A fenntartható divat nem csupán egy múló trend, hanem a divatipar jövője. Szerencsére egyre több tervező ismeri fel a környezetvédelem és az etikus gyártási folyamatok fontosságát, és a fenntarthatóságot helyezi tervezési filozófiája középpontjába. Bemutatjuk azokat a tervezőket, akik úttörő szerepet játszanak a zöld divatban, és példát mutatnak az egész iparágnak.
1. Stella McCartney
Stella McCartney neve egyet jelent a fenntarthatósággal a divatiparban. Az angol tervező az elsők között volt, aki teljesen elkötelezte magát az etikus gyártási folyamatok mellett. Kollekcióiban nem használ állati eredetű alapanyagokat, helyette újrahasznosított textíliákat, vegán bőrt és organikus pamutot alkalmaz. McCartney együttműködik a Bolt Threads céggel, amely növényi alapú alternatívákat fejleszt bőr helyett, például a micéliumból készült „Mylo bőrt”.
2. Gabriela Hearst
Az uruguayi származású tervező a luxus és a fenntarthatóság tökéletes ötvözetét képviseli. Gabriela Hearst kollekcióiban nagy hangsúlyt fektet az időtállóságra és az etikus gyártásra, hogy ruhái ne csak szezonális darabok legyenek. A tervező a 2020-as divathéten karbonsemleges bemutatót tartott, ezzel is példát mutatva az iparágnak.
3. Eileen Fisher
Eileen Fisher az amerikai divat fenntarthatóságának egyik úttörője. Márkájának központi eleme a minimalista dizájn és az újrahasznosítás. Fisher programokat indított a régi ruhák begyűjtésére és újrafeldolgozására, ezzel csökkentve a hulladékot. „Renew” néven futó programjával a márkájától vásárolt régi ruhadarabokat felújítják, hogy új életet adhassanak nekik.
4. Marine Serre
A fiatal francia tervező a fenntarthatóság és az avantgárd divat találkozását képviseli. Marine Serre munkái híresek az upcycling technikákról, amely során régi textíliákból készít új darabokat. Serre ikonikus félholdas darabjai mellett a vintage szövetekből és használt ruhákból készült kollekciói is a fenntarthatóságot népszerűsítik.
5. Vivienne Westwood
A legendás brit tervező a fenntartható divat szószólója volt karrierje végéig. Vivienne Westwood törekedett arra, hogy minimalizálja a divatipar ökológiai lábnyomát, és arra biztatta vásárlóit, hogy „buy less, choose well, make it last” (vásárolj kevesebbet, válassz jól, és vigyázz rá). Westwood kiemelt figyelmet fordított az etikus gyártási folyamatokra és a természetes anyagok használatára, különösen a kézzel készített daraboknál.