Barion Pixel Könyvet adnál ki? Ezekre figyelj! – A könyvkiadás nehézségei és buktatói – Coloré

Könyvet adnál ki? Ezekre figyelj! – A könyvkiadás nehézségei és buktatói

2025. 02. 18.

A könyvkiadás nem egy egyszerű dolog, ezért tapasztalatok alapján mondjuk el, mi mindenre kell figyelned, ha könyvet adnál ki.

A könyvkiadás olyan, mint az élet maga: szívás, de imádni fogod! – hogy Monica szavaival éljek a Jóbarátokból. Merthogy a könyvkiadás tényleg ilyen! Kergethetünk rózsaszín felhőket, de olyan, mint a szülés. Több órán keresztül vajúdsz, különböző fázisok vannak. Kapod a gázt és a masszázst, de valójában semmi nem segít, csak az idő, majd ahogy megszületik a könyv, és a kezedben tartod, minden nehézség ellenére rájössz: megérte! Ezt mondják legalábbis az általam megkérdezett írók, akiknek a rossz tapasztalatait és azok tanulságait gyűjtöttem össze.

Hogyan adjam ki a könyvemet?

Ne kergessünk illúziókat! A tápláléklánc legalján az író van, akkor is, ha kiadják a könyvét, és akkor is, ha magánkiadásról van szó. Névtelen ,,senkiként” nem sok esély van bekerülni egy nagy kiadóhoz, hiszen kockázati tényezőként tekintenek ránk: nem ismer senki, miért fektetnének épp belénk? Lehet esélyünk, ha nagy követőtáborral rendelkezünk, egyébiránt pedig nem állnak szóba velünk. Itt vannak azonban a magánkiadók, akik állnak rendelkezésünkre, de jól gondoljuk meg, mibe ugrunk bele, hiszen megannyi csapdába belefuthatunk!

Ideális esetben minden jól megy a könyvkiadással, és a legjobb helyen díszeleghet a könyvünk a boltban! / Kép forrása: Getty Images
Ideális esetben minden jól megy a könyvkiadással, és a legjobb helyen díszeleghet a könyvünk a boltban! / Kép forrása: Getty Images

Ha a magánkiadás mellett döntünk, bár a zsebünkbe kell nyúlni, a haszonból nekünk is marad valamennyi. Egy nagyobb kiadó esetén kiadott könyvnél egy-egy eladott könyv után a szerző nagyjából 200 forintot kap, a többi a kiadóé, így az eladási árból a nekünk megmaradó 40 százalék kecsegtető – bár ha belegondol az ember abba, hogy mi mindent tesz azért, hogy a maradék 60 százalék másnál landolhasson, igencsak elkeserítő ez a maradék 40!

Marad tehát a magánkiadás, amiben több kiadó is segítségére lehet az embernek, így a döntő a szimpátia és természetesen az, hogy milyen mélyen nyúlnánk a zsebünkbe.

Hogyan zajlik a könyvkiadás?

Elsőként beküldi az ember a kéziratát és imádkozik. Akár több kiadóhoz is érdemes egyszerre, hiszen van, amire hónapokat kell várni, míg olyan is akad, amely egy-két héten belül megmondja, hogy érdemes-e kiadni a könyvet. Vannak természetesen olyan kiadók, amelyeknek a pénz számít csupán, és bármire hajlandóak rábólintani. A több platformra való elküldés abban is segít, hogy több helyről megerősítsenek bennünket abban, hogy a kézirat valóban jó, ugyanis ha csupán a profit miatt adják ki a könyvünket, biztosak lehetünk abban, hogy életünk legrosszabb döntését hozzuk meg azzal, hogy belevágunk, mert mivégre a könyv, ha nem lehet eladni?

Ha a kéziratra rámondják az áment, kapunk egy szerződést, melyben taglalják, mennyibe kerül a kétkörös szerkesztés, a kétkörös korrektúra, a borítóterv, a tördelés és a nyomda. Jó hír, hogy a jogok miatt nem kell külön pénzt költenünk, hiszen a szerzői jogok automatikusan a mieink, ennek ellenére olvassuk el figyelmesen a szerződést, mert belecsúszhatunk abba, hogy a kiadó az általa meghatározott ideig sajátjaként használja az írásunkat!

A könyvkiadás buktatói

Figyeljünk arra, hogy minden le legyen írva a szerződésbe! Ha a kiadó azzal kecsegtet, hogy kikerül a webshopjukba a könyv, és az eladások után x százalék a miénk, a maradék pedig a marketingre megy, ne higgyük el, csakis akkor, ha szerződésben is le van fektetve!

A könyvkiadás számos  buktatót rejt, de mindennek ellenére megéri / Kép forrása: Pixabay
A könyvkiadás számos buktatót rejt, de mindennek ellenére megéri / Kép forrása: Pixabay

Legyen előre megállapítva az is, hogy a könyv megjelenése után mi mindenre számolnak fel pénzt! Ha ugyanis a kiadó webshopjában lesz a könyv, könnyen lehet, hogy a postázásért és a csomagolásért is mi fizetünk, és a végére az eladott könyvek után csekély összeg marad csupán.

