Az ember alapvetően kíváncsi és ez így van jól. Milyen jól jönne, ha olykor beleláthatnánk más gondolataiba és így megelőzhetővé válna veszekedés, sértődés. Jó lenne, ha a Z generáció agyába is belelátnánk, hogy megértsük őket.
Minden nemzedék szolgál újdonságokkal, amely az állandóan változó világhoz való igazodás miatt következik be. Az új generációkra más van hatással, mint az előzőkre. A Z generációról elmondhatjuk, hogy az első olyan nemzedék, amelyik beleszületett a digitális korba és számukra már teljesen természetes velejárója a mindenféle modern kütyü, az állandó digitális jelenlét, a közösségi média folyamatos használata, a tartalmakhoz való gyors hozzáférés.

Ma már semmi sem biztos, hogy az, aminek látszik. A különböző szűrökkel sokkal vonzóbbá tehetjük a megjelenésünket, eltüntethetünk olyat, amit nem szeretnénk láttatni. Azonban a Tiktok „chubby” filtere más. Nem az az ártatlan, kutyafülekkel, macskabajusszal, szépia hatással módosított fénykép.
Hódít a „chubby” Tiktok trend
Hogy értsd miről van szó. Van a Tiktoknak egy olyan szűrője – igen, ez az a Chubby –, amely azt mutatja meg, hogyan néznénk ki, ha elhíznánk. Sokan próbálgatják és talán jót derülnek a látottakon, csakhogy lehet ártalmas is. A kamaszkor tele van kérdésekkel és problémákkal, és ha ebben az érzékeny időszakban kipróbálják ezt a torzítást, az még jobban felzaklathatja őket. Azokra pedig különösen veszélyes lehet, akiknek sérült az önképük vagy testkép-, esetleg étkezési zavarral küzdenek.
Miben rejlik a veszélye?
2023-ban már vizsgálták, hogy a korábban divatos szűrők (tökéletes arcot varázsló vagy a sovány mivoltunkat bemutató) milyen romboló hatással lehetnek ránk. A vizsgálatban résztvevők arról számoltak be, hogy az ilyen szűrők használatával csak még nagyobb nyomást éreztek magunkon amiatt, hogy elvárás az, hogyan nézzenek ki.
A Z generációs lányok a saját külsejüket összehasonlíthatják a sztárokéval vagy az olyan személyekkel, akiket tökéletesnek vélnek. Ez az állandó összehasonlítás pedig nagy szenvedést okozhat, ha nem látják az azonosságot. Ám nehogy azt gondoljuk, hogy mindez csak a lányokra van hatással. A fiatal fiúk egy jelentős része amiatt aggódik, hogy nincs megfelelő izomzata.
A szűrők – legyen az a pufók változatunkat, a tökéletes arcot vagy épp a soványat mutató – hatása káros lehet, ahogy a közösségi média is. Természetesen az a módja, hogy az túlzottan jelen van a mindennapjaikban. Akkor ugyanis komoly esély van arra, hogy az életük része legyen a szorongás, a depresszió.

Ha csak a pufók szűrőre gondolunk, nemcsak a testképzavart okozhat a fiatalok esetében, hanem akár a zsírtól való indokolatlan undort, fóbiát. Megundorodhatnak bizonyos ételektől és belehajszolhatják magukat a túlzott edzésbe, amelyet ez a torzzá alakított énkép csak fokozhat.
Ezt tehetjük
A cél a képernyőidő csökkentése. Ha a fiatalok újra felfedezik a világot, ahogy kicsi gyermekként tették, az csodákat tehet velük. A legjobb megoldás abban rejlik, ha a szülő is példát mutat, leteszi a telefonját és közös tevékenységre csábítja a fiatalt. Csábítsuk ki a telefon kijelzőjéből mély beszélgetésekkel. Ezek az alkalmak remek lehetőséget kínálnak arra, hogy a szülők tájékozódjanak gyermeke hétköznapi dolgairól, gondolatairól, esetleges problémáiról és persze osztozzanak örömében, sikerében is. Ugyanakkor arra is lehetőséget kínál egy ilyen beszélgetés, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a közösségi médiában látottak ne mindig a valóságot mutatják (főleg nem az AI korszakában).