Ismerd fel, ha túledzetted magad!

Nem lehet eléggé megdicsérni azt, aki kellő időt fordít a testedzésre, hiszen ezzel nagyon sokat tesz az egészségéért. A túl sok edzés azonban már káros lehet, sérüléseket is okozhat, és megakadályozza az eredmények javulását. Igen, de hol van az a pont, amikortól kezdve már túl sok?

A legfontosabb szabály az, hogy hagyj elegendő időt a szervezetednek arra, hogy regenerálódjon két edzés között. Így megfelelően felöltődhetsz, és ismét teljese energiával vetheted bele magad a mozgásba. Szervezeted egyébként jelzi, ha túl sok neki az edzés, méghozzá különböző módokon. Nem kell arra várnod, hogy az összes tünet megjelenjen, már néhány esetén érdemes elgondolkoznod.

Csökkenő étvágy

Több orvos barátomtól hallom, hogy egyre több az olyan fiatal lány, aki rengeteget edz, és közben alig vesz magához ételt. A túl sok edzés valóbak kiválthatja az étvágy csökkenését, és beindul a fogyás. Ha a szervezet huzamosabb ideig arra kényszerül, hogy felélje energiatartalékait, akkor hiánybetegségek alakulnak ki, például vérszegénység. Súlyosabb esetekben a menstruáció is rendszertelenné válik, vagy akár el is maradhat.

Female,runner,suffering,with,pain,on,sports,running,knee,injury
A gyakori sérülések figyelmeztetnek, hogy valami nincs rendben / Fotó: Shutterstock / PuzzlePix

Izomhúzódás, fájdalom

Jó tudni, hogy például a viszonylag nagy igénybevételt jelentő futás komoly stresszt jelent a szervezet számára. Csak egészségesen szabad végezni: még kis sérülés esetén is jobb, ha szünetet tartasz. Ha túlterheled a szervezeted, az izmaidban fájdalmas mikrorepedések keletkeznek. Ilyenkor az izomhúzódás is gyakrabban előfordul. Ezek a sérülések lassabban is gyógyulnak, ha nincs biztosítva a nyugalom.

Túlzott fáradtság és ingerlékenység

Az egészséges fáradtság természetes a fizikai terhelés után, de ha a szervezeted nem tud regenerálódni két alkalom között, akkor edzés közben, vagy jóval utána is tapasztalhatod.

Köztudott, hogy a mozgás boldogsághormont – endorfint – termel. A túledzés viszont a stresszhormon szintjét növeli, aminek már csupa negatív hatása van: hangulatváltozások, nyugtalanság, a lelkesedés és a koncentráció hiánya, sőt akár depresszió.

Rossz alvás, gyengülő immunrendszer

Ha a sresszhormon szintje nem megfelelő, romlik az alvás minősége is. Ezzel pedig kialakul egy ördögi kör, hiszen a szervezetnek még kevesebb lehetősége marad a pihenésre. Innen szinte nyílegyenes út vezet a gyengülő immunrendszer felé. Gyakrabban leszel beteg, hajlamosabb leszel a gyulladásokra, és kapsz el felső légúti fertőzéseket. 

Tired,after,exercise,and,workout.,overtraining,concept.,exhausted,woman,lying
A kimerültség, kedvetlenség a túledzés jele lehet / Fotó: Shutterstock / PuzzlePix

Nem javul a teljesítmény

Úgy érzed, nehezebb elérni a kitűzött célt, még akkor is, ha valójában nem nőtt a terhelés. A teljesítményed sem javul, sőt nő a reakcióidő és – futóknál figyelték meg – csökken a sebesség. Ugyanezt jelenti a pulzusszám növekedése is akár edzés alatt, akár napközben, nyugalmi állapotban, illetve az, ha hosszabb idő alatt tér vissza nyugalmi állapotba. A szervezeted így könyörög egy kis pihenőért, figyelj oda rá!

Nyitókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Ami nincs az nem fájhat? Dehogynem. Tudj meg többet a babák fogzásáról!