Barion Pixel Hogyan kezeld hatékonyan a dolgozói ellenállást? (X) – Coloré

Hogyan kezeld hatékonyan a dolgozói ellenállást? (X)

2024. 02. 05.

Ahhoz, hogy egy cég hosszú távon is sikeres legyen és versenyben maradjon a konkurenciával, folyamatos fejlődésre van szükség. Ez pedig olykor változtatásokkal is jár, aminek lehet, hogy elsőre nem örül mindenki.

Általában akadnak olyan kollégák, akik élénken tiltakoznak például egy új MiniCRM rendszer bevezetése ellen, mert nincs kedvük megtanulni egy számukra idegen szoftver használatát. Hogyan kezelheted az ilyen helyzeteket? Adunk pár hasznos tippet.

Képzeld magad a dolgozók helyébe!

Avagy próbálj meg egy kicsit az ő fejükkel gondolkodni. Mérlegeld, hogy a változásból nekik milyen előnyük származhat majd hosszabb távon, és ezt kommunikáld feléjük.

Ha például eddig mindenki Mac gépeken dolgozott, de most lecseréled az egész gépparkot Windows-os készülékekre, az elsőre lehet, hogy élénk tiltakozást vált ki belőlük. De ha azzal érvelsz, hogy az olcsóbb fenntartási költségek miatt a cég ki tud gazdálkodni nekik egy fizetésemelést, az már teljesen más megvilágításba helyezi az egészet.

Ugyanígy a CRM szoftver bevezetésekor is hangsúlyozhatod azt, hogy az automatizmusoknak hála rengeteg munkát megspórol nekik a rendszer, és sokkal átláthatóbbak lesznek az ügyféladatok.

Vond be a kollégákat is a döntési folyamatokba!

Persze nem azt mondjuk, hogy “többség dönt” alapon bocsásd szavazásra egy fontos fejlesztés bevezetését, hanem gondoskodj róla, hogy ők is részesei legyenek a folyamatnak és legyen beleszólásuk bizonyos dolgokba.

Például ha új irodába költöztök, akkor menjetek el közösen egy helyszíni bejárásra, ismerjétek meg a környéket, az épületet, és adj a véleményükre például a dekorációt vagy a berendezést illetően. Hátha valaki előrukkol egy olyan fantasztikus ötlettel, ami neked eddig eszedbe sem jutott, viszont látsz benne potenciált. Az adott kolléga pedig nagyon elégedett lesz, hogy hozzájárulhatott a cég új főhadiszállásának kialakításához.

Koncentrálj azokra, akik támogatnak!

Azoknál a cégeknél, ahol 4-5 főnél nagyobb a dolgozói létszám, általában a kollégák 20%-a áll pozitívan a változásokhoz, 60%-a semlegesen, a maradék 20% pedig tiltakozik ellene.

Az viszont rossz stratégia, ha ez utóbbiakra koncentrálsz, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy meg tudod győzni őket, sőt, még a semleges munkatársak figyelmét is rájuk irányítod, így előfordulhat, hogy végül közülük is átpártol valaki az ellenzők csapatába.

Ehelyett foglalkozz kiemelten azokkal, akik támogatnak, és lehet, hogy ők meg tudják győzni a kétkedők egy részét is.

Kis lépésekben haladj!

A hirtelen, nagy horderejű változások elsőre ijesztőek, ez természetes emberi reakció, hisz a többség nehezen lép ki a komfortzónájából.

Érdemes tehát apróbb lépésekre bontani a folyamatot: ha például eldöntötted, hogy bevezetsz egy CRM rendszert, akkor ne mindjárt mindent ebben végezzetek, hanem folyamatosan vigyétek át az adatokat, és az automatizmusokat is csak fokozatosan vezesd be.