A kezdő sportolók örök dilemmája: betegen is edzeni?

Valószínűleg azok számára nem újdonság ez a kérdés, akik valamilyen kitűzött cél érdekében hadra fogták a kényelmes kanapéhoz és az otthon melegéhez szokott testüket, és a sportolás kihívásokkal teli mezejére léptek. Ha pedig már a kihívások, a tél közeledtével fel is merül az első akadály: le kell küzdeni az enyhe megfázást a napi edzésadag érdekében vagy sem?

Ahány ház, annyi szokás, azaz rengeteg álláspont létezik a betegen, enyhén betegen vagy a kellemetlen közérzettel való sportolásról. Ugyanakkor nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a kérdésre egyeöntetűen igenlő vagy tagadó a válasz.

Ugyanis bizonyos esetben a sportolás fokozhatja és felgyorsíthatja a gyógyulási folyamatot. Persze tudni kell, hogy hol a határ. A végpont természetesen egyénenként változik, hiszen minden szervezet más és más. Vannak, aki minden különösebb szenvedés nélkül kihordanak egy influenzát lábon, míg mások egy kisebb náthától is ágynak esnek.

A sportolás számos egészségügyi hatással rendelkezik, többek közt a rendszeres testmozgás csökkenti a vírusfertőzések és nátha kialakulását, valamint a betegen töltött napok számát. Ezen felül, a megfelelő táplálkozással és ami még fontosabb, a megfelelő alvással együtt az immunrendszert gyakorlatilag legyőzhetetlenné teszi. Ám addig hosszú az út, és nagyon könnyű átesni a ló túloldalára, ha az ember ráérzett a sport adta eufóriára, így bizony előfordul, hogy nagyobb terhelésnek tesszük ki szervezetünket – például egy zajló betegség során -, mint ami muszáj. Alább összegyűjtöttük, melyek azok a helyzetek, amikor még célba vehetjük a konditermet, a futópályát az uszodát vagy épp az országutat, és melyek azok, amikor bölcsebb választának tűnik a pihenés.

Irány a pálya?

Az enyhébb lefolyású megfázás esetén (minimális orrfolyás és torokfájás) egy könnyed, visszafogott edzés még jót is tehet, és serkentheti a természetes védekező folyamatokat. De nem szabad túlzásba esni.

Az intenzív edzés a közhiedelemmel ellentétben nem fokozza az immunrendszer működését, tehát a „kiizzadós” módszer nem tesz jó a szervezetnek, ebben a formában, sőt. Egy-egy megterhelőbb vagy közepesen intenzív edzés alaposan kitárja az immunrendszer kapuját, így az a sportolást követő 72 órában sokkal jobban ki van téve a fertőzéseknek, mint általában.

Ha láz, erőteljes fájdalom, kimerültség is jelentkezik, akkor viszont semmilyen formában nem szabad edzeni, sőt a visszatéréssel is ajánlatos megvárni a gyógyulást követő hetet. Ne adjunk az immunrendszernek több feladatot, mint amennyivel egy ilyen helyzetben amúgy is meg kell birkóznia.

A szervezet megbetegedése során igyekezzünk minél többet pihenni, és melegben lenni, mert az serkenti az immunrendszer működését. S, ahogy a fentiekből is kirajzolódik, az intenzív sportolás már önmagában is megtépázza azt egy rövid időre, így ha nem muszáj, az enyhébb rosszullétet leszámítva, ne bújjunk edzős ruhába, csak azután, ha a szervezetünk meggyógyult és kipihente magát.

Forrás: Pixabay.com

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Muse, Sum 41 és The Killers – világsztárok a VOLT Fesztivál első fellépői között