A sütőtök pités fűszerezésű, vagyis pumpkin spice latténak nem kell sokat költenie marketingre, annyi poszt és fotó született már róla a közösségi média oldalakon. De honnan ered, és miért szeretik ennyire?
Mit jut eszünkbe elsőként az őszről? Kötött pulcsik, színes levelek, gumicsizma, kirándulás a természetben, gesztenyehullás… és Pumpkin Spice Latte? Amerikából indult, lassanként a többi kontinensre is beférkőzött a mánia és rajongás, ami a Starbucks krémes, habos italát övezi, de még mindig az USA-ban őrülnek meg érte leginkább a tinik és fiatal lányok. Általában az év őszi hónapjaiban jelenik meg újra a kávéházlánc kínálatában a kreáció, tavaly azonban már augusztusban lehetett rendelni belőle – ezt sokan ahhoz a jelenséghez hasonlították, mint amikor már októberben égnek a karácsonyi fények a bevásárlóközpontokban. A Starbucks azonban azzal védekezett, hogy “sötét napokat éltünk” és amiatt hozták előre az árusítást, hogy kicsit megmelengessék a szívünket.
A “basic white girl” ismertetőjele?
Aki egy kicsit is otthon van a mémkultúrában és az amerikai szlengben, az tudja, hogy a “basic white girl”, vagyis az “átlagos fehér csaj” kifejezést azokra a fiatalokra szokták használni, akik különlegesebbnek gondolják magukat az átlagnál, miközben pontosan ugyanolyanok, mint a többi “különleges lány”. Hódolnak a trendeknek, itthon leginkább a “tizenkettő egy tucat” kifejezéssel illetnénk őket. A basic white girl ismertetőjelei közé tartoznak az Ugg-csizmák, a leggingsek, a gyakran posztolt motivációs idézetek, az egyentetoválások (végtelen-jel, madártoll és hasonlók), egykor még a csücsörítős- és a tükörben pózolós szelfiket is ide soroltuk, na meg persze az, hogy izgatottan várják a PSL-szezont. Bizonyára érezzük, hogy ez nem bók – ám e sorok írója nem feltétlen ért vele egyet – a Pumpkin Spice Lattét viszont sokan a túlértékelt, túlfogyasztott italok közé sorolták. De mi is ez az ital pontosan?
A tök és az ősz
A „pumpkin spice” (nem meglepően) az a fűszerkeverék, amit a tengerentúlon igen népszerű őszi sütemény, a sütőtökös pite ízesítésére használnak. Leginkább őrölt fahéj, szerecsendió, gyömbér és szegfűbors van benne, és ez a keverék már hosszú évtizedek óta az amerikai konyha szerves része. A harmincas években olyan fűszergyártó cégek alkották meg a ma is népszerű terméket, mint a Thompson & Taylor Spice Co vagy a McCormick & Company, és találmányuknak köszönhetően a pékségek és háziasszonyok már nem négy-ötféle, hanem egy tasakot vettek. A mixtúra aztán átlépte süteményi kereteit, és bár nem tudni, ki volt az első, aki forró italhoz keverte, a Starbucksnál Peter Dukes csapatához fűződik az ötlet, akik más évszakokhoz kötődő kreációt is létrehoztak, mint például a tojáslikőrös latte vagy a borsmentás mocha. 2003-ban született meg tehát ez a különleges latte, és sokan nem tudják, de csupán 2015-ben tettek a recepthez tököt, addig csak a fűszereket tartalmazta – mondjuk ez a nevében is benne van. A receptet persze szigorúan őrzik, de mi magunk is újrakreálhatjuk otthon, ebben segítségünkre lesz az internet, mondjuk Havas Dóra gasztroblogger.
A hihetetlen népszerűség nemcsak a Starbucksnak kedvezett, hanem az élelmiszeripar minden szegletében megnőtt a kereslet a tököspite-ízesítés iránt, így ma már a hummusztól elkezdve az üdítőitalokon át a pillecukorig és a mac and cheese-ig mindenből van “pumpkin spice”-os.