Gondoltad volna, hogy a jeges kávé télen majdnem olyan népszerű, mint nyáron? A trend ráadásul sok évtizede tart, és egyre erősödik.
Egy régi megfigyelés szerint segít lehűlni, ha egy forró napon meleg teát iszol, és ezt kutatással is alátámasztották. Az ellenkezője sajnos nem igaz, egy jeges kávé nem melegít fel egy hideg téli napon, az ital népszerűsége mégis évek óta nő. Már 2011-ben arról számolt be egy kutatásban megkérdezett 500 ember 84 (!) százaléka, hogy több jeges kávét fogyasztott, mint az előző télen.
A trend később is folytatódott: 2013 és 2017 között évi 10 százalékkal nőtt az eladott jeges kávé mennyisége, ami az ital jövőjét nézve is biztató. Úgy tűnik, az emberek elszakadtak a szezonalitástól, és télen ugyanolyan szívesen isznak hideg italt, mint nyáron.
A jeges kávé története
A jeges kávé „őse” a mazagran, egy édesített kávészirupból és hideg vízből készült ital, amely Algériából származik, és a 19. századi gyarmati csapatok hozták Franciaországba. Ahogy az lenni szokott, a kávéfogyasztó országok később szerte a világon mind előálltak a saját változatukkal.
Görögországban megszületett a frappé, az instant kávéból, vízből és cukorból készült habos ital, amelynek nevét a Starbucks kávézólánc tette mindenütt ismertté. A német Eiskaffe hideg kávé, ami tejjel vagy fagylalttal rendelhető. Vietnamban édesített, sűrített tejjel készült változatot szolgálnak fel. És még mindig csak a 20. század elején vagyunk, amikor a hűtőszekrény megjelenése és elterjedése nagyon megdobta az ital forgalmát.
Az üzlet az üzlet
A Pan American Coffee Bureau 1938-ban indította az első kampányt a jeges kávé népszerűsítésére az USA-ban, amikor meg hirdette a Jeges kávé hetét. Ekkor még az volt az elképzelés, hogy Amerika „kedvenc nyári italaként” pozicionálják. A hirdetésnek olyan változata is volt a, amiben egy cuki jegesmedve (polar bear) állította, hogy jeges kávé elviselhetővé (bear-able) teszi a nyarat. Nyilván a kínálkozó szóvicc miatt készítették, de bizonyos értelemben jövőbe látónak bizonyult ez a hirdetés.
Az 1990-es években már kifejezetten hideg italként reklámozták a kávét az USA-ban. A cél a piacvesztés megakadályozása volt azzal, hogy a gyártók és a forgalmazók alkalmazkodtak a fogyasztók ízlésének változásához. A 2000-es években az amerikai piac három nagy szereplője, a Starbucks, a Dunkin Donuts és a McDonald’s is népszerűsítette a jeges kávét. Az ital diadalmenete folytatódott.
Nyitókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix