Egyre több körülöttünk az „okos”, az embert szinte már luxus módon kikímélő berendezés. Nem meglepő módon az iskolákban is jelen lehet az okos tanterem.
A tanterem a diákok második otthona, ahol a tanításon, tanuláson kívül kapcsolataikat is építik. Az intézmény infrastruktúrájától, lehetőségeitől függ, hogy milyen berendezéssel támogatják az ott zajló oktató-nevelő munkát.
Minden változik és minden egyre modernizálódik, várható, sőt kötelezőszerű volt, hogy az oktatásban is visszaköszönjön mindez. Ahogy a háztartásokban, a gyárakban, vagy például az orvoslásban is egyre több az okoseszköz, úgy jelentek meg iskolákban is. Az eszközpark, a képzések, a hardverek és szoftverek együttesen kínálják az okos tanterem mindenféle előnyét.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Az oktatás ugyanúgy történik, mint egy hagyományos teremben, mindössze digitális technológiával bővül ki annak reményében, hogy a modern eszközökkel hatékonyabbá válik az oktatás.
A ma iskolapadokat koptató diákok a Z és az Alfa generációkhoz tartoznak. Ezek a gyerekek már nemcsak beleszülettek a modern technika világába, hanem zsigeri szinten kódolva van beléjük a technikára való fogékonyság, kíváncsiság és kis használat utáni hozzáértés.
Mit kínál az okos, digitális tanterem?
- megvalósul az interaktív oktatás, amelynek köszönhetően fenntartható a gyerekek figyelme, érdeklődése, így sokkal hatékonyabb lehet maga az ismeretek elsajátítása is;
- az audiovizualitás a tananyag elsajátítását segíti;
- ebben a formában mind a pedagógusok, mind a diákok mélyebb ismeretekig mehetnek el egy-egy tananyag során;
- a tanórák hangulata is egészen más, mint akkor, ha a tanár csak a könyvben leírtakról beszél;
Habár a technikai berendezésekhez nem értő pedagógusok számára félelmetesnek tűnik mindez, de valójában nem a tananyag nehezítése a cél, hanem éppen ellenkezőleg: könnyebbé, rugalmasabbá teszi a tanulást-tanítást. Ráadásul bármelyik tantárgy ráépíthető az interaktív tanításra, és ez a diákok produktivitásában is megmutatkozhat.
Modern környezet, interaktív tanterem
A pedagógusok egyik komoly és jelenlévő problémája a nagy(obb) osztálylétszám és a különböző tudásszintű gyerekek együtt tanítása. Sok esetben ha a diákot valami nem érdekli, vagy nem érti, lasszóval kell a figyelmét a tananyagon tartani – tisztelet a kivételnek.
Az okos tanterem eszközei azonban azt teszik lehetővé, hogy sokkal színesebben, mégis több információval lássák el a nebulókat úgy, hogy azokat akár játékos formában szívják magukba. Azaz észre sem veszik, hogy mennyi minden ragadhat rájuk, mert annyira szórakoztató, figyelmet lekötő módon adható át a tananyag. Az órán a diák nemcsak passzív befogadóként van jelen, hanem aktív résztvevője lehet.
A mai gyerekek számára teljesen természetes az okos kütyük jelenléte és használata, így a tanterem okossá tétele azt is jelenti, hogy otthonosabban érzik magukat az ilyen modern környezetben.
Mitől „okos” egy tanterem?
Széles a skála azt illetően, hogy egy interaktív tanterembe mi kerülhet be. Ahhoz, hogy a pedagógus megfelelően tudjon szemléltetni, a legtöbb okos tanterembe interaktív táblát vagy kijelzőt telepítenek. A tanár tehát így is a tábla előtt állhat, csak nem krétával vagy filccel ír arra, hanem számítógép, laptop, tablet segítségével vezényli le a tanórát. A tananyagok oktatássegítő szoftverek alkalmazásával kerülnek a diákok elé.
Akár a gyerekek a saját okos eszközüket is be lehet vonni a tanulásba, amely extra élményt nyújthat, hiszen általában a telefonnak nincs helye a diákok kezében tanórán.
Ilyen (is) lehet egy okos tanterem:
Az okos tantermek tartozéka lehet akár a 3D nyomtató, a projektor, vagy az eszközök tárolására alkalmas fix vagy mozgatható tárolószekrények, bútorok, mobilapplikációk, képernyőmegosztó eszközök, vezeték nélküli egerek, billentyűzetek.
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix