A reWINE projekt során bebizonyosodott, hogy a visszaváltható borospalackok nem csupán környezetvédelmi szempontból hasznosak, általuk a körforgásos gazdaság célkitűzései is könnyebben megvalósíthatóak.
A borágazatban legtöbbször eldobható üvegpalackokat használnak csomagolóanyagként, egy nemrég megjelent, a különféle csomagolóanyagok életciklus-elemzését bemutató tanulmány szerint azonban az egyszer használatos üvegpalack más csomagolóanyagokhoz (például a PET, alumínium és italos karton) képest nagyobb mértékben szennyezi a környezetet. Mindez az üveggyártási folyamat rendkívüli energiaigényére vezethető vissza. Ezért mindent meg kell tennünk, hogy megelőzzük az üveg hulladékká válását.
A fenti tanulmány mindemellett rávilágított, hogy ha az (egyébként optimális esetben akár negyvenszer is újratölthető) visszaváltható borospalackot ötször újratöltjük, akkor a teljes környezeti hatás az eldobható üvegpalackokhoz képest a harmadára csökken. Az előnyök azonban jóval túlmutatnak a környezetvédelem területén.
Hatalmas siker a visszaváltható borospalackok területén
A reWINE egy újratölthető borospalackokra épülő projekt, amelyet a spanyolországi Katalóniában valósítottak meg 2016 szeptembere és 2020 decembere között azzal a szándékkal, hogy felderítsék az újrahasználható csomagolási rendszerek alkalmazásának lehetőségeit és korlátait a helyi borágazatban, továbbá megmutassák: technikailag, környezeti szempontból és gazdaságilag is járható útról beszélünk. A projektben végül több mint 21,756 tonna hulladék keletkezését sikerült megakadályozni a borosüvegek újratöltésével.
Ösztönzés és fogyasztói tudatosság
Az újrahasználható csomagolási rendszer legfontosabb eleme a palackok visszaváltása. Minden borászat esetében saját módszerrel segítették a reWINE palackok visszaváltását. Összesen három különböző ösztönzőt dolgoztak ki: anyagi juttatás, betétdíjas visszaváltási rendszer, kupon. Szemléltetésképp egyes Veritas és Ametller Origen boltok 0,10 eurót fizettek azoknak a vásárlóknak, akik visszaváltották az üres reWINE-címkés palackokat. A Caprabo üzletek a reWINE palackok visszaváltása után borélményt nyújtó kuponokkal jutalmazták a vásárlókat, ezenkívül üveggyűjtő pontokat létesítettek.
A gördülékenyen működő újratöltési rendszer további kulcsfontosságú elemei az egységes címke és a fogyasztói tudatosság, a tudatosságra nevelő programok – különösképpen ebben a projektben, amely 19 féle palackot és 31 bormárkát érintett. A résztvevő borászatok reWINE címkével látták el a boraikat, hogy ezzel is segítsék azokat újrahasználhatóként beazonosítani. Ezzel párhuzamosan egy kampány keretein belül népszerűsítették a projektet. Hogy milyen további előnyökkel járna a betétdíjas rendszer elterjedése, arról a Humusz Szövetség cikkében olvashatsz.
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix