatjuk ki az egyetlen nőt sem a felsorolásból, aki valaha pontszerző helyen ért be a célba Forma-1-es futamon. Ő volt Lella Lombardi, aki az 1975-ös Spanyol Nagydíjon a hatodik helyet szerezte meg, mivel azonban a versenyt bizonyos okok miatt le kellett rövidíteni, így a pontok is feleződtek – Lombardi ezért fél pontot vitt haza. A csupán ötvenéves korában elhunyt olasz versenyzőnő nevéhez fűződik még az első női részvétel (1974) a Bajnokok Versenye (Race of Champions) nevet viselő futamsorozaton, ami logikus módon az autó- és motorsportok győzteseinek rangadója. Moutonhoz hasonlóan róla is készítettek egy dokumentumfilmet, a rendezők így nyilatkoztak a premier után: „Egy nő számára jelenleg lehetetlen az, hogy Forma-1-es dobogókért harcoljon, nem olyasmi, ami megszokott, de nem is lehetetlen, és egy nap eljön ez is. El kell kezdenünk támogatni az elképesztően tehetséges női pilóták új generációját, akik ezen az úton vannak.”
Danica Patrick
Az 1982-es születésű Danica Patrick az Amerikában igen népszerű, nyitott karosszériás IndyCar Series verseny 2008-as japán futamán írta be magát a történelemkönyvekbe, mint az első nő, aki IndyCar-futamgyőzelmet aratott. A versenyek direkt erre a célra épített, ovális pályákon folynak, az autók hasonlóan formatervezettek, mint az F1-ben látottak, Patrick pedig 2005-től 2018-ig rótta a köröket rajtuk sikert sikerre halmozva. Azóta pedig műsorvezetőként is kipróbálta magát, sőt, feltűnt egyes sorozatokban is kisebb szerepekben, írt néhány könyvet, pár éve pedig a Maroon 5 „Girls Like You” című klipjében is láthattuk egy pillanatra (3:48-nál keressétek).
Keiko Ihara
A japánok nemcsak a versenysportok (autók, motorok) technológiáját illetően tették le a névjegyüket az asztalra az elmúlt évtizedekben, hanem állampolgáraik közül is kikerült nem egy tehetség. Ilyen például Keiko Ihara, aki 1999-ben kezdte karrierjét, előtte viszont race queen volt – azokat a hölgyeket hívják így Japánban, akik a futamok alkalmával a versenyzők mellett tetszelegnek, emellett pedig reklámarcai sok terméknek, egyfajta modern japán pin-up girlök. Mindenesetre maga mögött hagyta ezt a pályát, beült a volán mögé, ezzel pedig elkezdte lerombolni hazájának tabuit a női karrierrel kapcsolatban, mivel Japánban még mindig igazán erős a genderszemlélet és a nőket sok tekintetben kevesebbre tartják, mint a férfiakat. Ihara elsősorban a Le Mans-i 24 órás versenyen és a British F-3-ban mérkőzött meg a többiekkel, előbbinek ő volt az első ázsiai születésű női versenyzője.