A színházkedvelőket kísértethistória, klasszikus dráma, kortárstánc fesztivál és fergeteges bohózat is várja októberben és novemberben. A Kolibri Színház Tasnádi István írta audio-sétával, míg az Örkény majd’ húsz éve futó gyermekelőadással, a Sötétben Látó Tündérrel várja a nézőket. Pálmai Anna játssza Grusét a Kaukázusi krétakörben a Katona Kamrában, míg halloween közeledtével Lengyel Tamás és Szász Júlia mutatja be a londoni sikerdarabot, a 2:22-őt a Centrál Nagyszínpadán. Kortárstánc fesztivállal készülnek a Bethlenben a novemberre, míg a Tháliában egy vélt – vagy valós? – megcsalás története fullad bohózatba. Molnár Ferenc kiváló humorú egyfelvonásosait, az Egy, kettő, három – Ibolyát pedig a Nemzetiben láthatják a nézők.
Urbán legendák – audiovizuális színházi séta
Apa és fia elindulnak, hogy behajtsák a tartozást. Bejárják Terézváros utcáit a Jókai tértől a Nyugatiig, de csak a múlt szilánkjait találják: egy elveszett rendszerváltás korabeli kiállítás tárgyait, egykor jobb időket megélt hajléktalant, egy-egy pillanatot az örökké változó, sokat látott Nyugati tér eseményeiből. A meglepetésekkel teli, szürreális séta a pályaudvar melletti bevásárlóközpont megidézett megnyitójával ér véget. “Hazaértünk. Itthon vagyunk.”
A Kolibri Színház ad helyet, legalábbis kiindulási pontot az Urbán legendák című audiovizuális sétának, mely során a nézők fejhallgatót kapnak, és az utcán sétálva láthatják az eseményeket, és hallgathatják a hozzá tartozó hangokat. Valós helyszíneket látnak, miközben minden hallanak. Az alkotó, Vidovszky György reményei szerint ezzel filmes élményben részesítik a résztvevőket, akiknek a darabot Tasnádi István írta ‘színpadra’, Fehér Renátó Kaleidoszkóp című írása felhasználásával.
forrás: Kolibri Színház
Egy, kettő, három – Az ibolya – dráma
„Az elnök úr igazán büszke lehet arra, hogy „így” rendelkezésére áll úgyszólván az egész emberiség.”
„Kedves öreg barátom… az, amit maga az egész emberiségnek nevez, az szégyellje magát.”
Két ember, egy bank- és egy színházigazgató sorsát láthatja a közönség egy este, de két előadás alkalmával a Nemzet Színházban. Molnár Ferenc két egyfelvonásos darabja mély emberismeretről árulkodik, és elnyűhetetlen humora garantált szórakozást kínál. Az előadásokat Rátóti Zoltán rendezte, a produkcióban a Nemzeti színészein kívül a Színház- és Filmművészeti Egyetem színinövendékei is részt vesznek.
forrás: Nemzeti Színház
SŐT7 – kortárstánc táncfesztivál Erzsébetvárosban
Igazi táncművészeti csemegét ígér az idén nulladik nappal induló Sissi Őszi Tánchét, vagyis a SŐT7 november 15-től 22-ig. A tánchét öt ország produkcióit mutatja be, valamint festészeti és táncszakmai fotókiállítással is várja a nézőket. A nulladik napon pedig demonstráció keretében érkezik az EU Dance Hack, ami a művészet és a technológia összefonódásából létrejövő, innovációt és fenntarthatóságot megcélzó projekt finn alapokkal, Budapestre hangolva.
A szervezőkre jellemző modernitás, a városi élet lüktetését kiegyensúlyozó klasszikus alapok és a technológiai újításokra nyitott progresszív szemlélet iránt rajongók minden igénye kielégül, miközben megismerhetik a résztvevők nemzeti jellegzetességeit, egyedi ízlésvilágát. Idén horvát, német, magyar, lengyel és szlovén produkciókat is láthat a közönség. A helyi tehetségek felkarolásának jegyében pedig bemutatkozik a Bihari János Művészeti Iskola néptáncegyüttese.
A színház előterében a fesztivál ideje alatt a SŐT7 tematikáját tükröző két képzőművészeti program, Dusa Gábor fotóművész Kitekintés – Bausch-tól Vertigo-ig című kiállítása, illetve, Tóth Richárd festőművész festményei is láthatóak lesznek.
forrás: Bethlen Téri Színház
A sötétben látó tündér – gyermekelőadás
„Most elmondom, hogyan születnek a tündérek. A tündérek úgy születnek, hogy minden hetvenhetedik esztendőben, tavaszi reggelen, mikor az erdők alján illatozik a medvehagyma, a szerelmes tündérfiúk meg a szerelmes tündérlányok kirepülnek a tisztásokra, átkarolják egymást és csókolózni kezdenek szépen. Na, erre aztán minden hetvenhetedik esztendőben gyönyörű szappanbuborékok szoktak hullani az égből – ezekben a szappanbuborékokban érkeznek a világra a tündérgyerekek. Hogy ki a csuda eregeti őket, a Jóisten vagy valaki más, azt senki se tudja.
