Tegnap mutatták be a József Attila Színházban az Imposztor című darabot, melynek egyik különlegessége, hogy a színpadon nézhetjük végig, hogy hogyan áll össze egy színdarab.
Az imposztor alapjául Spiró György, az Ikszek című regénye szolgált. Elsőként a Katona József Színházban mutatták be 1983-ban Zsámbéki Gábor rendezésében, Major Tamás főszereplésével.
A darab a cenzúra által elnyomott, egykori Lengyelországban játszódik. Főszerepben a Benedek Miklós által megformált Bogusławski egy megfáradt, kiégettnek látszó idős színész, aki adósságai törlesztése miatt kénytelen elmenni egy Isten háta mögötti színházba vendégszínésznek. Itt többféle kollégával találkozik: csodaszép színésznővel, a rendszernek megfelelni vágyó rendezővel, régi ismerőssel, és tévúton járó színházcsinálókkal.
A Tartuffe próbái elkezdődnek, és míg a társulat menne a kormánybarát, cenzúrázott verzió után, Bogusławski segít társainak értelmezni a darabot: a szereplők érzéseit, meglátásait, motivációit. Ez a rendezőnek (Nemcsák Károly) nem tetszik, ahogy az sem, hogy a társulat áhítattal játszana úgy, ahogy a lengyel legenda elképzeli.
A bemutatón a Gubernátor is részt vesz, kérdés hát, hogy miképp történik a darab premierje. Mitől is imposztor az Imposztor?
Spiró György művével a cenzúra hatalmát és az elnyomás ellen való küzdelmet, illetve a hatalomba való belesimulást szerette volna feldolgozni, melyet a darab teljes mértékben közvetít.
A művészek rendkívüli összhangban válnak elkeseredett színészekből, játszani vágyó és tudó szakemberekké.
Benedek Miklós zsenialitása megmutatkozik a szerepben: a néző már-már úgy érzi, hogy kollégái nemcsak a színpadon, a magánéletben is akképp tisztelik, ahogy a darabban megjelenítették.
Nemcsák Károly, a József Attila Színház igazgatója elmondta, hogy a maga a regény is nagy hatást gyakorolt rá. Úgy véli, hogy a regény, és ezáltal a darab is tökéletesen feldolgozza azokat a konfliktusokat, ami egy színház falai közt zajlik. Meglátása szerint folyamatosan jelen van a kérdés, hogy mit, hogyan és kinek játszanak, és ezek azok a kérdések, melyek megválaszolásra várnak egy-egy darab kialakulása alatt.
Érdemes az első sorba jegyet váltani, ugyanis a színészek meglepően sokszor használják a színpad szélét, így testközelből is láthatjuk kedvenceinket.