Mikor ajánlatos edzeni, ha a maxot akarod kihozni magadból?

A hétköznapok rohanásában ritkán halljuk meg testünk kéréseit, ám ha arra törekszünk, hogy a lehető legeredményesebben zárjuk a napi sportfeladatot. Persze vannak, akik a reggeli, délutáni vagy épp az esti edzésre esküsznek, mégis a szervezet belső ritmusához alkalmazkodva egyetlen napszak bizonyul a leghatékonyabbnak, az edzés szempontjából.

Azok, akik dolgoznak általában a napi teendők végeztével tudják beiktatni a mozgást, és vannak ezzel még így páran, akik egyéb feladatokat látnak el. A kötelezettségek tömkelege miatt így a testmozgásra szánt időt nem nagyon lehet variálni. Marad az estei kora reggeli vagy délutáni edzés.

A szervezet számára azonban nem mindegy, mikor történik a testmozgás, mivel a szervezet működését nagyban szabályozza és befolyásolja a cirkadián ritmus, azaz a belső „biológiai óra”. Ez a belső „vekker” felelős az ébrenlét- alvás időpontjának kialakításáért, a testhőmérséklet szabályzásáért és a hormontermelésért is. Erre a rendszerre hatnak a külső ingerek, mint például a napfény vagy épp a sportolás. Utóbbi nem csak megemeli a pulzust, hanem a testhőmérsékletet, de az alvásidőt is kitolja, ezért nem mindegy, mikor kerül rá sor.

Hány órára időzítsük a mozgást?

Számos kutatás igazolja azt, hogy az emberi test az esti órákban a legaktívabb, már ami a sportolást illeti. Az izmok a nap végéhez közeledve érik el a legrugalmasabb, legterhelhetőbb állapotot, így a szokásosnál nagyobb erőkifejtésre is alkalmas. Érdekessége az esti edzésnek, hogy az ember több izommunkát képes végezni, mégis kevésbé érzi megterhelőnek és fárasztónak.

Tehát az este a legjobb napszak arra, hogy elvégezzük a napi edzésmunkát. Ilyenkor az izmok nagyobb erőt képesek kifejteni, és az zsírszövetekből is több ég el, egy edzés folyamán. Egy dologra viszont figyelni kell: nem szabad nagyon későn sportolni, mert az viszont befolyással lesz az alvás-ébrenlét ciklusra.

Ugyanakkor van, hogy nem egyszerű a rövidülő nappalok és hosszabbodó sötét órák mellett rávenni magunkat az esti edzésre. Természetes, hogy fáradtabbnak, erőtlenebbnek, demotiváltabbnak érezzük magunkat, ugyanakkor bizonyos dolgok pozitívan, egyenesen pezsdítően hatnak a szervezetre. Ha szükség van egy kis doppingra, érdemes a gyorsan felszívódó szénhidrátok után nyúlni.

A bennük található cukor serkentően hat a szervezetre, így az indulás nem lesz nyögvenyelős és a sportteljesítmény is eredményesebb lesz. Edzés előtt fél órával jó választás egy csésze kávé, fekete tea, banán. Ugyanakkor, ha szigorúan tartod magad a három órás szabályhoz, akkor például azzal kerülheted el a szervezet „lemerülését” estére, ha lassítod az ebédből származó szénhidrát felszívódását. Ezt azzal lehet elérni, ha főzés során zsiradékot, fehérjét, vagy rostot adunk az ételhez.

Néhány apró, finomhangolásnak is beillő tevékenységgel sokat tehetünk szervezetünk jól létéért, az eredményes sportolásért, hiszen a fentiekből egyértelműen kirajzolódott, hogy melyik napszak a legideálisabb választás a sporthoz!

Forrás: Pixabay.com

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Amiről mindenképp beszélni szükséges egy kapcsolatban