Én is már csak arra emlékszem, hogy javában szállingózok lefelé az égből, és a többi testvéreimmel együtt próbálok megkapaszkodni szépséges tündéranyám hajában vagy szépséges tündérapám fülében. Mert amelyik tündérgyerek megkapaszkodni nem tud, az bizony a földre hullik, éhes rókák fellefetyelik, csípős hangyák össze-vissza másszák, butácska őzikék halálra tapossák és vége az életének.”
Így szól a Sötétben Látó Tündér születésének története, amit Pogány Judit mesél el a gyerekeknek, Bagossy László rendezésében. Az Örkény Színház nagysikerű gyermekelőadását körülbelül két évtizede játsszák, Bagossy Levente látványtervező díszleteiben úgy, hogy a darab az első évekhez hasonlóan a mai napig szembemegy a szokásos gyerekelőadások eszközeivel, mégis zseniálisan működik. Ebben az előadásban egy hang mesél mindenről, a cselekmény olykor nagyon lelassul, a fények kihunynak, és nem látni, nem hallani mást, csak a Sötétben Látó Tündér duruzslását.
forrás: Örkény István Színház
A hülyéje – bohózat
‘Tegyük fel, hogy megcsalt a férjem – mit teszek én? Sírok, válok, vagy bosszút állok?’
A Thália Színház A hülyéje című bohózata egy olyan feleségről szól, akinek az utolsó gondolata volna megcsalni a férjét. Mindaddig, míg férje nem cselekszik hasonlóan. Erre az esetre viszont Lucienne már felkészült: Babillonnal, a jóképű fiatalemberrel tervez revánsot venni hűtlen férjén.
A hülyéje egy szellemes, nevettető bohózat, ami három felvonásban mesél a félrelépés természetéről feleségeknek, férjeknek, házasodni vagy épp csalni készülőknek. Kelemen József rendezése a színház Nagyszínpadán látható, három felvonásban.
forrás: Thália Színház
2:22 – kísértettörténet
A Centrál Színházban látható Szász Júlia, Botos Éva, Lengyel Tamás és Mészáros András főszereplésével a 2:22, ami egy angol kísértettörténet, annak minden eszközével és jellemzőjével.
A londoni West End-en debütált hatalmas sikerrel Danny Robins misztikus kísértettörténete 2022-ben. A történet szerint Jenny és férje új házba költöztek, melyben a nő szerint hajnalodta kísértet jár. Férje, aki a tudomány embere nevetségesnek tartja felelésbe álláspontját, emiatt össze is vesznek barátaik, Lauren és Ben látogatása alkalmával. Jenny a későbbi vitákat elkerülendő azt javasolja, várják meg a kísértet érkezésének szokásos időpontját, a hajnali 2:22-őt.
A darabot Puskás Tamás rendezte, és egy felvonásban látható a Centrál Nagyszínpadán.
forrás: Centrál Színház
Kaukázusi krétakör – dráma
Ellenséged kisöccsét futva vidd
A harcból, melybe most küldenek téged.
Tán egyszer megbeszélik ő s fiaid:
A háborúk miképpen érnek véget.”
(Bertolt Brecht: Háborús kiskáté)
A Katona József Színház Kamrájában látható Brecht talán legismertebb és az emberi létezés egyik legmegosztóbb kérdést feszegető darabja, a Kaukázusi krétakör. Brecht szerint a legvéresebb időkben is élnek jó emberek, és ebben, az egyetlen optimizmust sugalló drámájában ezt két nő konfliktusával próbálja elmesélni. Az egyik nő egy gyerek szülőanyja, míg a másik, aki egy puccsot követő összecsapásból kimenekítve a kisdedet magával vitte, és gondoskodott róla. Kié tehát a gyermek? Aki megszülte, vagy aki megmentette és gondoskodott róla? Korrupt társadalom korrupt igazságszolgáltatása dönt a két nő és a gyermek sorsáról, mely során a döntéshozás és a segítségnyújtás súlya is megmutatkozik.
Székely Kriszta rendezésében a főszerepekben Pálmai Anna és Kocsis Gergely látható.
forrás: Katona József Színház
A nyitókép forrása: Bethlen Téri Színház (SŐT7, Treatise című előadás)