Két magyar vállalkozó találta meg a megoldást, hogy megreformálják az alkohol kultúrát egy olyan itallal, ami gyerekkorunk szörp ivós élményeit idézi, csak egy kis csavarral.
A Cseles ötlete egy véletlen folyamán született, mikor Marton Bálint és Varga Dávid épp nagy munkálatokban voltak, és egy váratlan esemény történt: egy ablakfelújítás során, még a régi festék lekaparása és az új réteg felfestése között elfogyott a citromos sör. A nagy hőségben megfelelő üdítő és üzemanyag híján a márka két alapítója kipróbálta a szörppel vegyített, enyhe alkoholokat, de egyik sem adta a tiszta, szörpös ízt, ami igazán finom és üdítő. Innen jött az elhatározás: ha nincs, akkor megcsinálják.
A termékeiket azoknak készítik, akik ugyan élveznék az alkoholos italokat, de a hagyományos felhozatalt, ami nagyjából a sörre és a fröccsre szorítkozik, már unják. Meggyes, áfonyás és bodzás ízben hozták létre a felnőtt szörpöt, amire Balogh Levente és Lakatos István is ráharaptak a Cápák között című műsorban, és be is fektettek a vállalkozásba. A srácok vállalkozása azóta nagyot nőtt, idén nyáron már több fesztiválon is kapható volt az ital, a Budapest Parkban is már a szezon eleje óta pörög. A velük készült interjúban arról kérdeztük őket, hogyan is alakult a magyar márka sorsa.
Mi volt az első lépés, mikor kipattant a fejetekből melózás közben a Cseles ötlete?
Gyorsan csináltunk is belőle egy pohárka kóstolót, mármint a szörp és alkohol összeállításából, majd felírtuk az ötletfüzetbe, hogy alkoholos szörp és folytattuk a munkát. Nem volt igazán finom, inkább egy édes löttyre hasonlított, ráadásul az alkohol íze is kilógott, de maga az irány, az alkohol szörp ötlete már akkor is jónak és kivitelezhetőnek tűnt.
Melyik íz a legnépszerűbb a Cseles kínálatában, és miért gondoljátok, hogy ezt annyira kedvelik az emberek?
A jelenlegi időszakban a bodzás vezet, utána pedig az Áfonya következik. A nyári melegben a bodzás fanyarsága kellemes szomjoltó tud lenni, így valószínűleg ez az oka, hogy most ez a legnépszerűbb. Az áfonyásnál pedig a kardamom és maga az áfonya szörp különlegessége az, ami miatt az emberek felkapják a fejüket.
Milyen kihívásokba ütköztetek a Cseles szörp fejlesztése során, és hogyan sikerült ezeket megoldani?
Az első kihívás a gyümölcsök és fűszerek összeválogatása volt olyan módon, hogy a felhígított italban az alkohol ízét ne lehessen érezni. A Cseles nem egy édes ital, inkább ízes/fűszeres, így erre a részre sok időt fordítottunk. A megoldás az volt, hogy nagyon sok verziót dolgoztunk ki, amiket lekóstoltattunk és folyamatosan optimalizáltunk a visszajelzések alapján. A hígítási arány és az alkoholtartalom meghatározásával is sokat foglalkoztunk, sőt az első piacra került verzió után módosítottunk is az összetételen. Az üveg és a címke megalkotása is megérne egy misét, de szerencsére gyorsan felfogtuk, hogy amihez nem értünk, abba inkább nem szóljunk bele, így ezek a részek Dani érdeme.
Hogyan választjátok ki az összetevőket és a fűszereket, hogy a Cseles szörp egyedi ízvilággal rendelkezzen?
A jelenleg kapható 3 ízű ital sok-sok kombináció és tesztelgetés eredménye. Kezdetben csak a megérzéseinkre hallgattunk, így a boltban összevásároltunk mindenféle gyümölcsöt és fűszert, majd párosítani kezdtük őket és elkészítettük a legelső verziókat. Nagy részéről mi is éreztük, hogy szörnyűek lettek, a többiről pedig a kollégáink, barátaink és a családunk állította ugyanezt. Aztán persze a vélemények alapján folyamatosan szelektáltunk, és az életképes receptúrákat pedig továbbfejlesztettük.
Milyen tapasztalatokat szereztetek a Cseles piaci bevezetése során? Hogyan reagáltak rá az emberek?
Az első komolyabb tapasztalatszerzés az értékesítés elkezdése volt. Azzal a hozzáállással kezdtünk neki, hogy pénz nélkül fogunk pénzt csinálni, így a táskába tettünk pár üveget és elkezdtük bekopogtatni a budapesti vendéglátóhelyekre. A vendéglátósok nagyon őszinte emberek, így kaptunk hideget és meleget is, de összességében inkább pozitív volt a fogadtatás. Nem minden esetben a termék fogta meg a döntéshozókat, a bennünk lévő lelkesedés és fiatalos lendület is segített abban, hogy adjanak egy esélyt és elkezdjék forgalmazni. Később megtanultuk, hogy mi a fontos infó egy vendéglátós számára és mivel idejük az pont nincs, így fontos volt a lényeges információk gyors átadása. Most az online értékesítésben szerzünk tapasztalatokat, a vendéglátás terén pedig a nagykereskedelmi partnerhálózat kiépítésében. Ahogy annak az időszaknak, úgy ennek is megvannak a szélsőséges történetei, viccei és érdekes figurái.