Kérdezzünk rá a kiadónál, hogy milyen szerepet vállalnak a marketingben, merthogy a könyvkiadás egyik legnagyobb rákfenéje a marketing! A szerzők többsége ugyanis azt gondolja, hogy ha a könyv megvan, megoldja magát az eladás, ám ez koránt sincs így! Jó esetben a kiadó támogatja a szerzőt néhány ingyen poszttal, ám általában ezért is komoly sarcot számolnak fel, amikről jobb előbb tájékozódni, mint utóbb. Tudakoljuk meg, hogy vállalnak-e borítóleleplezést és bevetnek-e bármilyen marketingtechnikát, mert ha nem, bizony magunkra maradtunk!

Vannak kiadók, amelyek a kifizetett összegen túl menedzsmentdíjat számítanak fel, ami több százezres tétel lehet lényegében a semmiért, hiszen busásan fizettünk a kiadásért, így vigyázzunk, hogy ne fussunk bele ilyenbe!

A könyveket érdemes a Könyvhét, a Könyvfesztivál vagy karácsony előtt kiadni, ám az első két esetben mindenképpen tudakoljuk meg még a kiadás előtt, hogy ingyen részt vehetünk-e a dedikálásokon, merthogy vannak kiadók, amik ezért is kemény sarcot nyújtanak be, hogy dedikálhatjuk a saját könyvünket – ezzel nekik is eladást generálva.

Itt jön képbe a landingoldal, ahol rendelhetik a könyveinket, valamint a közösségi médiás platformok. Merthogy íróként nemcsak írni kell, hanem marketingelni is! Posztok, könyvrészletek, cikkek, fotók, sőt, videók is, mert a könyv eladásában senki nem segít – legalábbis nem ingyen.

És hogy hol lesznek magánkiadóként a könyveink? Egy raktárban, amiért szintén fizetnünk kell – hacsak nincs egy garázsunk, ahol elfér. Egy megfelelően kiválasztott raktár a postázást is tudja intézni helyettünk, akár nagyobb tételben is, így ha a könyvesboltok több száz példányt kérnek könyvünkből, rájuk lehet bízni a logisztikát – természetesen pénzért.

Íróként az egyik legfelemelőbb pillanat, amikor kezünkbe vesszük az utóbbi hónapok (évek) munkájának gyümölcsét / Kép forrása: Getty Images
Íróként az egyik legfelemelőbb pillanat, amikor kezünkbe vesszük az utóbbi hónapok (évek) munkájának gyümölcsét / Kép forrása: Getty Images

Ha a nyomdánál probléma van, magánkiadásban a mi dolgunk ellenőrizni, hogy minden könyv rendben van-e, mert ha nem tesszük, könnyedén pofára eshetünk a hibás könyvekkel!

Tanulság tehát, hogy válasszunk jó kiadót, olyat, amelyikre az életünket is rá mernénk bízni, mert ne feledjük, a profit a minden, és több olyan kiadó van, mely az emberség teljes zárójelbe tételével munkálkodik.

Ha már megvan a könyv, és bejutott a könyvesboltba, arra sincs sajnos nincs garancia, hogy úgy helyezik el a könyveinket, hogy láthatóak legyenek. Az egyik megkérdezett szerző bokaszinten találta meg újonnan kiadott könyvét.

Ideális esetben minden jól megy a könyvkiadással, és a legjobb helyen díszeleghet a könyvünk a boltban! / Kép forrása: Getty Images
Ideális esetben minden jól megy a könyvkiadással, és a legjobb helyen díszeleghet a könyvünk a boltban! / Kép forrása: Getty Images

A nyomtatásnál érdemes beleszámolni azt, hogy könyvkiadásnál illik adni egy-egy példányt a szerkesztőnek, a korrektornak, a borítótervezőnek és a tördelőnek is, ráadásul ha azt akarjuk, hogy írjanak a könyvünkről – aminek szintén marketingértéke van – járulékos költségként kell tekintenünk arra is, hogy különböző lapoknak vagy blogoknak biztosítsunk példányokat. Ebben az esetben is reménykedhetünk csupán, hogy írnak róla, hiszen az ajándékba kapott könyv semmire sem garancia.

Ha szerzői oldalt kezelünk, azzal fogunk szembesülni, hogy igencsak lassan nő az elérés, éppen ezért a posztokat be kell fizetni, hogy több emberhez eljussanak. Sokszor azonban ez sem hozza meg a kívánt hatást. Ilyenkor szakemberhez fordulhatunk, aki megmondja, hogy min változtathatnánk, ám ez is pénzbe kerül.

Mindennek ellenére az általam megkérdezett szerzők általános véleménye az, hogy könyvet kiadni jó. Ez is egy születés, ami számos utánozhatatlan pillanatot rejteget, de nézzünk utána jól, hogy kire bízzuk ,,szellemi gyermekünket”!

Nyitókép forrása: Getty Images