„A kozmetikai ipar legnagyobb bűne, hogy nagyon sokszor a gyártók elspórolják a szükséges vizsgálatokat és amikor a hatóságok megtalálják őket, csak akkor végzik el ezeket.” – Mondja Szakonyi Eszter kozmetikus mester, a Vintage Beauty alapítója.
A kozmetikai ipar talán még sosem virágzott úgy, mint az elmúlt években. Az örök fiatalság titkát vélhetően már nagyanyáink is keresték de manapság egyre fiatalabban és minden praktikát kipróbálva szenvedünk, hogy örökre a 20 éves önmagunk nézzen vissza ránk a tükörből.
A boltok polcain és az online világban is számtalan kozmetikai márkával, termékkel, hatóanyaggal és azok ígéreteivel találkozhatunk. A fenntarthatósági törekvések egyre inkább jelen vannak a vásárlók részéről, akik már tudatosan figyelnek például az összetevők listájára, vagy a csomagoláshoz, tároláshoz használt anyagokra.
Ezek részletes átgondolására a gyártók részéről nagy szükség van, de sok esetben sajnos még mindig elavult, elhamarkodott gyakorlatokkal találkozunk. Szakonyi Eszter kozmetikus mester, a Vintage Beauty alapítója hat pontban foglalja össze a kozmetikai ipar legnagyobb bűneit.
1. A műanyag csomagolóanyagok jelenléte
„Sajnos hiába élünk a 21. században, nem sikerült még ezeket száz százalékosan kiváltani. Minél olcsóbb egy termék, annál inkább jellemző rá, hogy műanyag csomagolásba kerül.„
Vannak bizonyos protokollok, például a koreai protokoll, ami nagyon sok csomagolóanyagot igényel, mert egy-egy lépés nagyon sok termékből áll, amelyek ráadásul igen jelentős ökológiai lábnyom árán érkeznek hazánkba.
Ezek beszerzését, a környezetre és a pénztárcánkra gyakorolt teher aspektusából nagyon fontos lenne józanul mérlegelni! A Vintage Beauty termékek gyártása során a minél környezetbarátabb technológiára, a többfunkciós termékek és az egyszerűsített protokollok kialakítására törekszünk. Csomagolóanyagainkban, ahol a funkcionalitás megengedi, próbálunk áttérni a papír, a fém és az üveg alapú csomagolóanyagokra.
2. A szintetikus segédanyagok és hatóanyagok indokolatlanul nagy számú jelenléte
“Nagyon sok esetben egyáltalán nem indokolja az adott bőrállapot azt, hogy ennyire sok segédanyagot alkalmazzon egy cég. Azonban, ha hosszú a disztribúciós lánc, amelyen keresztül a terméket át kell futtatni, tehát nagy távolságokat kell áthidalni a termékkel, akkor a segédanyagok nagy arányú jelenléte elkerülhetetlen. Jó, ha tudjuk, hogy ezek egyike sem a bőr egészségét szolgálja, hanem a termék épségét”
3. Az összetételek végiggondolatlansága
“Nagyon nagy rutin és rálátás kell a bőr egészségére és a bőr egészségének feltételeire ahhoz, hogy egy termék jó legyen, hogy tényleg használjon, hogy problémamegoldó legyen és ne csak kellemes. Ebből nagyon kevés van a piacon és minden, ami nem ezt szolgálja, tulajdonképpen felesleges.”
4. A vevők megalapozatlan ígéretekkel való traktálása
Ezzel bizonyára már mindegyikünk találkozott.
A gyártók a csomagolóanyagokon szokták elhelyezni a szöveges üzeneteket. A hatóságok viszont, akik arra születtek és arra tartjuk őket fenn, hogy ezeket vizsgálják és kiszűrjék, nem mindig tudnak minden termék mellett ott állni, ezért nagyon sok túlzott, elhamarkodott, megalapozatlan ígéretet találunk a termékek dobozain. Ne dőljünk be ezeknek!
5. Fegyelmezetlen gyártástechnológia
„Nagyon sokszor találkoztunk azzal, hogy bizonyos gyártók, bizonyos rutinok egy idő után elkényelmesednek és lazává válnak, nem igazán tartják be a gyártók azokat a gyártástechnikai előírásokat, amelyeket saját maguk és a hatóságok fogalmaztak meg adott termék gyártásával kapcsolatosan.”
6. A szükséges vizsgálatok elmulasztása
“A kozmetikai ipar hatodik legnagyobb bűne, hogy nagyon sokszor a gyártók elspórolják a szükséges vizsgálatokat és amikor a hatóságok megtalálják őket, csak akkor végzik el ezeket. Ezek nélkül pedig nem lehet biztonságosan termékeket forgalomba hozni. Ez mind hazárdírozás más bőrének az egészségével”