Elkezdődött az iskola és ezzel párhuzamosan nagyobb számban jelennek meg a gyerekek az orvosi rendelőben. Nem kell ennek így lennie.
Az iskolakezdés talán azoknak a gyerekeknek az örömtelibb, akik az idei tanévben kezdték meg általános iskolai tanulmányaikat. Az elsős gyerekek többsége nagy lelkesedéssel lépi át az iskola kapuját. A nagyobb gyerekek már tudják, hogy mi vár rájuk, így köztük vannak olyanok, akik a kötöttségek miatt nem olyan lelkesek.
Az augusztus utolsó heteit a lelki rákészülés jellemezte. Ebben az is segíthetett, hogy az iskolára való felkészülés során bevásároltunk minden szükséges eszközön túl új ruhadarabokat is. Ezt általában élvezik a gyerekek, hiszen a figyelem rájuk szegeződik. A kamasz korosztály számára jellemzően fontos a megjelenés, az öltözködés, a divatkövetés, így még a motiváció is nagyobb. Azonban a lelki ráhangolódás mellett szükség van arra is, hogy a lemerült elemeket feltöltsük, a tartalékokat pótoljuk a szervezet számára. A gyerekeket fel kell készíteni arra, hogy a nyári szünet után újból iskola- és osztálytársaik körében töltik a hétköznapokat. A közösség nemcsak élményt és tanulást jelenthet, hanem ezzel párhuzamosan gyakoribbá válhatnak a betegségek is. A nyári szabadsággal a szülők felélték az éves keret nagyját, így az otthon maradás sem jöhet szóba sok esetben, ezért a hangsúlyt a betegségek megelőzésére kell fektetni.
Jellemző megbetegedések tanév elején
Szeptemberrel megkezdődik az iskolai tanítás mellett az óvoda és a bölcsőde is. A gyerekek a nagy szabadságból visszatérnek az intézményekbe, ami azt jelenti, hogy egyszerre több gyermek tartózkodik zárt légtérben. Ennek következménye lehet, hogy néhány nap alatt megsokszorozódhat a beteg gyerekek száma. Jellemzően a légúti, vírusos betegségek ütik fel leginkább a fejüket. Nagy szükség van a szülői támogatottságra is. Ha a gyermek lehangolt, a betegség jeleit mutatja (láz nélkül), de mégis közösségbe megy, akkor a lappangó betegség gyógyulását sem segítjük elő, ugyanakkor nagy eséllyel fertőzheti meg még egészséges iskolatársait. Az ilyenfajta betegségek megelőzése nagyon nehéz intézményi körülmények között.
Amit tehetünk
Nemcsak abban lehet nagy szerepe és felelőssége a szülőnek, hogy a betegnek tűnő gyermekét nem engedi közösségbe, hanem azzal is segíthet, ha mindenféle lehetőséget biztosít arra, hogy csemetéje egészségét támogassa. Ehhez arra van szükség, hogy nyugodt és elegendő mennyiségű alvással is erősödhessen a gyerkőcök szervezete. A napirend kialakításában fontos, hogy elegendő időt pihenhessenek a gyerekek. Ez az egyik és nagyon fontos tényező amellett, hogy vitaminokban gazdag ételekkel támogatjuk szervezetüket. Nemcsak a komplex vitaminkészítmények segíthetik ezt. Az idénygyümölcsöket érdemes beiktatni a mindennapi étkezésbe. A most érő szilva, szőlő, barack, de számos más gyümölcs és zöldség megtelíti a kiürült készleteket, amellyel ellenállóbbá tesszük az immunrendszert minden kívülről érkező támadás ellen.
A mai gyerekek mozgásszegény életmódjába szükséges becsempészni a testmozgást, amely tovább erősíti a testet, az immunrendszert, de még a lelket és a szellemet is. A gyerekekben meglévő szorongás oldására is kiváló lehet a sport. (A stressz oldásáról ITT olvashatsz többet.) Az óvodai és iskolai testnevelés része a mindennapoknak, de a gyerekekben túltengő energia levezetésére érdemes kitalálni még valamit. Kipróbálhatják magukat valamilyen sportágban, de még az is elegendő és megfelelő, ha közösen indulunk kellemes sétára, megsétáltatjuk a család közös kutyáját, mozgásos játékra invitáljuk a kertbe, a szabad levegőre (tollaslabda, focizás, ugrálókötelezés, hullahopp karika stb.). A legfőbb motiváló erő és minta ebben a család, a szülők lehetnek.
Borítókép forrása: Pixabay