Azt mindannyian tudjuk, hogy nincs karácsony Kevin nélkül, de az utóbbi év(tized)ekben már nemcsak ő járul hozzá a hamisítatlan ünnepi hangulat megteremtéséhez az otthonainkban, hanem a márkák is. Az idei év legjobb karácsonyi reklámjai közül válogattunk – a teljesség igénye nélkül.
A magukra valamit adó brandek általában már november elején bemutatják ünnepi spotjaikat, amelyek már rég nem a termékeik reklámozásáról szólnak, hanem az érzelmeinkre utaznak: a legtöbb esetben valamilyen megható vagy éppen vicces történetet mesélnek el, amin aztán a nézők sírnak vagy nevetnek (esetleg sírva nevetnek) – már, ha a reklámügynökségek jól végezték a munkájukat. A karácsonyi reklámok kötelező eleme a család, főszereplői általában a gyerekek, a sztorit gyakran fűszerezik nosztalgikus elemekkel, s mostanság egyre gyakoribb, hogy életünk aktuális problémáira, témáira reflektálnak, ezek valamelyikére fűzik fel a történetet.
Mivel hatalmas a reklámzaj, a reklámblokkoktól pedig az emberek többsége menekül, a márkáknak és ügynökségeiknek nagyon oda kell tenniük magukat, hogy kitűnjenek a tömegből, és elérjék a kívánt hatást. Nem ritka, hogy már hónapokkal karácsony előtt – fáradságot és pénzt nem kímélve – kitalálják a koncepciót és az üzenetet, s gondosan megtervezik a reklám képi világát, ami aztán (jó esetben) beég az emlékezetünkbe, hiszen pontosan tudják, hogy ha ezek betalálnak a nézőnél, akkor létrejön a hőn áhított érzelmi kötődés a fogyasztó és a brand között, ami a későbbiekben garantáltan forgalmat generál majd.
2022 (eddig) legnagyobbat szóló karácsonyi reklámjai
Külön cikket érdemelne az a téma, hogy Jézus születéséből hogyan lett mára a pénzköltés ünnepe, de az biztos, hogy folyamaton nagyot lendítettek az idők során egyre hangosabban kommunikáló márkák és egyre ütősebb, szívhez szólóbb, karácsonyi reklámok. Az egyik első „akció” még az 1840-es évekre vezethető vissza, amikor is az USA akkori legolvasottabb női magazinja, a Godey’s Lady’s Book egyik lapszámában a karácsonyfa köré gyűlt Viktória hercegnőről és családjáról közölt egy képet, aminek következtében ugrásszerűen megnőtt Amerikában a karácsonyfák iránti kereslet. Ez azóta sem ment ki divatból, sőt, ma már az egész világon elképzelhetetlen a karácsonyfa nélküli karácsony.
A bizniszhez később a Coca-Cola is nagyban hozzájárult, amely 1937-ben mutatta be a márka jellegzetes piros színébe öltöztetett Mikulást, a Santa Claus-t. A figura azóta nemcsak a brand sajátja, hanem a karácsony egyik jelképévé is vált világszerte. A Coca-Cola azóta is kiemelt figyelmet fordít a karácsony spotokra, s az évtizedek során számos nagy vállalat beállt mellé a sorba. Egy ideje évről évre ikonikus reklámokkal rukkol elő többek közt a John Lewis, a Selfridges, a Marks &Spencer, az Ikea, az Aldi vagy a nagy telekom cégek is, s a sort még hosszasan folytathatnánk. Ezek idei reklámjaiból válogattunk most, a teljesség igénye nélkül.
Coca-Cola – az együttlét öröme
Ahogy már említettük, a márka mindig is mestere volt az emlékezetes karácsonyi reklámoknak. A 35-40 éven felüliek még biztosan emlékeznek az üdítőitalgyártó 1995-ös legendás spotjára, amelyben kivilágított Coca-Cola kamionok sora halad át a havas tájon, miközben csilingel (a fülünkben is) a „Hooo-li-days are co-ming, hooo-li-days are co-ming …” Pedig ennek már 27 éve! Az idei reklámra nem valószínű, hogy emlékezni fogunk húsz-harminc év múlva, de azért a kedves sztori miatt érdemes megnézni. „Az együttlét öröme, az ünnepi fogások és a Coca-Cola mindig összehoz bennünket! Nyiss a csodára idén karácsonykor is!” – üzeni a kisfilm.
John Lewis – elő a zsebkendőkkel!
A brit áruházlánc kétségtelenül a karácsonyi reklámok egyik legnagyobb bajnoka. Történetei, üzenetei mindig szíven ütnek, nem csoda, hogy spotjait úgy várjuk évről évre, mint a Messiást. Idén ők is egy társadalmi problémára – az állami gondozásban élő gyermekekre, az örökbefogadás fontosságára, a nevelőszülők felelősségére – hívják fel ünnepi reklámjukban a figyelmet. Az Egyesült Királyságban jelenleg több mint 108 ezer gyerek él állami gondozásban, közülük csak keveseknek adatik meg a boldog karácsony. Figyelem, zokogásveszély!
