Túletted magad? Így segíts rajta!

Karácsonykor az ember hajlamos félretenni az állandó fogyókúrát, és úgy enni, mintha nem lenne holnap. Ez sokszor túlevéshez és fájó gyomorhoz vezet, alábbi tippjeinkkel ezen próbálunk segíteni.

Mi vezet a túlevéshez?

Ünnepekkor nehéz dolgunk van, mert automatikusan elengedjük magunkat, ,,hiszen karácsony van” – ilyenkor ugyebár mindent lehet, és csak pár napról van szó. Valószínűleg a diétánkat sem vágjuk haza ez alatt a pár nap alatt, de a szervezetünk dolgát jelentősen megnehezítjük – ennek a tüneteit érzékelhetjük magunkon, ha sokat ettünk.

Karácsonykor a legtöbb családban jóval több étel készül a szükségesnél: halászlé, rántott hal, töltött káposzta, különböző sós- és édes sütemények. Sokan a töltött káposztákat ujjnyi vastagra csinálják, így könnyű ebéd után is rájárni, és ugyanígy van ez a süteményekkel is: egy darab itt, egy darab ott, és este máris kókadozunk a fájó gyomrunktól a tévé előtt.

Mit okoz?

Ha sokat és rendszertelenül eszünk, akkor töménytelen zsírt és cukrot juttatunk a szervezetünkbe, amitől beáll a ,,kajakóma”. Ez azért van, mert az elfogyasztott glükóz csökkenti az orexin nevű ingerületátvivő anyag szintjét, ami álmossághoz vezet. Jó esetben megússzuk egy alvással a túlevést, ám előfordulhat, hogy akár napokig rosszul vagyunk, ami megnyilvánulhat fájó gyomorban, hányásban, hasmenésben de akár székrekedésben is. A puffadás is gyakori kísérőjelensége az ünnepi étkezéseknek, mert a sok evés során rengeteg levegő jut le a gyomorba, ami kellemetlenségeket okoz.

Rengeteg étel a karácsonyi asztalon ami túlevéshez vezet
Fotó: Shutterstock/Puzzlepix

Hogyan segítsünk gyomrunkon?

Ha már kész a baj, az idő mindenképpen nekünk dolgozik, de mi magunk is segítségére lehetünk szervezetünknek.

  • Várjuk meg amíg nemcsak kívánjuk az ételt, hanem éhesek leszünk. Csak azért ne együnk, mert már nem fáj a gyomrunk!
  • Fogyasszunk vizet, ami nemcsak gyomrunkon könnyít, de a bélmozgást is elősegíti.
  • Ha ennénk, akkor se folytassuk ott a töltött káposzta és bejgli fogyasztását, ahol abbahagytuk, hanem kímélő ételeket együnk: rostban gazdag gabonaféléket, zöldséget és gyümölcsöt, mert ezzel segíthetjük, hogy emésztésünk minél hamarabb túljusson a karácsony okozta sokkon.
  • Ha azt érezzük, hogy szívesen ledőlnénk nagy evés után, ne tegyük: menjünk helyette sétálni, mert a friss levegő és a mozgás is előnyére válik a test munkájának.
  • Amennyiben úgy érezzünk, hogy gyomrunk kezd visszaállni a rendes kerékvágásba, ügyeljünk az esti étkezésre, és minél kevesebbet fogyasszunk, mert az emésztés éjszakai lassulása miatt könnyen ugyanott találhatjuk magunkat, ahonnan elindultunk.
  • Ugyan ilyenkor jólesik a szénsavas üdítő vagy víz, kerüljük, mert ugyan valóban van áldásos hatása az első pár percben, hosszabb távon puffadást eredményez. Ugyanez a helyzet az alkoholos italokkal is: a pálinka nem minden esetben gyógyír a fájó gyomorra.

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

100 km/h-t meghaladó széllökésekre készülhetünk