Barion Pixel Ekcéma diéta: ezeket ehetjük és ezeket az élelmiszereket kerüljük – Coloré

Ekcéma diéta: ezeket ehetjük és ezeket az élelmiszereket kerüljük

2024. 02. 17.

A bőr problémái, mint az aknék vagy ekcémák sokszor vezethetőek vissza a helytelen táplálkozásra.

A bőr nagyban leképezi mindazt, amit a testünkkel teszünk. Vagyis, amit eszünk, amivel belülről tápláljuk vagy épp károsítjuk, de reagál a külső környezetünk hatásaira is, a kozmetikumokra, amiket használunk, szóval tényleg az életünk térképe. A bőrön megjelenő problémák, mint a mitesszerek, aknék, pattanások, ekcémák, csalánkiütés vagy a rosacea, mind befolyásolhatóak, visszafordíthatóak a megfelelő diétával.

Mi az ekcéma?

Az ekcémák kialakulását az ÁBSZ (áteresztő bélszindróma)-szel hozzák kapcsolatba, amelynek okozói allergén élelmiszerek, alapanyagok, melyek a bélben gyulladást okoznak, a bőrön pedig száraz, viszkető bőrpír formájában okoznak problémát. Az ekcéma akár a kisebesedésig is eljuthat.

Vannak ételek, melyek maguk váltják ki az ekcémát és vannak olyanok, melyek a meglévő ekcémás gondot, tüneteket erősítik fel. Ha nem tudjuk, mi okozza a bajt, akkor érdemes kizáró diétába kezdeni, vagyis, hogy egy időre bizonyos élelmiszer típust teljesen elhagyunk az étrendből.

ekcéma
Forrás: Getty Images

Milyen ételeket kerüljünk el?

  • Tejtermékek. Nagyon sokan szeretik a sajtokat, joghurtokat, tejsavóból készült finomságok, amelyek nagy része tartalmaz kazeint. A tejfehérje önmagában is lehet kiváltója az ekcémának, de súlyosbíthatja a meglévőt.
  • Glutén tartalmú élelmiszerek. A búza, az árpa, a rozs, a tönkölybúza mind mind tartalmazzák ezt a gabona fehérjét, ami ekcéma kiváltó lehet. Csak minősített gluténmentes terméket válasszunk a diéta alatt.
  • Szója. A hüvelyes növényből nyert anyagot számos élelmiszerbe belerakják, még akár húsfélébe is, ezért nehéz kizárni. Minden szójaféle (tofu, szeitán, szójatej) kerülendő, ha valaki ekcémás.
  • Tojás.Sajnos ez az értékes és egyszerű élelem is okozhat panaszokat. Sokan jobban tolerálják a fürj tojást vagy a kacsa tojást, de ez sem garancia az allergia megszűnésére.
  • Olajos magvak. Sajnos a dió- és mogyoróféléket is ki kell zárnunk egy időre az étrendünkből és csak fokozatosan, fajtánként illesztjük majd vissza őket.
  • Cukor és finomított szénhidrátok. Számos káros hatásuk van.

Mit fogyasszunk ekcéma diéta címén?

Rostokban gazdag élelmiszereket, zöldségeket, gyümölcsöket, zabpelyhet (bevizsgáltan gluténmenteset), olívaolajat, omega 3-ban gazdag halhúst, sovány húsokat, lehetőleg bio beszerzésűt. Sajnos a feldolgozott élelmiszerek és a nem megfelelően tartott állatok húsa rengeteg adalékot, vegyszert tartalmazhat, amelyek mind károsítják a szervezetet.

Keressük az egészséges zsírforrásokat; pl.mangalica zsír, avokádó, kókuszolaj.

Az ekcémák ellen bizonyos ételeket teljesen ki kell szorítanunk az étkezésünkből, viszont vitaminokkal, immunerősítőkkel (pl. méhpempő) és probiotikumokkal segíthetjük a szervezet öntisztulását.

Forrás: Healthline

Borítókép forrása: Getty Images

/egeszseg/gasztro/ekcema-dieta/