Barion Pixel 5 dolog, amit nem tudtál a velencei gondolásokról – Coloré

5 dolog, amit nem tudtál a velencei gondolásokról

2023. 02. 16.

Velencét senkinek sem kell bemutatni, hiszen ha nem is jártunk ott személyesen, biztosan hallottunk erről az olasz gyöngyszemről. A város neve összefonódott a csatornákban meg-megforduló gondolával és persze az azt irányító gondolással is!

A gondola Velence egyik jelképe. Szuvenírek sokaságán köszönnek vissza ránk ezek a mással össze nem keverhető vízi járművek, hiszen a Rialtón, a Dózse palotán, Casanován és a Szent Márk téren túl a gondola az, ami rögtön eszünkbe jut, ha felmerül a város neve. Egyediségén túl különböző hiedelmek melegágya is ez a hajótípus, ugyanis sok szerelmes állítja, hogy ha csókot váltanak, amikor gondolán áthajóznak a Sóhajok hídja alatt, örökké együtt maradnak.

Ezek a különleges, máshol nem látható hajók évszázadok óta lebegnek a lagúnák hullámain, egyik végükben egy evezős, csíkos pólós alakkal, a gondolással. Bár látjuk magunk előtt a képet, számos olyan tényező van, amit nem tudunk a különleges hajósokról.

A velencei gondolák múltja

Ezek a különleges felépítésű hajók már Casanova ideje előtt is járták Velence vizes útjait. Először 1094-es dokumentumokban említették, amikor az embereknek elege volt abból, hogy nem tudnak szabadon közlekedni, így lázadásközeli állapot tört ki. Erre a velencei dózse úgy reagált, hogy olyan hajókat adományozott a város lakosságának, amelyek segítségével könnyedén eljutottak egyik helyről a másikra. Mivel a csatornák sok esetben szűkösek, a hidak pedig helyenként igencsak alacsonyak, olyan hajó kellett, ami gond nélkül tud siklani a lagúnákban.

A velencei csatornákon nem mindig van könnyű dolga a gondolásoknak
A velencei csatornákon nem mindig van könnyű dolga a gondolásoknak / Kép forrása: Shutterstock / Puzzlepix

A kecses hajókról az első festményt az 1400-as években készítették, ám akkoriban még nem pontosan úgy néztek ki, ahogy ma ismerjük őket. Nagy divat volt, hogy minél színesebb és díszesebb legyen a hajó, így a tulajok egymásra licitáltak, de a 16. században a város vezetői megelégelték a díszítést, ezért rendeletbe adták, hogy a gondolák csakis feketék lehetnek.

Az 1600-as években már többezer gondola cirkált a városban, ám mára számuk jelentősen csökkent; alig több, mint 400 van belőlük. Mindennek ellenére az a szabály tartja magát, hogy továbbra is csak feketére festett járművel lehet utasokat szállítani.

5 érdekes tény a gondolásokról

Ezt a különleges hajót nem irányíthatja akárki. Rendkívül nehéz bekerülni a gondolások titkos társaságába, ami nem is véletlen, hiszen korántsem olyan könnyű megtanulni irányítani a gondolát.

Gondolásnak születni kell!

Az 1700-as években szó szerint volt értendő, hogy nem lehet bárkiből gondolás, ugyanis ekkor még a mesterség apáról fiúra szállt. A gyerekek már kiskorukban jártak apjukkal és lesték el a lapátforgatás trükkjét.

Régebben csak az lehetett gondolás, akinek az apja mutatta meg a mesterséget
Régebben csak az lehetett gondolás, akinek az apja mutatta meg a mesterséget / Kép forrása: Shutterstock / Puzzlepix

Titkok őrzői

A mesterség egykor jóval többről szólt a hajó mozgatásánál, ugyanis ekkortájt a gondolások őrizték a velenceiek titkait. Nem egyszer vittek párokat titkos randevúra, segítettek szöktetésben, de akár titkos üzleti tárgyalásokat is végighallgattak.

Tanulni csak szépen…

A gondola vezetésének engedélyéhez nem könnyű hozzájutni. Elsőként tanfolyamra kell járni, ahol a diákok megismerhetik a hajó mozgásának fizikáját, emellett pedig egy idegennyelvet is el kell sajátítaniuk, és Velence történetével, utcáinak sajátosságaival is tisztában kell lenniük. Egy oktató segítségével 400 ,,vezetési órát” kell venni. Minden egyes témakörből külön vizsga van, ám ha ezek sikerülnek, akkor is be kell kerülni a Gondolások Céhébe, amely dönt arról, hogy ki csatlakozhat a társasághoz.

Gondok a gondolán

Régebben magánvállalkozóként dolgoztak a hajóterelők, ám most már különböző ügynökségek ölelik fel a turistacsalogató járműveken dolgozókat. Ennek előnye, hogy így biztosan lesz munkájuk, hátrány azonban, hogy nem a maguk urai, ráadásul a fizetésen is osztozniuk kell az ügynökséggel.

Végre nő!

A valaha volt első női gondolás 2009-ben csatlakozott a Gondolások Céhéhez. A lánynak édesapja adta át a mesterséget, de nem úszta meg a tanfolyamot és a vizsgákat sem. Bár mint az édesapja mondta, a gondola irányítása kemény fizikai munka, tapasztalattal egyre könnyebbé válik az évek során.

A szakma ma már sokkal könnyebben elsajátítható, mint annak idején, hiszen már nem kell gondolás családba születni, mégis megválogatják, hogy ki irányíthatja ezeket a különleges hajókat. A 400 gyakorlati óra nem kevés, ám ezzel garantálják, hogy ne történhessen baleset, amire igencsak szükség van, hiszen a velencei turisták egyik legkedveltebb időtöltése egy romantikus utazás a gondolán.

Nyitókép forrása: Shutterstock / Puzzlepix