A sportolás csak akkor eredményes, ha izzadunk is?

Az intenzív mozgás verejtékezéssel jár, de a stressz és a csípős ételek fogyasztása is izzadást eredményezhet.

Elegendő egy nyugodt tempójú séta is ahhoz, hogy verejtékezni kezdjünk. Természetes folyamat. Azon pedig már nem is csodálkozunk, ha egy komolyabb és megerőltetőbb edzés után átnedvesedik a felsőnk, a nadrágunk vagy a zoknink. Te is kényelmetlenül érzed magad, ha izzadsz? Testedzés során egyáltalán nem ciki, sőt!

Mi is az izzadás?

Testméretünktől is függ, hogy hány millió verejtékmirigy található rajtunk, de az biztos, hogy 1,5 és 5 millió között van a számuk. Az izzadás nem más, mint a test hőmérsékletszabályozó eszköze, és mértéke szerint járhat

Izzadság, verejték, sport
Kép forrása: Shutterstock/Puzzlepix
  • fokozott izzadással, azaz hiperhidrózissal. Öröklött is lehet, de egyes gyógyszerek, betegség is kiválthatja.

Van, aki ennek ellenkezőjével,

  • a hipohidrózissal küzd, azaz a szervezete nem állít elő verejtéket. Az állapot kialakulása mögött idegkárosodás, valamilyen rendellenesség vagy betegség állhat.

Az izzadságmirigyek között is különbség van:

  • Az ekrin mirigyek, azt a verejtéket termelik, amelytől megszabadulunk sportolás során. Az egész testet beborítják és igen aprók.
  • Az apokrin mirigyek viszont a szőrtüszőben választják ki a verejtéket, és csak ezután jelennek meg a bőrön. Ezek a mirigyek nagyobbak is és olyan helyen vannak, ahol testszőrzet is van: fej, arc, hónalj, ágyék.
  • Az apoekrin mirigyek pedig mind ekrin, mind pedig apokrin tulajdonságokkal rendelkeznek és a hónalj területén helyezkendnek el.

Mikor izzadhatunk?

Tudjuk, hogy az izzadás fő oka az, hogy a víz kiválasztásával szabályozni tudja a test hőmérsékletet. A verejtékezés oka lehet a mozgás, intenzív sportolás, csakhogy erős érzelmi stressz következményeként is megjelenhet. Talán akkor is tapasztalhattál már verejtékezést, amikor nagyon fűszeres, csípős étel fogyasztottál.

Kellemetlen, de nagyon hasznos

Az tehát teljesen természetes, ha akár kisebb mozgás vagy komolyabb testedzés során izzadást tapasztalunk. Lehet, hogy a szag nem épp a legideálisabb, viszont amiért nagyon is hasznos:

  • mert optimalizálni képes a testünk hőmérsékletét, azaz nem engedi, hogy túlhevüljünk,
  • mert képes felvenni a harcot a fertőzésekkel szemben, ugyanis a verejték olyan anyagot tartalmaz, amely megvéd a kórokozókkal szemben,
  • mert a testünkből képes eltávolítani káros vegyi anyagokat,
  • mert méreganyagoktól is megszabadulhatunk (akár az alkoholtól is),
  • mert az izzadás vonzóbbá tesz. A Berkeley Egyetem kísérletéből az derült ki, hogy a férfi verejtékében található vegyi anyag a nőkben megemeli a kortizol szintjét, vagyis igenis hatással van a másik nemre a verejtékezés,
  • mert segíti a sebek gyógyulását,
  • mert mentálisan is erősít, ugyanis az izzadást annak tudjuk be, hogy hatékonyan edzettünk és ettől jobban érezzük magunkat, vagyis az önbizalmunk is nőhet.

Amit még érdemes tudni

Mitől is kellemetlen az izzadás? Attól, hogy hatalmas folt jelentkezik a pólón edzés közben, vagy inkább a szag miatt nem szeretjük? A verejték valójában szagtalan. A kellemetlen illatot a baktériumok és az izzadság savra bomlása adja.

Edzés, verejték
Kép forrása: Shutterstock/Puzzlepix

Az élővilágban kivételt képezünk az izzadás tekintetében, ugyanis több ekrin mirigyünk van, mint apokrin – a legtöbb állatfajnál ez pontosan fordítva van.

Az, hogy sportolás közben nagyon izzadunk, nem feltétlenül jelenti azt, hogy hatékony a kalóriaégetés. A verejtékezés mennyisége egyébként attól is függ, hogy milyen páratartalmú helyen végezzük a testedzést. Sőt, a jobb kondíció azt is jelenti, hogy a test hőszabályozása is hatékonyabb.

Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Egzotikum a szépségápolásban: a tiaré olaj