Marks&Spencer – ünnepi jótékonykodás
Veterán karácsonyi reklámozónak számít a M&S áruházlánc is, amely 2022-ben a jótékonykodásra építi a november elején debütált ünnepi reklámfilmjét. „Ha adsz, azt jelenti, hogy mi is adhatunk” – üzenik, s egyúttal nevén is nevezik a gyermeket: a karácsonyi időszakban egymillió fontot adományoznak a The Neighbourly Foundationnek.
Aldi – nincs karácsony Kevin nélkül, aki ezúttal… répa…
Az Aldi valamilyen megmagyarázhatatlan vonzalmat érezhet a sárgarépák iránt, ugyanis idén ismét a répa karácsonyi reklámjának a főszereplője. Pontosabban Kevin, aki ezúttal répa formájában ölt testet a Reszkessetek betörők jól ismert jeleneteiben. A spotban elég sok a zöldség, de nem spoilerezünk, érdemes inkább megnézni!
McDonald’s – nem a lista a lényeg
A gyorsétteremlánc ünnepi reklámjának főszereplője, egy kisfiú, hosszú heteken át gondosan írja, rajzolja a karácsonyi kívánságlistáját, míg az több méter hosszúságúra nem nő. Egy séta alkalmával azonban kikapja a kezéből a szél a fáradságos munkával készített listát, ő pedig családja körében végre felismeri a karácsony valódi értelmét.
Erste – higgy a karácsonyban!
Hagyományaihoz híven az Erste idén is egy szívet melengető animációs filmmel jelentkezett karácsony előtt, amely akár a jelenlegi energiaválság allegóriájaként is értelmezhető. A történet középpontjában egy gonosz figura áll, aki a villanyvezetékek elvágásával akarja sötétbe borítani a karácsonyra készülődő falut és tönkretenni az ünnep varázsát. Ám az összetartozás és a szeretet fényt gyújt a kis közösség lelkében, amely hisz a karácsonyban, így immár senki nem veheti el tőlük az ünnep örömét.
J&B whiskey – az elfogadás jegyében
Sok más márkához hasonlóan a J&B is egy manapság igencsak felkapott és aktuális téma köré építi a spotját, amelyben a transzneműeké és az elfogadásé a főszerep. A házasságban élő, de valójában transznemű nagyapa sminkmestereket megszégyenítő profizmussal sminkeli ki a szintén transznemű unokáját, aki Alvaróként érkezik a karácsonyi családi ünnepségre, de nagyapjának köszönhetően már Anaként ünnepel. A család elfogadja Anát, az LMBTQ+ közösség pedig üdvözli a reklámot.
Telekom – Hogy vagy?
Idén nagyot alakított és emberségből jelesre vizsgázott karácsonyi reklámjával a Telekom. „Odafigyeléssel sokat tehetünk egymásért. Győződj meg róla, hogy mindenki jól van körülötted! Ehhez kezdetnek egy kérdés is elég: Hogy vagy? Tedd fel a kérdést őszinte érdeklődéssel és hagyj időt a válaszra is” – kéri a szolgáltató, amelynek spotját közel 668 ezren nézték meg november 15. óta a YouTube-on. „Egyszerűem imádom. Alig várom, hogy lássam. Emiatt nézem csak a reklámblokkokat. Szívhez szóló, megindító, megható. A legjobb idei karácsonyi reklám. Gratulálok az alkotóknak, mert ez egy igazi Alkotás” – írja az egyik kommentelő. Mi nem is elemeznénk tovább, mert ezt tényleg látni kell!
Zwack Unicum – a hungarikum
Igazi téli varázsvilág köszön vissza az Unicum különleges hangulatú ünnepi reklámfilmjéből. Haumann Máté és édesapja, a nemrég elhunyt Haumann Péter, a Nemzet Színésze idézik meg az ünnepi hagyományok erejét, a hazatérés és az együtt töltött idő örömét, valamint apák és fiaik kivételes kötelékét. „Az első igazi karácsonyi Unicum filmünk. A legendás Haumann Péterrel és Haumann Mátéval. Remélem nektek is annyira tetszik amekkora örömünk nekünk van benne” – idézi a Színház Online Zwack Sándort, aki közösségi oldalán osztotta meg a videót. „Sose felejtsd el honnan jöttél és ki vagy. Akármilyen távol is vagy az otthonodtól, az Unicum mindig összeköt. Hiszen minden pohár Unicumban van egy cseppnyi otthon” – üzeni a hungarikumnak számító, legendás italmárka.
Borítókép forrása: YouTube