A független zeneipari szereplők legnagyobb nemzetközi érdekvédelmi szervezete, a MERLIN elnökségi tagjának kérték fel Sebestény-Gallasz Enikőt, a WMMD digitális zeneterjesztő ügyvezető-tulajdonosát.
Korábban még sosem dolgozott a Merlin Network vezetőségében, erre a pozícióra év végéig derül ki, hogy bekerül-e szavazás útján a WMMD vezetője, Sebestyén-Gallasz Enikő. A világ 70 országából kerülnek ki a tagjaik – független lemezkiadóktól a forgalmazókig, az előadóművészeket menedzselő cégektől az egyéb jogtulajdonosokig, és a tagok magas fokú szakmai támogatást kapnak.
Erről beszélgettünk az elnökségi jelölttel, Sebestyén-Gallasz Enikővel és persze arról is, hogyan érvényesülnek manapság a zeneipar háttérdolgozói.
Folyamatosan hallani, hogy nőként nehéz érvényesülni a popszakmában. De vajon tényleg?
Őszintén szólva egy jó ideig azon az állásponton voltam, hogy ha dolgozik az ember, és jó abban, amit csinál, akkor nemtől függetlenül lehet érvényesülni. Így bő 16 zeneiparban eltöltött év után viszont már változtak a nézeteim, és be kell látnom, hogy nem indulunk egyenlő esélyekkel. Nőként minden helyzetben más megítélés alá esünk, az eredményeink máshogyan vannak mérlegre téve, és másnak tudják be azokat nagyon sokan a szakmában. A WMMD-nél viszont egy stabil női csapat dolgozik, akik kiválóan helyt állnak a munkájukban, úgyhogy rajtunk nem múlik.
A lemezkiadók ideje már lejárt, de terjesztő cégként mivel járultok pontosan hozzá az előadók életéhez? Egyáltalán mi az, amit nem tud vagy nem akar megcsinálni magának egy előadó?
Amikor elindult a szolgáltatásunk, kizárólag a digitális zeneterjesztésre fókuszáltunk, és abban segítettünk az előadóknak, hogy a dalaik elérhetőek legyenek a digitális szolgáltatásokban. Aztán egyre több partnerünk lett, egyre több előadó vált le a kiadójától, és egyre több kérdés, igény fogalmazódott meg, amiben szükségük volt a segítségünkre. Így elkezdtünk foglalkozni egy csomó olyan dologgal is, ami semmi köze a terjesztéshez, olyan feladatokkal, amiknek egy részét korábban kiadók végezték vagy senki, mert ezeknek köszönhetően a partnereink még sikeresebben teljesítettek a zeneipar minden területén. Ma már segítünk a jogkezelésben, a jogdíjak begyűjtésében, az online marketingben, a publishingben, általános tanácsadásban, időnként még fizikai gyártásban is. Belekezdtünk egy mentál higiénés projektbe is, nagy hangsúlyt fektetünk az edukációra, projekt alapon finanszírozást vagy támogatást nyújtunk a partnereinknek. Az előadók általában csak alkotni szeretnének, csak a zenéléssel szeretnének foglalkozni, és mi igyekszünk ennek a kereteit megteremteni.
Hogy indítottátok el Magyarországon a saját zenei vállalkozásotokat, mi volt a cél, a motiváció, és mi volt az utad egy ilyen jelölésig?
A WMMD-t 2007-ben alapította Gál Róbert, aki akkor már jó pár éve zeneipari vállalkozásokat vezetett. Az ezekben szerzett tapasztalataiból egyértelművé vált, hogy szükség van egy olyan cégre, ami összefogja a hazai független zenei katalógust, és elérhetővé teszi azt a digitális zenei jogkezelésben – egy magas szintű szakmai képviseletet és támogatást nyújtva a magyar előadóknak. Én 2011-ben csatlakoztam a WMMD-hez, és azóta azon dolgozunk a csapattal, hogy a legszélesebb körben, a legtöbb területen tudjuk kiszolgálni az előadókat, és segíteni a munkájukat. Ehhez folyamatosan keressük a legmegfelelőbb nemzetközi partnereket, így már bő 6 éve aktívan jelen vagyunk a nemzetközi zeneiparban. A szolgáltatásokkal kötött közvetlen szerződéseink és a nemzetközi szakmai szervezetekben betöltött pozíciónk egyre láthatóbbá tett minket ezen a színtéren, és idén nyáron egy new yorki találkozón keresett meg a Merlin egyik vezető tisztségviselője azzal, hogy szeretnék, ha elindulnék az idei board választáson, mert az általunk képviselt szemlélet hasznos input lenne az elnökégben.
Mi kell ahhoz a 2023-as zenei piacon, hogy valaki sikeres előadó legyen? Csak szerencse?
Azt semmiképp nem mondanám, hogy csak szerencse, de az biztos, hogy abból is kell jó sok. Rengeteg tehetséges előadó van a piacon, rengeteg jó dal készül nap mint nap, de ahhoz, hogy valaki kitűnjön a tömegből, kell valami plusz. Ez lehet egy profi szakembergárda a háttérben, egy olyan személyiségjegy, ami másban nincsen meg, egy olyan sztori, ami másnak nincsen – de akár az is, hogy az adott előadó ügysebben használja a TikTokot, mint mások. Fix recept nincsen, de megvannak azok az elemek, amik nélkül viszont egészen biztosan nem – vagy csak minimális eséllyel – lehet kitűnni.
Váratlanul ért a MERLIN elnökségi posztjára a jelölés? Mik lennének azok, amikkel elsőként foglalkoznál, ha egy ilyen pozíciót te töltenél be?
Igen, amikor először megkerestek ezzel, nagyon váratlanul ért. Egyedüli magyar Merlin tagként időnként hajlamosak vagyunk alábecsülni magunkat, pedig jobban belegondolva a mi piacunkról olyan speciális nézőpontokat tudunk bevinni a stratégiaalkotásba, amik még soha nem voltak ebben a boardban képviselve. Nehéz kérdése, hogy mi lenne az első téma, amivel először foglalkoznék, mert jó sok ilyen van. De talán az előadók edukációja – azon belül is olyan témák, mint a hangfelvétel jogok megfelelő kezelése, a szerződések jelentősége, illetve az AI használatának kérdései – lenne az.
Szerinted érdemes még belevágni alkotóként bármibe, vagy telített a piac? Esetleg annyira gyorsan változnak a trendek, hogy pont, hogy most érdemes?
Szerintem mindig érdemes alkotóként alkotni, ha valaki autentikus, és olyan dolgot csinál, ami őszinte. Ha csak a trendek meglovaglása a cél, akkor az lehet egy rövid távú, gyors pénzkereseti lehetőség, de a valódi alkotás másról kell, hogy szóljon, és hosszú távon csak úgy működik, ha – persze a mindenkori trendek, eszközök és platform sajátosságok figyelembevételével – valami érték jön létre. Tény, hogy nagyon nagy a zaj, rengeteg a megjelenés, és óriási kihívást jelent egy induló előadónak ebből valahogy kitűnni, de ha van mivel, akkor nem lehetetlen.
Borítókép forrása: Getty Images