December 29-én hunyta le örök álomra a szemét a modern punk és újhullámos trend „anyja”, Vivienne Westwood, aki különc stílusa mellett konok természete és üdítő jelenléte miatt is örökké bevéste magát a divatkultúra nagyjai közé.
Ugyan a magyar közönség számára leginkább a Szex és New Yorkból lehet ismerős Dame Vivienne Westwood neve, a 81 éves korában elhunyt tervező azonban sokkal több annál, mint egy újabb márkanév Carrie Bradshaw gardróbjában: halálával kétségkívül korunk egyik legszínesebb tervezőjét veszítettük el. De vajon ki volt valójában ez a vörös hajú, punk fenegyerek, aki kétszer is bugyi nélkül találkozott a brit királyi családdal? Ennek jártunk utána.
Tanárnőként kezdte a pályafutását
Westwood a történelem zivataros időszakában látta meg a napvilágot (jobban mondva a ködös Albiont) 1941-ben: szülei két héttel a második világháború kitörése előtt házasodtak össze. A munkásosztályú család 1958-ban költözött át Tintwistle-ből Harrow-ba, s Vivienne itt kezdte meg a tanulmányait is: eleinte a westminsteri egyetemen, később a Harrow Művészeti Iskolában. Noha tehetsége már akkor megmutatkozott, utóbbit végül a következő indokkal hagyta ott:
Nem tudom, hogy egy hozzám hasonló, munkásosztályú lány hogyan tudna bevételre szert tenni a művészet világában.
Vivienne így a biztos tanítói pálya felé vette az irányt, ám a divat szeretete tanítói pályája mellett is megmaradt: szabadidejében ékszereket készített, amelyet a Portobello utcai standjánál adott el.
81 év, három szerelem
Olcsó húzás lenne azt írni, hogy Westwood igazi szerelme a divat lett volna, valahol mégiscsak itt keresendő az igazság. Mindössze 21 éves volt, amikor 1962-ben találkozott első férjével, a gyári munkás Derek Westwooddal, akivel még azon év nyarán össze is kötötték az életüket. (Érdekesség, hogy Westwood saját maga tervezte és varrta meg menyasszonyi ruháját.) 1963-ban született meg Vivienne első gyermeke: a ma erotikus fotósként elismert Benjamin Westwood.
Derek ugyanakkor labdába sem rúghatott a „nagypályás” Malcolm McLaren mellett, akinek megjelenése felborította az addigi családi idillt. Vivienne és Malcolm a válás után Balham megyébe költöztek, majd 1967-ben megszületett közös fiúk, Joseph Corré, aki – szüleihez hasonlóan – tervezőként igyekszik bontogatni a szárnyait. Románcuk 1981-ben ért véget hivatalosan, s több mint 30 év múlva Westwood „abuzív kapcsolatként” fémjelezte kettejük kötelékét.
Mivel meghalt, nem bánom kimondani: rendkívül kegyetlen volt. Professzionálisan, személyesen, egyszerűen mindenhogy
– idézte memoárját 2014-ben a brit Vogue.
Harmadik férjével, Andreas Kronthalerrel 1988-ban találkozott, s kapcsolatukat még a 25 évnyi korkülönbség és a sajtó kellemetlenkedése sem tudta aláásni. Vivienne Andreas professzora volt az egyetemen, s az akkoriban már jócskán tapasztalt tervező tudta, hogy a kapcsolatban is a szabadság a legfontosabb, így teljesen szabad kezet adott (egyébként biszexuális) társának. Számítása azonban bevált, hiszen Kronthalerrel több mint harminc éven át, egészen Westwood haláláig alkottak egy párt.
Kétszer is alsónemű nélkül találkozott a brit királyi családdal
Westwood második férje, Malcolm McLaren mellett bontakoztatta ki tehetségét: eleinte a tanítás mellett kreálta meg azokat a ruhákat, amelyeket párja tervezett. Amikor Malcolm a Sex Pistols nevű punk banda menedzsere lett, mindkettejük figyelme a punk szubkultúra felé fordult, s ekkor indult be igazán a szekér. Westwood egy csapásra a punk divat nagyasszonyává vált: neve egyet jelentett a különc kreativitással.
Nem csoda tehát, hogy a brit királyi család figyelmét is felkeltette nem mindennapi tevékenységével: 1992-ben kitüntették a Brit birodalomnak tett szolgálataiért a divatiparban. Ezzel kapcsolatban emlékezetes jelenet, hogy a palotába való bemenetel előtt Westwood Marylin Monroe-szerűen fellibbentette a szoknyáját, s ekkor kiderült, hogy nem volt rajta alsónemű.
„Később találkoztam egy férfival, aki a királynőnek dolgozott, s elmondása szerint Erzsébet igazán szórakoztatónak találta a dolgot” – nyilatkozta néhány év múlva. A történet még egyszer megismétlődött, amikor 2006-ban újra látogatást tett a palotában: „Ne kérdezzék, ugyanaz a válaszom: nem hordok a ruhákhoz bugyit. Esetleg akkor, amikor nadrágot viselek, de akkor is csak a férjem selyem alsógatyáit”– oktatta ki a kérdezősködő újságírókat.
Vivienne tervezte a Virgin Atlantic légiutaskísérők ruháit
A hetvenes évektől kezdve Vivienne neve olyan meghatározóvá vált a divatszakmában, mint kortársáé, Roy Halstoné. Ezt bizonyítja az a tény is, hogy 2007-ben őt kérték fel a King’s College egyetem oklevélátvevő talárjának újratervezésére, de őt kereste fel Richard Branson is 2014-ben, hogy megálmodja a Virgin Atlantic légitársaság utaskísérőinek új outfitjeit is. Ennek eredményeként a tervező egy paradicsompiros kollekciót álmodott meg.
„Mindig úgy gondoltam, hogy a légiutaskísérőket gyönyörű ruhákba kell öltöztetni. Úgy vélem, Viviennek ez maximálisan sikerült” – nyilatkozta később a ruhákról az elégedett tulajdonos, Richard Branson.
Westwood munkáját dicséri Carrie Bradshaw nevezetes menyasszonyi ruhája (is)
A keretes szerkezet érdekében nem árt feleleveníteni Westwood egyik leggyönyörűbb alkotását, amelyet Sarah Jessica Parkernek volt szerencséje viselni az első Szex és New York filmben. Ugyan karaktere, Carrie eleinte nem szeretett volna extravagáns ruhát viselni a nagy napon, a Vogue címlapfotózásának hála beleszeretett Westwood kreációjába, s végül azt viselte a félresikerült esküvőn.
Nemcsak a divatrajongókra, hanem Westwoodra is nagy hatással volt Carrie menyasszonyi ruhája, hiszen a film tízéves évfordulójára piacra dobta a ruha konfekciós, azaz hétköznap is hordható változatait. Akárhogy is: Vivienne Westwood mély űrt hagyott maga után, hiszen személyében nemcsak egy fantasztikus tervezővel, hanem egy kreatív lélekkel lett szegényebb a világ.