Hogyan sikerült elérni, hogy az italban az alkohol íze ne domináljon, és miként értékelik ezt az ügyfelek?
A minőségi alapanyagoknak és a gondosan kiválasztott fűszereknek köszönhetően tudjuk elérni azt, hogy felhígított állapotban az alkohol íze nem érződik. Különös figyelmet fordítottunk arra, hogy milyen ízt hol érzékelünk, így olyan fűszereket választottunk, amiket hasonló helyen érzékelünk, mint az alkoholt, ezáltal elfedve az alkohol ízét. Amikor fesztiválon vagy rendezvényen találkozunk a fogyasztóinkkal, akkor szinte mindenki kivétel nélkül meglepődik azon, hogy tényleg nem érezni benne az alkohol ízét. Vannak olyanok, akik számára ez a tulajdonság a lényeg, emiatt fogyasztják a Cselest, míg másokat nem annyira zavar az alkohol íze, számukra ez inkább egy kis plusz, őket a koncepció és az íz fogta meg.
Milyen terveitek vannak a Cseles szörp jövőjére nézve? Gondoltok új ízek bevezetésére vagy más terjeszkedési lehetőségekre?
Folyamatosan azon jár az agyunk, hogy hogyan tudunk tovább növekedni, hogyan tudjuk megismertetni a Cselest az országhatárokon belül mindenkivel aki számára releváns lehet. Új ízt akkor szeretnénk bevezetni, amikor már a közönség jelentős része ismeri a jelenlegi 3-at, így tényleg újdonság tud lenni. Minél előbb ismeri meg mindenki a jelenlegi 3-at, annál korábban lesz új íz. Szeretnénk terjeszkedni más kiszerelés vagy forma bevezetésével, amint ez kikristályosodik biztosan telekürtöljük vele az internetet.
Meséljetek a fesztivál szezonról, milyen volt a Cseles ital forgalma?
Idén 2 nagyobb kisfesztiválon vettünk részt, a Bánkitó és a Kolorádó fesztiválon, illetve pár kisebb budapesti sörfesztiválon. A fesztiválok szuper alkalmat adnak arra, hogy személyesen találkozzunk a fogyasztóinkkal, illetve új emberek szerezzenek rólunk tudomást, ismerjenek meg minket. A Kolorádón kb. 1400 korsóval, a Bánkitón pedig 1000 korsóval készítettünk.
Miként alakul a csapat dinamikája a Cseles mögött, és milyen szerepet játszanak a különböző tagok a cég működésében?
Bálint az ügyvezető, ő üti a dobot, a központi elem. Ő foglalkozik a termék teljes gyártási folyamatával és feladataival, a szerződésekkel, továbbá a pénzügyekkel. Dani aki a márka megjelenéséért felel és irányítja az ügynökségi munkát, én pedig a hirdetésekért, a vendéglátásért, az értékesítésért felelek. Persze a feladatok nem minden esetben vannak ennyire egyértelműen felosztva, de ahogy haladunk előre egyre jobban szétválnak. Jól működünk együtt, szeretünk vitázni és továbbra is azok a csinálós fajták vagyunk, szóval nekiesünk, kipróbáljuk és tanulunk belőle.
Milyen visszajelzéseket kaptatok eddig az emberektől a Cseles szörpről? Találkoztatok olyan reakciókkal, amik megleptek titeket?
Összességében nagyon kedves közönségünk van, sokan írnak e-mailt vagy kommentet az élményeikről, tapasztalataikról, amiket minden esetben élmény olvasni, főleg úgy, hogy én még szerintem egy márkának sem írtam se pozitív se negatív véleményt. A negatív visszajelzésekből tanulunk, a pozitívakból erőt merítünk, a trollokon pedig jót nevetünk.
Milyen élmények és érzések kötődnek a Cseles szörphöz, és miért gondoljátok, hogy különlegessé teszi az emberek számára?
A visszajelzések és a méréseink alapján azt látjuk, hogy a vevőink sok esetben baráti összejöveteleken, családi rendezvényeken koccintanak a Cselessel. Azt gondoljuk, hogy az ital elkészítés módja és szabadsága, továbbá az ízvilág az, ami különlegessé tudja tenni a mértékletes alkoholfogyasztást azokon a társas eseményeken, ahol előkerül egy üveg Felnőtt szörp.
Milyen érdekességeket és újdonságokat terveztek a Cseles szörp köré a jövőben, amiről most először mesélnétek a közönségnek?
Még nem szeretnénk semmi újdonságról lerántani a leplet, de október környékén érdemes lesz körbenézni a webshopban.