Rongálással küzdeni egy nemes ügyért? Úgy tűnik, ez történt ma a londoni National Galleryben, ahol fanatikus környezetvédők paradicsomlevessel öntötték le Van Gogh Napraforgók című, 36 milliárd forintot érő festményét. De mit ért el ezzel a tettes szervezet? Mert a célját biztosan nem…
Van Gogh Napraforgók című festménye egy pillanat alatt odalett. 2022. október 14-én a Just Stop Oil aktivistái paradicsomlével locsolták le a művet, így tiltakozva a környezetszennyezés ellen. Ugyan volt már hasonló akciójuk, akkor beérték azzal, hogy odaláncolták magukat egy festményhez. Mai üzenetük ez volt:
,,Ha oda a víz, mi szükség a művészetre?”
Ha oda a józan ész, nincs szükség orvosra?
Bizonyosan rendkívül büszke magára a két ,,locsoló”. Akciójukat valószínűleg régóta tervezték, hogy minden a legsimábban menjen. Megvették a konzervet, kitalálták, hogy hogyan juttassák be a londoni National Gallerybe, ügyelve arra, hogy a konzervnyitó is velük legyen, különben ugrik a terv. Kár lett volna érte. Akkor nem tudta volna meg a világ, hogy van egy Just Stop Oil nevű szervezet. A fanatikus környezetvédők bizonyára tisztában vannak vele, kik ők, ám a világ most megtudta: a Just Stop Oil egy olyan szervezet, aki nem éri be azzal, hogy fákat ültet a parkokba, biciklihasználatra biztatja az embereket, és ingyen vászonszütyőt ad. Nem. Ők úgy védik a környeztet, hogy egy több, mint 130 éves festményt tönkretesznek. Majd ebből tanul a világ!
Volt Gogh, Van Gogh, Nincs Gogh…
Mit is tanulunk ebből? Hogy ha odajön hozzánk egy szervezet az utcán, hogy támogatást kérjen egy jó ügyért, nagyon meggondoljuk, hogy adunk-e. Honnan tudnánk, hogy egy egyébként számunkra szimpatikus nézeteket valló szervezet tagjai mikor felejtik el bevenni a reggeli gyógyszeradagot?
A Just Stop Oil céljai sem ördögtől valók: szeretnék elérni, hogy elterjedjen a megújuló energiaforrások használata, miáltal kevesebb kőolajat és földgázt használunk. Az elképzelés tehát jó! Használjuk a napfényt, a szelet, és amit a Föld biztosít számunkra. Sok mindent nem kapunk viszont a Földtől, és ennek egyike a művészet. Bizonyára nehéz a környezetvédők dolga, hiszen rendkívül lassú folyamat, míg mindenki ráébred, hogy a helyzet mennyire komoly. Viszont, ha nem sikerül valami, akkor az a megoldás, hogy leromboljuk, amit mások felépítettek?
Rombolni a világ legkönnyebb dolga. Hát ennyire egyszerűek vagytok ti ott, a Just Stop Oil-nál? Erre pazaroljátok a drága időt és energiát, hogy kiterveljétek, hogy hogyan tegyetek tönkre egy képet, ami jóval a létezésetek előtt megvolt, és ami jóval a létezésetek után is lett volna, ha nem vagytok ilyen öntörvényű vandálok?
Tessék mondani: lett víz?
Kíváncsi lennék, hogy az akció utáni pezsgős ünneplés során mi hangzott el ennél a szervezetnél. Ugyan beáldoztunk két kislányt, de a cél nemes! ,,Ha oda a víz, mi szükség a művészetre?” – kántálják nevetve. Kérdem én: lett víz? Megoldott bármit is a rongálás? Annyit értek el csupán, hogy az egész világ megismerte a nevüket, mint egy szerveztet, amit senki nem fog támogatni.
Megérte? Mindenki átállt napelemre, és feltörtek a vizek a föld alól? Ez nem egy Disney-mese, ahol eláll az eső, és szivárvány ragyogja be az eget a jó tett után – különösen ebben az esetben, amikor a jó tett erősen megkérdőjelezhető.
Két fiatal lány élete legnagyobb ,,csínyjét” követte el, és talán fel sem fogják, hogy ez valóban mit jelent. Számomra ez nem figyelemfelkeltés, hanem lemondás mindenről. ,,Ha oda a víz, mi szükség a művészetre?” Valóban itt tartunk? Ennyire nem lesz víz, hogy már most sincs szükség művészetre? És ha nem lesz víz, és meghalunk mind, ugyan miért baj, ha sírjaink felett – ha máshogy nem is – festett vázában lesz a festett virág?
Változott bármi? Nem. A Föld forog tovább, a műértők könnycseppeket morzsolnak el a tett láttán, a restaurátorok pedig hónapokra le lesznek kötve, míg kijavítják az okozott kárt. Ettől még nem állunk át rögtön megújuló energiaforrásokra, csak emlékezni fogunk arra a két buta lányra, aki tönkretette Van Gogh egyik legismertebb képét. És még víz sem lett.
Frissítés: Ugyan a történtek óta kiderült, hogy a festmény védve volt egy fallal, ez a cikk készültekor még nem volt ismert. Mindennek ellenére a szerző kitart álláspontja mellett, miszerint nem ez a helyes módja a figyelemfelkeltésnek.
Nyitókép forrása: Northfoto