A laprugó első ránézésre egy nagyon egyszerű eszköznek tűnik, viszont a hatása a jármű vezethetőségére, egyensúlyára hatalmas. A rugózási rendszerekben eltérő típusú rugókkal találkozhatunk. A hagyományos laprugókat általában már csak haszongépjárművekben használják.
A laprugó felépítése és működése
Természetesen nem mindegy, hogy pontosan milyen tulajdonságai vannak az eszköznek. Oda kell figyelni a tömegre, az élettartamra, a karbantartás gyakoriságára, valamint a költségekre is. A laprugó beszerzése ma már egyszerűen megoldható például a Weber Autotechnik oldaláról. A rugó nagy hatással van az egész jármű dinamikájára. Azt, hogy ezt milyen módon éri el, a kiegészítő karakterisztikája fogja meghatározni. A közismert, hagyományos laprugókat napjainkban kis és közepes teherautókban alkalmazzák többnyire.
Ezekről a kiegészítőkről azt kell tudni, hogy a felépítésük egy-két főlapból és több melléklapból áll össze. A lapok szélessége, vastagsága állandó és a tengelyterhelés alapján lehet egyszerűen meghatározni a méretüket és lapszámukat. Népszerűségüket annak köszönhetik, hogy a rugóerő mellett kereszt- és hosszirányú erőt is képesek felvenni. Felfüggesztő elemként is kitűnően lehet őket használni. A hatásokat úgy fejtik ki, hogy a futómű menet közben folyamatosan ki- és berugózik. A laprugó íveltsége és a két vége közötti távolság ennek megfelelően változik.
A laprugó főlapjának egyik szeme egy stabil, fixen bekötött fém-, esetleg gumiperselyen átdugott csapszeggel csatlakozik az alvázhoz. A másik vége elmozdulhat egy ívelt támaszték vagy egy lengő kengyel segítségével.
A laprugó számtalan előnnyel rendelkezik
Mint látható, a szerkezete egyáltalán nem bonyolult, és a karbantartási igénye is kicsi. A felfüggesztés egyszerűsíthető, és a helyigénye sem nagy. A több lap egymáson elcsúszik menet közben, így nagy belső csillapítással rendelkezik. A rugózási sebességtől függetlenül állandó csillapító erőt tud majd adni.
Ezt vezetés közben úgy érzékelhetjük, hogy sokkal stabilabb lesz az egész jármű. A kanyarokat könnyedén be tudjuk majd venni, a nagy rakomány sem lesz negatív hatással a vezethetőségre. Ráadásul az egész jármű szerkezetét védi ezzel, mivel az egyes alkatrészekre is kisebb terhelés fog nehezedni, nem fognak gyorsabban elhasználódni, elkopni.
Rengeteg jármű használ ilyen kiegészítőt
A kis- és közepes teherautók mellett pótkocsikon és más járműveken is találkozhatunk laprugókkal. Egy egyszerűen gyártható kiegészítőről beszélünk, ami kevésbé igényes, mint a többi megoldás. A rögzítése is könnyedén megoldható. A műszer- és gépipar is rendszeresen alkalmazza a laprugókat. A kisebb eszközökben található rugók általában acél-, bronz- vagy sárgarézszalagból készülnek.
A pótlása is egyszerűen megoldható, pár perc alatt megrendelhetjük az ideális változatot. Csupán néhány paraméterre kell odafigyelni a válogatás során.